לאחר פגישותיו עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ ומקבילו המצרי, עבד אל-פתאח א-סיסי, נשא הערב (חמישי) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דברים בעצרת האו"ם בניו יורק. באומו, התמקד נתניהו בעיקר בנושא האיראני, תוך שהוא חושף לראשונה מתקן גרעיני נוסף שהחביאה איראן בטהרן. לקראת הסיום, התייחס לדברים שאמר אבו מאזן זמן קצר לפניו, הדגיש כי ישראל אינה מדינה גזענית והוסיף כי הוא גאה בהישגיה פורצי הדרך. 


"כשדיברתי כאן לפני שלוש שנים, ישראל עמדה לבד. מתוך 200 מדינות, רק ישראל התנגדה להסכם עם איראן", פתח נתניהו. "התנגדנו כי זה איים על עתידנו ועל הישרדותנו התנגדנו כי הדיל צייר את הנתיב של איראן לנשק גרעיני. זה תדלק את הקמפיין של איראן להשתלטות במזרח התיכון. הדיל התבסס על שקר שאיראן לא מחפשת להתחמש בנשק גרעיני".

"ישראל חשפה את השקר השנה בפברואר. ביצענו מבצע לתוך מסמכי הגרעין האיראני. השגנו למעלה מאלפי מסמכים שהוחבאו בלב טהרן. הצגתי בחודש מאי את הראיות משם, על התוכניות של איראן להשיג נשק גרעיני ולהונות את הקהילה הבינלאומית. שיתפנו את המידע הזה עם מדינות החתומות על הסכם סבא"א, אבל המדינות האלו לא עשו שום דבר ולא דורשים מאיראן לגלות דבר".

נתניהו חשף מתקן גרעין חדש: "יש שם פעילות הולכת וגוברת בימים האחרונים"


מתקן גרעיני נוסף בטהרן

"לכן, החלטתי לחשוף היום דבר נוסף ששיתפנו בו את סבא"א, וכמה סוכניות ביון נוספות. מה שאני עומד לומר לא הוצג באופן פומבי לפני זה, וזו הפעם הראשונה בה אני חושף שלאיראן יש עוד מתקן סודי. הוא נראה כמו מבנה תמים בלב טהרן, אבל אני רוצה להראות לכם איך הוא נראה", אמר נתניהו, וחשף את תמונות המתקן. "לאלו בבית שמשתמשים בגוגל ארץ, הוא נראה תמים, אבל יש שם פעילות גוברת והולכת בימים האחרונים".

"יש שם חומרים רדיואקטיביים. מדינות שמות לב שלאחרונה יש שם פעילות רבות, האנשים שהולכים וחוזרים שם הם גורמים רשמיים איראניים שמנסים לנקות את המתקן הזה מאז שחשפנו את הקודם. הם פינו משם חומר רדיואקטיבי, הוציאו אותו ופיזרו אותו סביב טהרן כדי להעלים ראיות". לאחר מכן, לעג נתניהו לכלכלה האיראנית: "הממשל המסוכן של טהרן צריכים לדעת שהם יכולים לקנות חומר רדיואקטיבי באמזון רק בארבע מליון ריאל".

"הם עדיין צריכות לנקות" אמר ראש הממשלה. "היו שם לפחות 15 מכולות מלאים בחומר רדיואקטיבי. כל מכולה יכולה להחזיק 20 טון חומר. כלומר, מדובר ב-300 טון של חומר רדיואקטיבי. חייבים לשאול למה איראן שומרת שני מתקנים סודיים? אחרי שדרום אפריקה ולוב ויתרו על התוכנית הגרעינית, הם ישר הרסו את המתקנים. התשובה הפשוטה לשאלה הזו היא שהם מעוניינים לפתח נשק גרעיני. הם תכננו להשתמש במתקנים הללו בעוד כמה שנים כשהזמן יהיה מתאים להגיע לפצצה. אבל, תהיו בטוחים שזה לא יקרה, כי כל מה שאיראן מחביאה, ישראל תמצא".

נתניהו פנה לראש סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית), יוקיה אמאנו, ואמר: "אני מאמין שאתה איש טוב. תעשה את הדבר הנכון, תלך ותצפה במתקן הסודי לפני שהאיראנים מנקים אותו. הבטחתם שתשלחו משקיפים שיוכלו להיכנס. תשלח משקיפים, תספר לעולם את האמת על איראן".
 
