"הערבים פועלים לפי מתכון בדוק לשימור הנחשלות. הדרישות הלא מציאותיות שלהן מחזקות את הדימוי הכוזב בימין שלפיו הערבים הם האיום הקיומי". כך כתב במאמר הדעה שלו פרופ' מוחמד אלעטאונה, חבר סגל במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בן גוריון. אלעטאונה, הסביר הבוקר (רביעי) בתוכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM מה הביא אותו לכתיבת המאמר. "הכותרת שניתנה למאמר 'צריך להחליף את המנהיגים הערביים בכנסת' אכן משקפת את רוח הדברים שכתבתי", אמר.

"אני מעולם לא הצבעתי ולא אצביע למפלגות הערביות. הנקודה שלי היא שכשמתבוננים במתרחש במדינה מבינים שמשהו כאן לא עובד", אמר פרופ' מוחמד. "האוכלוסייה הערבית הולכת מדחי אל דחי, אנחנו רואים את האלימות העולה והנפילות בכל תחומי החיים תחת ההנהגה הקיימת". המרצה הסביר שבמקום שההנהגה הערבית תתמקד בבעיות החברתיות היא פונה לנושאים הלאומיים: "ההנהגה הערבית בורחת לנושא הלאומי בידיעה שהיא אינה יכולה לשנות כלום. זו הבעיה המרכזית".

"מנגד, האוכלוסייה הערבית התאכזבה מהמפלגות הציוניות מהמרכז-שמאל. מפלגת העבודה זנחה את המגזר הזה וזאת הסיבה שהם פונים למפלגות הערביות, אין להם אלטרנטיבה אחרת", הוסיף אלעטאונה. "ההנהגה החרדית דואגת לאוכלוסיה שלה ומקדמת את הנושאים החשובים לה. ההנהגה הערבית לעומת זאת לא מסוגלת לקדם שום דבר". 
 


"צריכה להיות הנהגה שרואה את עצמה כישראלית שתהיה חלק ממנגנוני הכוח במדינה", אמר. "היא חייבת להראות את עצמה כחלק מהכלל וכך היא תהיה גשר בין העם הפלסטיני לישראלי". על הטענה שאין קואליציה שתסכים לשבת עם ההנהגה הערבית השיב: "אף אחד לא רוצה לשבת איתם בגלל הדברים שהם עשו בשנים האחרונות".

"אילו הייתה הנהגה מתונה, רציונליסטית שבאמת רצתה לקדם את האוכלוסייה לטובת המדינה היא הייתה מצטרפת. כל זה יכול לקרות מבלי לטשטש את הזהות הערבית. הגישה של חברי הכנסת הערביים היא בעייתית עד מאוד. לא כך מתנהגים כלפי המדינה וכלפי הציבור. לא מקדמים אינטרסים בצורה כזו. הם פשוט פוגעים קשות באוכלוסייה הערבית", הוסיף פרופ' מוחמד.

אחמד טיבי. צילום: רועי אלימה, פלאש 90
אחמד טיבי. צילום: רועי אלימה, פלאש 90