הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ענתה היום (שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו, שחשף בנאומו באו"ם כי "לאיראן יש מתקן גרעיני נוסף בטהרן". בהודעה רשמית של הארגון נמסר כי היא "ניהלה בדיקות בכל האתרים ברחבי איראן שהיה צריך לבקר בהם". 



התשובה של הגוף הבינלאומי מגיעה, כאמור, בתגובה לדברי נתניהו באו"ם בשבוע שעבר, במהלכם התמקד בנושא האיראני, תוך שהוא חושף לראשונה מתקן גרעיני נוסף שהחביאה איראן בטהרן.



"לאיראן יש עוד מתקן סודי. הוא נראה כמו מבנה תמים בלב טהרן, אבל אני רוצה להראות לכם איך הוא נראה", אמר נתניהו, וחשף את תמונות המתקן. "לאלו בבית שמשתמשים בגוגל ארץ, הוא נראה תמים, אבל יש שם פעילות גוברת והולכת בימים האחרונים".

התצלום שהציג נתניהו
התצלום שהציג נתניהו


הוא הוסיף כי "יש שם חומרים רדיואקטיביים. מדינות שמות לב שלאחרונה יש שם פעילות רבות, האנשים שהולכים וחוזרים שם הם גורמים רשמיים איראניים שמנסים לנקות את המתקן הזה מאז שחשפנו את הקודם. הם פינו משם חומר רדיואקטיבי, הוציאו אותו ופיזרו אותו סביב טהרן כדי להעלים ראיות". בתוך כך, שרת ההגנה הצרפתית, פלורנס פארלי, אמרה היום כי תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן היא "איום" וכי השפעתה של איראן באזור היא "דאגה גדולה".

לאחר נאומו של נתניהו באו"ם טען גורם בכיר במודיעין האמריקאי כי חשיפתו של ראש הממשלה בניו יורק בנוגע למתקן הגרעין הסודי הייתה "מטעה". "קודם כל, ידענו על המתקן הזה כבר זמן מה, הוא מלא במסמכים וניירות ולא בצינורות אלומיניום לצנטריפוגות", אמר הבכיר, "שנית, כמו שכל אחד יודע, אין בו שום דבר שיכול לאפשר לאיראן לצאת מהסכם הגרעין מהר יותר מכפי שהיא יכולה כעת".

לעומת זאת, במחלקת המדינה האמריקאית דווקא דרשו מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לחקור את טענות נתניהו. בהצהרה שפורסמה בליל שישי אמר בכיר בממשל האמריקאי כי "חובה על סבא"א לממש את סמכויותיה באופן מלא כדי לספק ביטחון לקהילה הבינלאומית שאין באיראן חומרים גרעיניים שעליהם היא לא הצהירה".