"יש לי מסר לדיקטטורים של איראן - ישראל יודעת מה אתם עושים ואיפה", הבהיר נתניהו. "ישראל לעולם לא תתן לממשל כזה לפתח נשק גרעיני, לא עכשיו, לא עוד עשור לא אף פעם. ישראל תעשה מה שהיא חייבת לעשות כדי להגן על עצמה מהאגרסיביות של איראן".
 
"נמשיך לפעול נגדכם בסוריה, בלבנון, בעיראק וכל מקום שנצטרך לפעול, כדי להגן על המדינה שלנו ולהגן על אנשינו. לפני שלוש שנים, קצת לפני שהעסקה הושלמה, שאלתי כאן האם מישהו מאמין שלתת כסף ונשק למשטר האיראני יוצא מהפה את התיאבון שלהם למתקפות. אז האמינו בזה, האמינו שהמשטר האיראני יהיה פתוח יותר לשלום. הם ישפרו את חיי האזרחים, יפתרו את בעיית המים, יפתרו את בעיית החשמל, בתי החולים ובתי הספר. זה לא קרה. איראן המשיכה לשמן את מכונת המלחמה שלה"

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגיריני. "הבטיחו לרוחאני כסף בזמן שאיראנים ניסו לרצוח אזרחים אירופאים". צילום: רויטרס


עצימת עיניים באירופה, מתקן טילים בביירות

"איראן תוקפת כורדים בעיראק, תוקפת סונים בסוריה, מחמשת את סוריה ואת חיזבאללה ומאיימת על חופש התנועה במיצר חורמוז", אמר נתניהו. "זה לא שלום ולא מודרניות. אבל, אם אתם חושבים שהתוקפנות האיראנית מוגבלת למזרח התיכון, תחשבו שוב".
 
ראש הממשלה עבר לתקוף באופן ישיר את המנהיגים האירופאים, שתומכים בהסכם הגרעין המקורי: "חודש שעבר נעצרו איראנים בחשד לניסיון פיגוע בארה"ב, כאן ממש, ובלב אירופה גם היה אירוע כזה. בזמן שארה"ב מתמודד מול איראן, האירופאים עוזרים לאיראן ומנסים לאפשר לה לדלג מעל הסנקציות. אני עומד להשתמש במילה קשה - לצערי, זה מה שאנו רואים שוב - עצימת עיניים באירופה".
 
"באותו שבוע שאיראן נתפסה על חם מנסה לרצוח אזרחים אירופאים, מנהיגים באירופה עמדו על שטיח אדום עם רוחאני והבטיחו לו עוד כסף. אני, כבן של היסטוריון, שואל האם המנהיגים האירופאים הללו למדו משהו מההיסטוריה? האם הם יתעוררו אי פעם?".

"אנחנו בישראל לא צריכים קריאת השכמה כי איראן מאיימת עלינו כל יום", טען. "העסקה הזו לא משכה את המלחמה רחוק יותר, אלא קירבה אותה לגבולותינו. בסוריה, איראן מנסה להתבסס צבאית. בעזה, איראן מחמשת קבוצות טרור לירות עלינו נשק. בלבנון, איראן תומכת בחיזבאללה בבניית מתקנים סודיים וטילים מדויקים שיוכלו לפגוע בעומק ישראל. טילים עם דיוק של 10 מטרים". 
 
"חיזבאללה משתמש באנשים התמימים בביירות כמגנים. הם בנו מתקני טילים ליד מתקן התעופה של ביירות. הינה תמונה ששווה 1000 טילים", אמר נתניהו, והציג תמונה המציגה את מתקן טילים בלבנון. "תראו את זה, צמוד למתקן יש מגרש כדורגל. יש לי הודעה לחיזבאללה - ישראל יודעת מה אתם עושים ואיפה אתם עושים, ולא תיתן לכם להתחמק מזה".
 
אתרי הטילים בביירות שהציג נתניהו באו"ם. "משתמשים באנשים תמימים כמגנים"

 
"כמו שהם טעו מה יקרה כשהסנקציות ייעלמו מאיראן, כך האירופאים טועים באשר למה יקרה כשהסנקציות יחזרו", תקף נתניהו. "טוענים שלסנקציות האמריקאיות לבד לא תהיה השפעה על הכלכלה האיראנית, אבל תראו מה קרה לה מאז שהנשיא טראמפ קרא לעולם לבחור בין עסקים עם איראן לעסקים עם ארה"ב".
 
