במכון לביטחון לאומי גיבשו תוכנית מדינית חדשה לפתרון הסוגיה הפלסטינית, כך נחשף הערב (שבת) ב"חברת החדשות". לפי התוכנית, שקוראת לממשלה לפעול באופן עצמאי בנושא זה, מתוך ההבנה שעל ישראל להיפרד בהקדם מהפלסטינים תוך שמירה על הביטחון, עומדים מספר עקרונות מרכזיים, בהם אי פינוי יישובים יהודים, כאשר גדר הביטחון תסומן כתוואי להפרדות בשטחי יהודה ושומרון. 



על התוכנית עבדו מומחי המכון במשך כשנתיים, כשברקע ליוו אות הרמטכ"לים לשעבר משה יעלון, גבי אשכנזי ובני גנץ, שעומדים מאחוריה אך מעדיפים בינתיים שלא לאמץ אותה באופן פומבי. 
 
לפי הדיווח, בתוכנית קוראת לסמן את גדר הביטחון כתוואי להפרדות של של שטחי יהודה ושומרון, ומציעה כי 65% משטחי יו"ש ייעודו לטובת המדינה הפלסטינית. כמו כן, גושי ההתיישבות והשכונות היהודיות בירושלים יישארו בשטח ישראל, תוקפא הבנייה בהתנחלויות המבודדות, בקעת הירדן תישאר בשליטה ביטחונית מלאה של ישראל, לא יפונו יישובים וייעשה מאמץ בינלאומי לחיזוק הכלכלה הפלסטינית.

ידלין. צילום: פלאש 90
ידלין. צילום: פלאש 90


שני נושאים שלא יועלו על השולחן הם ירושלים ועזה, כאשר ההתקדמות לא תהיה תלויה בהסכמה פלסטינית. כמו כן, תשמר גמישות בין מו"מ למהלך עצמאי בגיבוי בין לאומי.
 
"אני מוכן להסתכן ולומר שאחרי בחירות האמצע בארה"ב, ואחרי הבחירות בישראל ב-2019, זו תהיה התכנית שמנהיג אחראי בישראל ייקח ויממש אותה", אומר ראש המכון, עמוס ידלין, שהוסיף: "יש פה הזדמנות יוצאת דופן לעשות מהלך עצמאי, אבל מתואם עם המהלך הבינלאומי, ואולי אפילו בהסכמה פלסטינית בשתיקה".