ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי "אנחנו נערכים לכל תרחיש. זו לא אמירת סרק". בשיחה עם עיתונאים ישראלים שקיים במלון ריג'ינסי בניו יורק, הגיב ראש הממשלה לאירועים המסלימים בעזה בכלל ולסוף השבוע שבו נהרגו שבעה פלסטינים מאש חיילי צה"ל לאחר שאלפים הפגינו ביום שישי, זרקו מטענים לעבר חיילי צה"ל והפריחו בלוני תבערה. הנושא עלה גם בשיחתו בשבוע שעבר בשולי עצרת האו"ם עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. כמו כן, גורם המדיני ציין כי נתניהו ביקש מהנשיא המצרי לפעול להרגעת המצב בעזה.

לדברי נתניהו, "המשבר בעזה נובע כי אין שם כלכלת שוק ומנהל תקין וכי 70 אחוז מהכסף הולך למכונת המלחמה. התושבים חיים על פירורים. והוא (אבו מאזן) בא ולקח גם את הפירורים", הדגיש ראש הממשלה, שהאשים את יו"ר הרשות הפלסטינית באחריות למשבר ההולך ומתעצם.
נתניהו שיבח שוב את החלטת נשיא ארצות הברית לקצץ כשלוש מאות ו-60 מיליון דולרים מתקציב אונר"א - סוכנות הסעד לפליטים הפלסטינים. "טראמפ עשה מהלך חשוב", הוא ציין, "אין לנו בעיה שייתנו את הכסף, אבל שיתנו לסוכנויות אחרות. יש סוכנות מיוחדת של האו"ם. לפליטים בכל העולם, שהכסף יעבור דרכה. אונר"א מנפחת את המספרים, ההחלטה לכרסם ברעיון של הנצחיות של אונר"א מאוד חשובה, אני לא מזלזל בה".
יודגש עם זאת כי מדינות אירופה וכמה מדינות ערביות התחייבו ביום שישי בדיונים בשולי העצרת לתרום כ-120 מילון דולר לאונר"א, כדי לצמצם את הגרעון שנוצר בתקציב הסוכנות בעקבות החלטת ממשל טראמפ. אך עדיין יחסרו לאונר"א סכומי כסף של מאות מיליוני דולרים כדי לכסות על החסר.

נתניהו בניו יורק. צילום: afp

 

כמו כן, החליטה ועידת המדינות התורמות להקצות עד סוף 2018 סיוע חירום של 50 מיליון דולר לעזה להגדלת תפוקת החשמל ושיפור איכות מי השתייה ברצועה. בפעם הראשונה זה זמן רב שנציגי הרשות הפלסטינית לא הביעו התנגדות למהלך. עם זאת, ראש הממשלה היה מסויג עם ההחלטה שבה תמכה ישראל תצא אל הפועל. "ימים יגידו" הוא אמר בתשובה לשאלת מעריב אם אכן הפעם יאשר אבו מאזן את העברת הכסף. עד כה התנגדה הרשות לכל סיוע לעזה בלי שיעבור דרכה ובלי שיהיה הסכם פיוס עם החמאס שיכלול גם את הכפפת הנשק וכוחות הביטחון למרותה. 
בעניין אחר, סיפר ראש הממשלה כי נפגש בשולי העצרת עם נשיא רואנדה פול קגאמה ודן עמו באפשרות להחזיר את הפליטים ומסתנני העבודה מאפריקה ובמיוחד מאריתריאה בעקבות הסכם השלום שנחתם בינה לבין אתיופיה. "דיברנו לא מעט בהתייצבות לאריתריאה והאם זה מייצר הזדמנות להחזיר את מהגרי העבודה, וכיצד להתקדם בנושא. יש כאן משהו שצריך לנסות ולקדם את זה. לא כל הידע על מה שקורה שם מצוי אצלנו, ואפילו במשרד החוץ. הם (ברואנדה) מבינים יותר מאיתנו. זה מעניין מאוד מה שהם אמרו, האנשים האלה הם מאוד מנוסים ומאוד בקיאים בתהליכים, והם רואים תהליכים שלא מובנים מאליהם. אם אריתריאה תסכים לקבל את הפליטים הם יקחו אותם". עם זאת הדגיש ראש הממשלה "אני לא יודע אם המהלך יבשיל, אבל אנחנו בודקים את זה".
 
הוא ציין עוד כי בכוונת ישראל לפתוח שגרירות בקיגאלי בירת רואנדה, שיש לה כבר שגרירות בתל-אביב. "בהדרגה אני מקווה שהיא תגיע גם לירושלים". הוא דן גם עם הנשיא קגאמה על פתיחת קו תעופה לקיגאלי. 

גורם מדיני סיפר כי ישראל העבירה כבר לפני שישה שבועות את המידע המודיעיני שחשף המוסד על  קיום המחסן הסודי של תכנית הגרעין האיראנית בטהרן,  לגורמי ביום במערב ולסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). הגורם המדיני הביע את אכזבתו מכך שעד כה מנכ"ל סבא"א, יוקיה אמנו, לא פעל בעקבות המידע ולא שלח לבדוק אותו. 
 
לפי הגורם המדיני, "בעקבות החשיפה הזו של הדברים, יש לחץ גובר באיראן עצמה כיצד לטפל באתר הזה, כיצד לפנות אותו, כיצד לערפל את זה. אבל אין ספק שזה אתר חשוב מאוד מבחינתם, הם רוצים לטשטש או לעכב בכל דרך אפשרית". הגורם המדיני דחה את הביקורת כאילו ראש הממשלה בנאומו בעצרת בו הציג תמונות של המחסן, פגע ביכולות המודיעין וחשף את שיטות פעולתו. "אין כאן חשיפה של מודיעין. שיפנו את הסוכנויות הביון העיקריות בנושא הזה, וגם סבא"א בעצמה, אז מה יש כאן לחשוף? הדבר המרכזי הוא להניע את פעולת הבדיקה של סבא"א. לישראל אין מודיעין שיש לו מדינה. יש לנו מדינה שיש לו סוכנויות מודיעין. ומי שקובע את השימוש בחומר המודיעיני זה ראש הממשלה והממשלה. אין דרך אחרת לעשות את זה".
 
הגורם המדיני סייג עם זאת את הרושם שיצרו שסבר ראש הממשלה כי במחסן שנחשף היו 300 טונות של ציוד וחומרים רדיו אקטיביים. לדברי הגורם היו במחסן מכולות שיכלו להקיף 300 טונות. אך לא ברור כמה טונות של ציוד וחומרים היו שם. 
הגורם גם הודה כי לא ברור אם בעצם קיום המחסן וציודו, איראן הפרה את הסכם הגרעין. "זו תפקידה של סבא"א לבדוק", הוא הדגיש, "שיבדקו. הכל אפשרי. למה פינו את 15 הקילוגרמים של החומר הרדיואקטיבי ופיזרו ברחבי טהרן? זו שאלה שצריך לבדוק. אנחנו יודעים שיש שם חומר רדיוקאטיבי, שפיזרו אותו בכל מיני מקומות באיראן"

הכותב הוא שליח מעריב לניו יורק