"הכלכלה האיראנית פרחה לפני שנה, והיום היא צונחת. בריטיש אירליינס וחברות ענק נוספות יוצאות מאיראן. אם זה קצת השפעה, תתארו לכם מה יקרה בפרק הבא של הסנקציות שיחל בנובמבר".
 
"הם טוענים שהחזרת הסנקציות תאחד בין אזרחים למשטר. אבל האזרחים מתחברים כנגד המשטר", טען ראש הממשלה. "הם לא צועקים מוות לאמריקה, הם צועקים מוות לדיקטטור, הם צועקים תעזבו את סוריה, לבנון ועזה. אני מקשיב לזה ואני מדבר עם העם האיראני. אני מקבל מלא תגובות מאיראנים. חשבתי שזה איראנים גולים מלונדון ופריז, אבל אלו איראנים שחיים באיראן, תומכים בישראל ומבקרים את המשטר שלהם". 

"אני שואל את אנשי המודיעין שלי מה קורה שם. המחאות פורצות כאינדיקציה למשהו יוצא דופן שקורה שם. בהפגנות הללו העם האיראני מראה אומץ, בכל רחבי איראן צעירים איראנים ונשים איראניות עומדים באומץ מול משטר שמדכא אותם כבר ארבעה עשורים ושורף את כספם במלחמות עקובות מדם במזרח התיכון".
 
"תראו מה אני אומר", פנה נתניהו למדינות היושבות באולם. "תצטרפו לארה"ב ולישראל ולרוב העולם הערבי למען סנקציות נוספות על משטר שמסכן אותנו ואת העולם כולו. ישראל מודה לנשיא טראמפ על החלטתו האמיצה לפרוש מהסכם האסון עם איראן. הרבה משכנינו הערביים גם מודים לו".

אבו מאזן בנאום באו"ם. נתניהו תקף: "הרשות הפלסטינית גוזרת עונש מוות על פלסטינים שמוכרים אדמות ליהודים". צילום: רויטרס


"עבאס, כתבת סמינר שמכחיש את השואה" 

"הרשו לי להתוודות. אני מודה שהיה לדיל עם איראן השפעה אחת חיובית לא מתוכננת, אבל חיובית", הפתיע נתניהו. "זה חיבר בין מדינות ערביות לישראל, ואנו קרובים יותר מאי פעם באינטימיות וחברות שלא נראתה בימיי חיי והייתה בלתי יאמנת רק שנים מעטות אחורה. כשמייצרים חברות סביב אויב, סביב אתגרים, רואים הזדמנות להביא חיים טובים יותר לאנשים".
 
"ישראל מעריכה את החברויות הללו ומקווה שיבוא יום ונוכל לעשות שלום מעבר לירדן ומצרים, כולל הפלסטינים", אמר נתניהו בהתייחסות ראשונה לסכסוך. "אני מחכה לעבוד עם הנשיא טראמפ ואנשיו לעבוד על תוכנית השלום. שירתתי כאן כשגריר לפני שנים, אני יודע משהו על האו"ם, ואני רוצה להוקיר תודה לטראמפ ולהיילי על התמיכה שהם נותנים לנו כאן".

"הם נותנים לנו תמיכה בלתי מסויגת להגן על עצמנו, הם תומכים בנו מול גוף שפשוט רגל, מועצת זכויות האדם של האו"ם. הם עצרו את המימון. היילי וטראמפ הפסיקו לתמוך באונר"א שבמקום לפתור את הבעיה של הפליטים הפלסטיני רק מנציח אותה".
 
"ישראל הביאה אתיופים לחיים טובים יותר בעם היהודי, אבל כאן באו"ם היא מואשמת בגזענות", תקף נתניהו על רקע האשמותיו של אבו מאזן. "אזרחים ישראלים ערבים מצביעים בבחירות ויש להם זכויות מלאות. כאן באו"ם, מאשימים את ישראל באפרטהייד. ישראל מואשמת בטיהור אתני. זו אותה אנטישמיות עם פנים חדשות, זה מה שזה".
 
