יורש העצר בערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, אמר אתמול בראיון ל-Bloomberg כי הוא "אוהב לעבוד" עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ושיבח את היחסים החמים ביניהם, זאת לאחר שטראמפ אמר לתומכיו שהוא הזהיר את המלך סלמאן, אביו של יורש העצר, "שלא יוכל להחזיק בשלטון במשך שבועיים ללא תמיכת הצבא האמריקאי".

בתוך כך, הוא התייחס גם לפגיעה של טרטמפ בארצו. "יש לקבל את הדברים הטובים והביקורת. סעודיה נוסדה 30 שנה לפני ארצות הברית, ולא נשלם דבר בתמורה לביטחון שלנו". כמו כן, יורש העצר התייחס לביקורת על התגובה של סעודיה נגד קנדה, לעומת ארצות הברית, ואמר כי "קנדה התערבה בעניינים הפנימיים שלנו, ואילו טראמפ לא עשה זאת".
בעולם הערבי סערו הרוחות בעקבות התבטאות זו של טראמפ. בערוץ "אל-מיאדין" המתנגד למשטר הסעודי, לגלגו על הצהרתו של המלך סלמאן בפני ממשלת ארצו, שהיחסים בין הצדדים "מיוחדים ובנויים על כבוד הדדי".
 
טראמפ. צילום: AFP
טראמפ. צילום: AFP


מיד לאחר מכן, הובאו דבריו של טראמפ, שאמר: "אמרתי למלך בכנות, כי הוא לא יישאר שליט ללא תמיכת הצבא האמריקאי", זאת על רקע צהלות תומכיו. בערוץ הלבנוני הזכירו גם את דבריו של טראמפ כי "שוחחתי עם מלך סעודיה והזכרתי לו שיש לך טריליונים של דולרים, ובלי ארצות הברית איש אינו יודע מה יקרה. יכול להיות שאתה לא תצליח להגן על מטוסיך אם תהיה מתקפה נגדכם. המטוסים בטוחים, כי אנו שומרים עליהם".
 

"מדובר באיום צבאי, סחיטה ואף העלבה של המלך", אמרו פרשנים ערבים, שהוסיפו: "במקרה אחר, כאשר קנדה העזה להתערב בעניין המעצרים הפוליטיים, בעיקר של נשים הפעילות למען חופש, התגובה הסעודית הייתה חמורה מאוד כאשר נענשה בהקפאת יחסי הסחר, קראה ל-12 אלף הסטודנטים הסעודים שלומדים באוניברסיטאות ובמכללות לשוב לריאד, או לכל הפחות לעבור למדינות אחרות".