יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נשא הערב (חמישי) נאום בעצרת הכללית או"ם ה-73 בניו יורק, במהלכו כי ממשל טראמפ מפר את ההסכמים של ארה"ב עם הרשות, וטען להפרת הסכמים גם על ידי ישראל. יו"ר הפלסטינית חזר מספר פעמים על התנגדותו לשימוש בטרור ואלימות להשגת המטרות, קרא למדינות העולם להכיר במדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים והאשים את ישראל בגזענות, בין היתר בעקבות חוק הלאום.



בפתח דבריו, ביקש להעביר מסרים של שלום, ואז אמר: ״בימים כאלה אשתקד, באתי אליכם וביקשתי חופש, עצמאות וצדק לבני העם שלי שנגרם לו עוול מאז החלך הכיבוש לפני 51 שנים. אני חוזר אליכם כאשר הכיבוש הקולוניאלי נמצא על החזה שלנו, ומפריע לנו להרים את המוסדות של המדינה העתידית שבה הכיר האו״ם ב-2012״.


"אנחנו נגיע למדינה פלסטינית העצמאית בדרכי שלום, כי הסוגיה שלנו צודקת", המשיך אבו מאזן. "אש"ף קיבל החלטה לדון מחדש בהסכמים שנחתמו עם ממשלת ישראל".

"נתבקשתי להפסיק את ההכרה במדינת ישראל, עד שהיא תכיר במדינה הפלסטינית בגבולות הרביעי ביוני 1967. נתבקשתי גם בנוסף לכך לפנות לבתי הדין הבינלאומיים, לרבות בית הדין הפלילי הבינלאומי, כדי שידונו בהפרות של הממשלה הישראלית להסכמים שנחתמו בינינו וההתנהגות של הצבא הישראלי. המתנחלים בכל יום רומסים את מקומותינו הקדושים, בראשם מסגד אל אקצה".

לאחר מכן, האשים אבו מאזן את ישראל בגזענות בעקבות חוק הלאום: "גבירותיי ורבותיי. בחודש יולי שעבר ישראל עברה את הקו האדום. ישראל חוקקה חוק שיוביל למדינה גזענית ומבטל את שתי המדינות. קראו לזה "חוק הלאום" לעם היהודי. החוק הזה, המוביל בהכרח להקמת מדינה אחת גזענית. מדינת אפרטהייד. ישראל מיישמת את הגזענות והגיעה לחוק הלאום שמפלה את הערבים שחיים בישראל".

"החוק הזה מגיע כשיא של האי שוויון והאפליה. הוא מייצר אפליה כלפי האוכלוסייה הלא יהודית בישראל. לפחות חמישה אחוזים מהאוכלוסיה של ישראל הם מהגרים, לא יהודים, אלא מוסלמים ונוצרים שהיגרו מרוסיה. הם גם נפגעים מהחוק הזה, שמייצר סכנה ומזכיר לנו את משטר האפרטהייד בדרום אפריקה. אנו מגנים את החוק הזה בכל הכוח וקוראים לכם הקהילה הבינלאומית לגנות אותו".
 
אבו מאזן המשיך לתקוף את ישראל: "אתם יכולים לשאול את ממשלת ישראל מהם גבולות מדינת ישראל? אני קורא לכם להגיד לי מהם גבולות מדינת ישראל. תביאו לי מפה ותראו לי את הגבולות".
 
אבו מאזן טען שהפלסטינים תמיד שיתפו פעולה עם גורמים בינלאומיים שפעלו להשגת הסכם. לדבריו, "אנחנו נמשיך לשתף פעולה ושיתפנו פעולה עם הנשיא טראמפ. פתחנו איתו בגישה טובה וקיבלנו את היוזמה שלו בברכה, חיכינו לה בסבלנות. אבל, היינו בשוק מהחלטותיו שנגדו את תהליך השלום".

"מעולם לא סירבנו למשא ומתן"

יו"ר הרשות הפלסטינית תקף את טראמפ לאחר מכן וציין כי "הממשל שלו הכריע לסגור את הנציגות הפלסטינית בארה"ב והוא החליט להכיר בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות לירושלים". לדבריו, "הוא מתגאה בכך שהוריד את הסוגיה של ירושלים מהשולחן. כל ההחלטות האלו מנוגדות למחויבות האמריקאית לתהליך השלום. הם קיצצו גם את הסיוע ההומניטרי. הממשל הזה חזר בו מכל מחויבויותיו להיות מתווך, זה אירוני שהוא עדיין מדבר על עסקת המאה".
 
"מה שנשאר לממשל טראמפ זה רק לתת לנו עזרה הומניטרית. הם הוציאו את ירושלים, את הפליטים, את הסוגיות הביטחוניות. אז מה נשאר להם לתת לנו? לרשות הפלסטינית יש הכרה מישראל, אך הקונגרס האמריקאי קרא לרשות ארגון טרור. למה לפגוע באוכלוסיה הפלסטינית שנמצאת תחת כיבוש?".

"הוכחנו שאנו נאבקים בטרור" טען אבו מאזן. "אני מחדש את קריאתי לנשיא טראמפ לחזור בו מהכרעותיו סביב ירושלים, ההתנחלויות והביטחון, שמנוגדים להכרעות האו"ם. זאת, במטרה לפתור את הסוגיה ולהגיע לשלום".