"חוק הלאום התקבל. ישראל מדינה חופשית, אפשר להתנגד לחוק הזה והתנגדו לו", הסביר ראש הממשלה. "אבל, אי אפשר לקרוא לישראל מדינה גזענית על כך שהיא הכירה בעברית כשפה הרשמית ובדגל הרשמי. ישראל מואשמת באפרטהייד על שהגדרה עצמה מדינה של העם היהודי. זו צביעות, ואתם יודעים למה? יש כאן יותר ממאה מדינות שיש להם רק שפה אחת, למרות שמדוברות בהן שפות רבות".
 
"יש יותר מחמישים מדינות שיש להן דגל עם צלב, יש עשרים מדינות שמגדירות עצמן כמדינות של עם או לאום מסוים למרות שיש בהן מיעוטים. רק ישראל מקבלת גינויים. מה שמיוחד בעם היהודי זה לא שיש לנו מדינה, מה שמיוחד הוא שעדיין מתנגדים לזכותנו למדינה יהודית".

"הנשיא עבאס, לפני דקות אחדות, אמר שהחוק הזה מוכיח שישראל היא מדינת אפרטהייד", הזכיר נתניהו את נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית. "עבאס, אתה צריך לדעת טוב יותר. אתה כתבת סמינר שמכחיש את השואה. הרשות הפלסטינית שלך גוזרת עונש מוות על פלסטינים שמוכרים אדמות ליהודים. אם יהודי קונה דירה בשטח פלסטיני, מי שמכר לו אותה מוצא להורג, זה מה שהחוק אומר שם". 
 
"הנשיא עבאס, אתה משלם לטרוריסטים פלסטינים שרוצחים יהודים", האשים ראש הממשלה. "ככל שהם רוצחים יותר, אתה משלם יותר, ואתה מכנה את ישראל גזענית? זה לא הדרך לשלום ולא הדרך להשיג אותו. כולם רוצים שלום וישראל נשאר מחויבת לכך, אבל הגוף הזה לא צריך להריע לראש הרשות שמשלם כסף לרוצחים. צריך לגנות את זה. האו"ם צריך גם לדרוש שחמאס ישחרר את חיילינו השבויים הדר גולדין ואורן שאול, ואת האזרחים אברה מנגיסטו והישאם עוסייד".

נתניהו במהלך הנאום. "הזכויות בישראל שוות לכל האזרחים, זה לא מובן מאליו במזרח התיכון". צילום: רויטרס

 
"יש לנו רוח בלתי נשברת"
"כל פעם שאני עומד כאן, אני מרגיש כמה אני בר מזל לעמוד כראש ממשלת העם היהודי, המדינה הדמוקרטית והיהודית", הצהיר נתניהו. "יש כאלו המאמינים שהשילוב הזה לא אפשרי, אבל זה שקר, ישראל תמיד הייתה ותמיד תהיה שתיהן".

"ארץ ישראל היא ביתנו, היא המקום שאבותינו התפללו לאלוהים. זה המקום ממנו גורשנו ואליו חזרנו. בנינו את המדינה שלנו סביב עיר הבירה הנצחית שלנו ירושלים. מדינת ישראל היא המקום היחידי שלעם היהודי יש בו את הזכות להכרה עצמית. זכות זו קיבלה הכרה באו"ם, כשתמכתם בהקמת מדינה יהודית. זה מה שזה אומר - מדינה יהודית".
 
"ישראל היא דמוקרטיה ולכולם יש זכויות שמובטחות בחוק. בישראל, לא משנה מה הלאום שלך, הזכויות שלך שוות ותמיד יהיו שוות לכל האזרחים ומכל הדתות. במזרח התיכון זה לא מובן מאליו, זה אנדרסטייטמנט. במדינות אחרות נשים מקבלות יחס של רכוש, הקהילה הלהט"בית נרדפת".
 
"אני גאה לייצג את מדינת ישראל", אמר נתניהו, והתגאה: "יצרנו מדינה טכנולוגית, יצרנית, יזמית. אני גאה בגאונות הזו, שמביאה התפתחויות מדהימות בסייבר, ברפואה טכנולוגית ובתחומים רבים אחרים שמשפרים את חייהם של רבים ברחבי העולם. אני גאה בחיילים של ישראל שמגנים על העם שלנו תוך שמירה על הערכים הגבוהים ביותר. אני גאה במשלחות ההצלה שלנו, שמצילות אנשים ברחבי העולם. אני גאה בישראל. יש לנו רוח בלתי נשברת לבנות עתיד בטוח לעם היהודי. תודה רבה".