יועצו של שר הביטחון אביגדור ליברמן לענייני דעת קהל ומדיה דיגיטלית, ישראל איינהורן, הודיע היום (רביעי) לשר הביטחון על התפטרותו מהתפקיד, וזאת על מנת לאפשר את מינויה של אימו, פרופ' טליה איינהורן, לחברה בוועדה לאישור מינויים בכירים בשירות המדינה. ליברמן קיבל את ההתפטרות ואמר כי הוא עושה זאת "בצער אך בהבנה".



למעריב נודע כי איינהורן החליט להתפטר רק בעקבות הבהרה מצד היועץ המשפטי לממשלה, שהמציאות החדשה יוצרת קושי משפטי שעלול להגיע שנית לבג"ץ. היועמ"ש סבור כי עיקר הבעיה נמצאת בניגוד העניינים סביב מינוי הרמטכ"ל לאור העובדה כי ליברמן הוא שר הביטחון. לאחר התייעצות שקיימו במשרד הביטחון עם משרד המשפטים הוחלט כי היועץ יתפטר ובזאת תגיע הסאגה המשפטית לסיומה ותאפשר את מינוי הרמטכ"ל והמפכ"ל.



כזכור, אתמול פורסם בחדשות כאן כי יתכן ומינויה של פרופ' איינהורן לוועדה יתעכב בגלל הקשר המשפחתי בינה לבין יועצו של ליברמן, וזאת בשל חשש לניגוד עניינים אפשרי. מוקדם לפרסום זה, הודיע שר התיירות יריב לוין על שני מועמדים חדשים לכהונה בוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה ("ועדת גולדברג") - איינהורן, שהיא פרופסור מן המניין במחלקה לכלכלה ולמינהל עסקים באוניברסיטת אריאל, חוקרת בכירה אורחת בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב וחברה מלאה באקדמיה הבינלאומית למשפט השוואתי, ומשה טרי - בעל תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה ותואר שני בכלכלה ובמינהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן. כיהן בשורה של תפקידים בכירים בשירות הציבורי ובמשק ובהם יו"ר הרשות לניירות ערך ומנכ"ל רשות הדואר.



שני חברים קודמים בוועדה התפטרו בשל קשרים פוליטיים



הצורך במינוי השניים עלה לאחר שחברי הוועדה רו"ח איריס שטרק וראש המל"ל לשעבר תא"ל במיל' יעקב נגל, הודיעו על פרישתם מתפקידם, זאת על רקע צו הביניים שהוציא בג"ץ על כינוס הוועדה בהשתתפותם בשל קשריהם הפוליטיים לליכוד ולראש הממשלה. העתירה הוגשה נגד חברותם של שטרק ונגל בוועדה עתירה על ידי התנועה לטוהר המידות על כך שהם בניגוד עניינים עקב קרבה לראש הממשלה ולשרים נוספים. במאי השנה פורסם לראשונה ב"מעריב" כי לוועדה המייעצת למינוי בכירים, הכוללת ארבעה חברים, על הכוונה למנות את שני המקורבים, שכאמור נאלצו להתפטר.



בראש הוועדה עומד השופט בדימוס אליעזר גולדברג, וחבר נוסף מתוקף תפקידו הוא נציב שירות המדינה. בנוסף, הממשלה בחרה שניים שאמורים לייצג לכאורה את האינטרס הציבורי בבואה של הוועדה לבחון אם מועמד לתפקיד בכיר כמו מפכ"ל, רמטכ"ל, ראש שב"כ או נגיד בנק ישראל - הוא אדם שלא דבק בו רבב. כלומר, הוועדה אמורה להיות מנותקת משיקולים פוליטיים.