"מעולם לא סירבנו להגיע לשולחן המשא ומתן עם ישראל. באתי למועצת הביטחון השנה וביקשתי לכונן פסגה. אנחנו מאמינים בשלום, הוא הנתיב היחידי. ישראל לא מכבדת את ההכרעות של האו"ם. לא יהיו פתרונות באזורינו ללא מדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים כבירתה"

"בירתנו היא מזרח ירושלים שנכבשה בשנת 1967, אל תגידו לנו אחרת. אל תגידו לנו אבו דיס, אל תתחכמו איתנו. בירתנו היא מזרח ירושלים ולא בתוך ירושלים. אנחנו רוצים מדינה שבניגוד לישראל, יש לה גבולות. יש כאן מדינות שהכירו בנו, כמו קולומביה, ואני קורא למדינות בעולם להכיר במדינת פלסטין. אין לכם שום סיבה לדחות את ההכרה בנו. יש מדינות שאומרות שהן מכירות בפתרון שתי המדינות, אבל מכירות בפועל רק בישראל. מה ההיגיון? אם אתם מכירים בפתרון הזה, אתם צריכים להכיר במדינת פלסטין".

דונלד טראמפ "מפר את ההסכמים". צילום: AFP


"מבקשים עזרה מדינית" 
 
"אנחנו מתנגדים לכיבוש הישראלי בדרכי שלום", אמר. "אנחנו עומדים בהחלטות האו"ם ומתנגדים התנגדות עממית. זה לא חוקי? המתנחלים, ואני לא מדבר על הצבא, המתנחלים פועלים באלימות כלפינו". לאחר מכן, אבו מאזן חזר שוב על כך שהוא דוחה אלימות ולא יקבל שימוש בנשק למטרות המאבק.

"ישראל החליטה להרוס את חאן אל אחמר, אזור מאוכלס. אם יהרסו את היישוב הזה הם יגדירו מחדש את הגדה המערבית. אתם מסכימים לזה ואני אפילו לא מציין את המתקפות שלהם נגד מסגד אל אקצה. עכשיו בית המשפט הישראלי יחליט להפריד וחלק את אל אקצה לפי זמנים. זה לגמרי לא מקובל ואני בטוח שעם כל הכבוד וההיגיון, ישראל צריכה להיענש על כך".

"זה לא הגיוני שכל יום מחדש הם מקבלים החלטות בית משפט כאילו אנחנו לא קיימים. הצלחנו לקבל הכרה מהאו"ם בזכותנו להגנה ואנחנו מותקפים כל יום ואין לנו יכולת להגן על עצמנו. ההחלטה התקבלה אבל מי יאכוף אותה? אתם מקבלים החלטות ואין עליהן אכיפה. אתם צריכים לכבד את החלטותיכם ולהגדיר להם אכיפה. אתם מחליטים, בבקשה, תעזרו לנו. תגידו לנו מה לעשות. זאת האחריות שלכם".
 
"כשאנחנו מקבלים עזרה הומניטארית בעזה ובגדה אנחנו לא מעוניינים שעזרה זו תבוא במקום עזרה מדינית", טען אבו מאזן כנגד הקהילה הבינלאומית. "למטרה שלנו יש מקורות הומניטריים, אך נדרש פתרון פוליטי. אל תשטו בנו ותגידו שאתם עוזרים לנו. אנחנו בסך הכל רוצים הגדרה עצמית. זהו. אין עם על כדור הארץ שאין לו זכות להגדרה עצמית. אנחנו 13 מליון פלסטינים ברחבי העולם, למה מונעים מאתנו את הזכות הזו? אנחנו רוצים מדינה עצמאית שתחיה לצידה של מדינת ישראל. איפה הפשע, איפה הטעות? איפה אנחנו פושעים כאן?"
 
באשר לפיוס הפנים פלסטיני, אמר אבו מאזן כי "למרות האתגרים הרבים, אנו נמשיך לכבד את האחריות שלנו כלפי בני עמנו ואנו מביעים תמיכה ותודה למצרים על המאמצים שהיא עושה. עשינו הסכם איתם, לפיו הממשלה הפלסטינית תישא באחריות בגדה ובעזה ואחר כך נבנה את המדינה שלנו על בסיס חוק אחד, ממשל אחד וצבא אחד. אנחנו דוחים את הרעיון של מיליציות, אך זה טרם אושר, ולכן אין הסכם. אולם בימים הקרובים הוא ייחתם".

"רוצח רבין - גיבור בישראל"

לאחר מכן, טען כי "ארה"ב חזרה בה חד צדדית מכל ההסכמים", ואיים: "אנו נציית לכל חלקנו בהסכמים, אבל אם ארה"ב תמשיך לסגת מהם אז גם אנחנו נסוג מהם. צריך שניים לטנגו. אם הממשל האמריקאי יעמוד בהתחייבויותיו, גם אנחנו נעמוד בחלק שלנו".
  
לדבריו, "יש הסכמים עם ישראל מאוסלו ופריז וכל ההסכמים הללו הופרו על ידי ישראל. אנו קוראים לה לחזור ולקיים אותם, אחרת נצא מהם גם אנחנו. יש לנו הסכמים עם חמאס, במצרים יודעים שאנחנו עומדים בהם, אבל חמאס לא עומד בהם ולכן לא נישא באחריות. למרות חוסר הצדק, לא נפנה לטרור ונמשיך לגנות אותו. לעולם לא נקבל אלימות כלפי שום מדינה, בין אם היא מכירה בנו ובין אם לא".
  
"אני קורא לבני עמי להתאזר בסבלנות עד שנגיע להגדרה עצמית ונקים מדינה עצמאית עם ירושלים כבירה ולא בירה בתוך ירושלים", אמר לקראת הסיום. "אני קורא לכל אנשי השלום ובני עמי הפלסטיני, ישראל מגדירה אתכם כפושעים, למה? בישראל מי שהרג את רבין הוא גיבור, ואותנו מאשימים על כך שאנחנו משלמים לאסירים ולחללים שלנו. אני מביע כבוד ללוחמינו וגיבורינו, ורוצה לומר לכם שבקרוב הכיבוש יילך ויעלם מן העולם"