חצי שנה אחרי ביטול מתווה המסתננים, שהיה אמור להביא להוצאת מהארץ של אלפי מבקשי מקלט ומתן מעמד לאחרים, נראה כי האפשרות הזו שוב השולחן. על פי דיווח בחדשות עשר מהערב (רביעי), ממשלת ישראל מנהלת מגעים עם ממשלת אריתריאה, כדי לבחון אם אפשר להחזיר אותם לארצם

 על פי הדיווח, פקידים ישראלים בכירים אמרו כי ישראל מקיימת לראשונה מגעים ישירים עם אריתראה כדי לבחון אם המצב הפוליטי במדינה האפריקאית השתנה באופן שיאפשר החזרה של 20 אלף מבקשי המקלט השוהים בישראל לארצם בלי שיאונה להם כל רע. 
מי שהוביל את השיחות עם האריתראים הוא המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, שניסה לברר האם אריתריאה מתכוונת לבטל את חוק גיוס חובה במדינה, שגרם לרבים לברוח ממנה. 

השיחות עם אריתריאה הם לא הערוץ היחיד. נתניהו התקשר לשר החוץ השוויצרי, שמארחת 40 אלף מבקשי מקלט מאריתריאה, וגם בה מתכוונים להתחיל להחזיר אותם לארצם. בסוף אוגוסט יצאה בחשאי משלחת ישראלית להתייעצויות בשוויץ. אלא שבמהלך השיחות הבהירו השוויצרים כי ישראל הבינה בצורה לא נכונה את המדיניות שלהם. וכי הם אינם תומכים בהחזרה המונית של אזרחי אריתריאה.
בתוך כך, בכאן 11 דווח הערב, כי המדינה צפויה להעניק מעמד למבקשי המקלט מדארפור. גורם המעורה בפרטים אמר כי במשרדי הממשלה מבינים שאין מנוס מלהעניק להם מעמד שיאפשר לאותם פליטים להישאר בישראל, ונתניהו ושר הפנים אריה דרעי ייאלצו לקבל החלטה בנושא בקרוב. על פי הדיווח, הפליטים צפויים לקבל היתר שהיה ארעי, שייתכן שבעתיד יאפשר להחזיר אותם לדארפור, כשהמצב שם ישתנה. עוד דווח כי בארץ ישנם 3,000 מבקשי מקלט מדארפור, שרבים מהם יקבלו היתר בהתאם לקריטריונים שיפרסם משרד הפנים. 
גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו שבנימין נתניהו מתנגד עקרונית להענקת מעמד למבקשי המקלט. ברשות האוכלוסין וההגירה אמרו שהנושא נמצא בבג"ץ.  

בתגובה לפרסום בכאן 11, אמרו במוקד לפליטים ולמהגרים, כי "13 שנים לאחר כניסתם של ראשוני ניצולי הטבח בדארפור ובהרי הנובה לישראל, נראה שסוף סוף מקבלי ההחלטות מבינים שעליהם לקבל החלטה. לאחר שנים ארוכות של התעמרות במבקשי המקלט שלא הביאו לעזיבתם, משום שלא היה להם לאן לעזוב, נראה שלא יהיה מנוס ממתן מעמד שיאפשר לפליטים לחיות כאן עד שיוכלו לשוב למולדתם מבלי להכביד על תושבי השכונות המוחלשות".