ברקע פגישת נתניהו טראמפ, בה הצהיר הנשיא האמריקאי כי הוא מעוניין לקדם את פתרון שתי המדינות, אמר היום (חמישי) ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כי מדובר באינטרס ישראלי מובהק ומתח ביקורת על ראש הממשלה נתניהו. "שני שליש ישראלים חושבים כמוהו. למעשה נתניהו הוא זה שמתפתל ומתעתע ובסך הכל מדובר במשהו שהוא חשוב לישראל", ציין ברק בגל"צ. בנוסף, אמר כי יהירות ההנהגה הישראלית היא שהביאה לתגובה הרוסית החריפה בעקבות הפלת המטוס.
עד כמה יש סיכוי למשהו אמיתי?
"למרות מה שאמר הלילה טראמפ, כשהוא מדבר על פתרון ששני הצדדים ששני הצדדים יסכימו, זה ברור מאליו שהפלסטינים לא יסכימו למדינה אחת ומדובר רק בפתרון שתי המדינות".

הפלסטינים לא רואים בו מתווך הוגן. איך הוא יוביל מהלך?
"ימים יגידו אם הממשל ירכוש את אמונם של הפלסטינים מחדש. משום שנתניהו הוא מתעתע אין אף אחד בעולם הערבי שמאמין לו. מי שחושב שנתניהו רוצה פרידה מהפלסטינים חי על הירח. הוא ממשיך לתעתע בתשובותיו ויצר מצב ההזוי שהחמאס נוח לממשלה. הציבור מעוניין מאוד בפתרון שתי המדינות. ממשלת הימין מנסה לערפל חלק מהדעות שלה. הגיעו למצב ש'הזנב מכשכש בכלב' ומביאים להעמקת המחלוקת מול הפלסטינים ביו"ש".

טראמפ ונתניהו, אתמול. צילום: רויטרס
בנוגע לאזהרת הרמטכ"ל מפני הסלמה ביהודה ושומרון, אמר ברק: "אני מסתכל ורואה את הזחיחות והיהירות שהיו כאן לפני 45 שנה במלחמת יום כיפור. נתניהו מתנהג בצורה מופקרת. כשהרמטכ"ל מתריע שיש 80 אחוז סיכוי להתפרצות אלימה ביהודה ושומרון ולא מתייחסים לכך זה אור אדום להתנהלות הממשלה".

ממשלת ישראל הנוכחית הצליחה לרתום את הממשל האמריקאי לעמדות שישראל מציגה.
"נתניהו לא רתם שום דבר. העם האמריקאי בחר ממשל נוח לישראל. השב"כ וצה"ל מביאים פעם אחר פעם איך להתרכז בהפלת החמאס והחלשת החמאס - ההמלצות האלה אפילו לא נידונות. הממשלה הזו רוצה לרסק את הרשות הפלסטינית".
על פגישת אולמרט-אבו מאזן והטענות כלפי אולמרט מצד הימין, אמר כי "אולמרט עבריין מורשע וישב בכלא, אך זה לא הופך אותו לבוגד. הוא לא יותר בוגד מנתניהו. אני באמת שואל: אם חלילה הוא יישב בכלא אז הלהקה שלו תקרא לו בוגד? בליכוד איבדו את השיפוט של המציאות". 

איך היית פותר את המשבר מול סוריה?
אין לי שום ספק שמפקד חיל האוויר מדווח אמת. כדי לבלום את ההתבססות האיראנית צריך לעשות מעשים אבל ישנה יהירות שמשתקפת בזה. כשמתפארים שפעלו בסוריה 200 פעמים. היהירות הישראלית הביכה את רוסיה לחינם והגבירה את הרצון שלהם להגיב כשיש תקלה. גם הפרסומים על פעילויות המוסד עושות נזק משמעותי - כל זה מגיע מבלפור. צריך להגיע רחוק מהמצלמות לשיח משמעותי כיצד לפגוע בהתבססות האיראנית בסוריה. פוטין הוא לא חבר של ביבי והוא משתמש בו. אני מניח שהחופש של צה"ל בסוריה יהיה יותר מוגבל בזמן הקרוב".