ביקורה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בישראל החל אמש בארוחת ערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה במעון הרשמי בירושלים. בני הזוג נתניהו התאאמצו לשוות לאירוע אופי אינטימי משפחתי. "אלה הילדים שלנו", אמרה שרה למנהגית המדינה החזקה באירופה, "אחד סיים את הצבא כעת וטייל באוסטרליה, השני למד יחסים בינלאומיים". 
היחסים בין ישראל לגרמניה אכן קרובים וחמים אולם אין לטעות בחיוכים: בין המדינות קיימים חילוקי דעות קשים בעיקר בנושא הסכם הגרעין האיראני, הקיפאון בתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים וסוגיית המאחז הבדואי חאן אל אחמר, שמועד האוליטמטום שניתן ליושביו לפינוי המקום תם בתחילת השבוע.
טרם בואה של מרקל לישראל דווח בגלי צה"ל כי לשכת הקנצלרית העבירה מסר ללשכת נתניהו כי אם המאחז חאן אל אחמר, הסמוך למישור אדומים, יפונה כפי שהורה בית המשפט העליון, הביקור יבוטל. מלשכת ראש הממשלה לא אישרו כי אכן הגיע מסר שכזה אך ציינו כי מסרים מעין אלה מגיעים ממדינות אירופה מעת לעת. מכל מקום, פינוי היישוב טרם בוצע.

שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיבה למסר הזה מגרמניה ואמרה בראיון לערוץ 7: "האמירה של מרקל אינה במקום. אנחנו בוודאי לא מתערבים בהחלטות בתי המשפט במדינות אחרות ואני מצפה שלא יתערבו בהחלטות בית המשפט הישראלי. בג"ץ קיבל החלטה וכולנו צריכים לכבד אותה, גם כשהיא לא נעימה או נוחה לנו. אני מציעה לקנצלרית גרמניה שתתעסק בבעיות הפנים של ארצה או במערכת שיתופי הפעולה המאוד טובים בין גרמניה לישראל. אנחנו מאוד מכבדים את הקנצלרית ואת ממשלתה אבל אני מצפה שכל מנהיג ידאג לעניינים הפנימיים של המדינה שלו בלבד".
בחאן אל אחמר רואים במסר שהגיע ממרקל תוצאה של מאבק תושביו בפינוי. "ההצהרות של קנצלרת גרמניה אנגלה מרקל בעניין ביטול ביקורה בישראל אם הממשלה תעמוד על דעתה להרוס את חאן אל אחמר היא תוצאה של לחץ עממי ובינלאומי מסיבי על האיחוד האירופי", אמר תושב המקום, עו"ד איברהים אבו דאהוק. "אין לנו ספק שהצהרה זו של מרקל דחתה את חרב ההריסה מעל צוואר תושבי הכפר אך אנו חושבים שכל האיחוד האירופי צריך לנקוט צעד דומה במידה וממשלת ישראל תחליט להרוס את הכפר".

מפגינים בחאן אל אחמר. צילום: רויטרס
אבו דאהוק הוסיף: "ממשלת ישראל ניצבת בפני לחצים פנימיים של הימין הישראלי, שרוצה להראות את הכפר מפונה והיא בדילמה לקראת הבחירות הפנימיות. מנגד, היא נמצאת בחזית בינלאומית מול גינוי של הקהילה הבינלאומית אם תהרוס את הכפר. לכן אנחנו ממשיכים במאמצים העממיים והבינלאומיים שלנו על מנת למנוע את הרס הכפר. כחלק מהמאמץ הזה, משרד החוץ האמריקאי הודיע למשרד החוץ הפלסטיני כי הוא לא יצדד או יעמוד לצד ישראל במידה ותהרוס את הכפר. מרקל אומנם עיכבה את ההריסה אך היא לא מנעה אותה. צריך שהאיחוד האירופי כולו ינקוט צעדים דומים, ולא רק בהצהרות".
זוהי פגישתם השלישית של נתניהו ומרקל השנה. המפגש הנוכחי, המתקיים במסגרת אירוע ה-G2G (ממשלה לממשלה) המתקיים זה עשור, יפגיש גם בין שרי שתי הממשלות.
מחר בבוקר תבקר מרקל ביד ושם. משם תצא לטקס הוקרה במוזיאון ישראל, מטעם אוניברסיטת חיפה, שבו יוענק לה תואר ד"ר לשם כבוד. לאחר הטקס תתקיים במקום תערוכת חדשנות ישראלית-גרמנית ופגישה עם אנשי עסקים משתי המדינות בהשתתפות שני ראשי המדינה.
מרקל צפויה לסעוד צהריים עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ובשעה 14:00 לקיים עם נתניהו פגישה בארבע עיניים במלון המלך דוד בירושלים, כשעל השולחן סוגיית הגרעין האיראני, ההתפתחויות הביטחוניות בסוריה ובזירה הפלסטינית, כולל בעזה. בשעה 15:15 צפויות להתקיים הצהרות לתקשורת ומסיבת עיתונאים קצרה. בשעה 16:00 יחל דיון ההתייעצויות המשותף בין שתי הממשלות ובשעות הערב צפויים מרקל ותשעת שריה לעזוב את ישראל.