הסיטואציה החדשה בסוריה, הריב המתוקשר של בנט וליברמן, והדרך הפוליטית שלו לקראת הבחירות הבאות, כל אלה עלו היום (רביעי) במהלך ריאיון שקיים משה (בוגי) יעלון בכאן ב', בתוכנית הצהריים. שר הביטחון לשעבר התייחס בתחילה למשבר עם רוסיה, ועל מערכת ה-S300, שעשויה ליצור משוואה חדשה באזור. 

"המשמעות המבצעית היא שמדובר בעוד אתגר לחיל האוויר הישראלי, אבל חיל האוויר הישראלי נערך לתקופה הזאת תקופה ארוכה. צריך לזכור לאיראנים יש את המערכת הזאת כבר מ-2015, לכן חיל האוויר כבר נערך ליכולת לעבוד מולה. שאלת גילוי המטוסים זאת שאלה אחת, מערכות המכ"ם מחפשות מטוסים, אבל יש לנו מטוסים שהם חמקניים בדיוק בשביל זה, כמו ה-F35 שהמערכות האלה לא יודעות לגלות אותם. שטח הכיסוי של ה-S300 הם ברדיוס מאוד רחב, וזה היתרון של המערכת הזאת. חיל האוויר ייאלץ להתחשב בזה, אבל הוא התמודד עם כל מיני סוגים של מערכות דומות בעבר".
מה אפשר להבין על יחסינו עם רוסיה עכשיו?

"אנחנו במשבר מול רוסיה, אבל אף פעם לא חשבתי שאנחנו והרוסים באותו דף. בהחלט יש משבר, אני רואה את הדרג המדיני שלנו מתפקד נכון. ההערה היחידה היתה רק על הפטפוטים שלנו. זה מיותר. רק אחרי שסיימתי את תפקידי כשר ביטחון התחילו לדלוף דברים החוצה. עכשיו יותר נוח לאסד להאשים את המורדים, אז שאנחנו מפטפטים, הם לא אוהבים את זה, וגם הרוסים לא אוהבים את זה. האינטרסים הרוסים השתנו. למשל הם כן רוצים להגן על אסד, ולפני התקיפה האחרונה פוטין חתם על הסכם עם ארדואן, מה שלא נוח לאסד ואיראן ועכשיו הוא מוכר מערכת ומקבל עליה מיליארד דולר. תמיד צריך לבדוק את האינטרסים עם הרוסים". 
אתה מזהה פגיעה של ממש מהפטפוטים של השרים?
"חד משמעית כן. אני טוען, ולא מהיום, שזה חייב להיפסק. אני הולך לקבינט של 2013 בצוק איתן. הדברים שאנחנו שומעים והוויכוחים בין השרים, יותר מדי שרים מדברים על ביטחון ללא אחריות. יש פה פגיעה ממשית. זה קודש הקודשים, מדובר בחיי אדם. כל אחד רוצה לבנות את עצמו כדמות ביטחונית, ואנחנו משלמים מחיר, גם בחיי אדם. מראש הממשלה, ועד כמה וכמה שרים בקבינט".
דיברת על האינטרס הרוסי. מדברים על שיתופי פעולה בינינו. 
"האינטרסים בדר"כ הפוכים, אבל יש עכשיו קו חם, שנוצר בתקופתי, בין המפקדה הרוסית בסוריה למפקדה בקרייה, הם פועלים על פי אינטרסים שלהם ולא מחפשים מלחמה נגדנו. אנחנו לא שם. צריך לטפל בזה בצורה מדינית".
היה נכון לחשוף את הצילומים באו"ם? 
"לי ברור שהמידע שראש הממשלה הציג בעצרת האו"ם הוא אמין ונכון, גם על הטילים בחיזבאללה ולבנון, וגם מתקני הגרעין של איראן. יש הצדקה, גם על חשבון פגיעה במודיעין, ואם יש תועלת אסטרטגית, זה נכון. מקווה שהדיון הזה הסתיים. לי ברור שהמידע שלנו הוא אמין לחלוטין".
יעלון. צילום: הדס פארוש, פלאש 90


עד כמה חזבאללה השתלט על לבנון לגמרי?
"מי שהשתלט על לבנון הוא המשטר האיראני. לבנון נחטפה על ידי המשטר האיראני". 
העימות בין ליברמן ובנט חוצה גבול. יש בהם אמירות ביטחוניות חריפות מאוד
"גן ילדים, אני מחפש את הגננת ותדפוק על השולחן ותהפוך אותו. זה בלתי אפשרי להמשיך ככה. חוויתי את זה גם בצוק איתן. קבינט הוא קודש קודשים, זה מתנהל ככה תקופה ארוכה. אני בקבינטים מ-95 כראש אמ"ן, ולא ראיתי דבר כזה. זה רק מחריף כי אף אחד לא דופק על השולחן. מדליפים את הדברים שעל השולחן, גם אם זאת פגיעה ממשית. תחשבו על החיילים, זאת בעיה קשה שראש הממשלה היה צריך לעצור". 
על מינוי הרמטכ"ל הבא הוסיף: "אני מעדיף שהשיקולים יהיו שאף אחד מהם לא יהיה חייב כלום לפוליטיקאי ולשר ביטחון. צריך לומר בכנות, יש שני קצינים בשלים בתפקיד, שניהם עברו תפקידי מטה, סגן רמטכ"ל,  כוכבי וגולן. כל השאר צריכים עדיין להתבשל לדעתי. אייל זמיר עשה רק תפקיד אלוף פיקוד, הוא לא היה סגן רמטכ"ל. אם זה שיקולים עניינים, זה מה שצריך לקרות". 
על דרכו הפוליטית הוסיף: "אני באותה דרך ארוכה שהתחלתי, עם קבוצת אנשים שאני מלכד סביבי. אני עומד בראש גוף פוליטי, אבל קורא גם לחבירות. במציאות של מדינת ישראל, איך שהיא מובלת, אנחנו בסטייה רצינית מהנורמה. לא רק בעניין הביטחוני. תפיסת עולמי היא רציונלית, אני קורא לממלכתיות שנפגעה כל כך".

"צריך גוש שיוביל את המדינה. הכל שאלה אם איזה סדר יום באים. אני מוכן לשוחח עם כל מי שמוכן לשוחח איתי. אני רואה דאגה אמיתית לעתיד המדינה. דווקא לא בעניין הצבאי. השיח הזה של שיסוי, יהודים ערבים, ימין שמאל, דתיים חילוניים, זה הכל פוליטיקה. זה קשור גם לטוהר מידות. גם אני שמאלן לפי התפיסה החדשה. הפכו את זה למילה גסה. גם בני בגין שמאלן, גם הנשיא שמאלן. כולם צריכים להבין את גודל השעה".