עימות חריף בישיבת סיעת המחנה הציוני היום (חמישי) בין ח"כ איתן כבל לבין יו"ר המפלגה אבי גבאי. במהלך ישיבת הכנה של הסיעה באולם האירועים "מקום בלב" ברעננה לקראת פתיחת כנס החורף של הכנסת בשבוע הבא, על רקע מצבה העגום בסקרים, אמר כבל לגבאי: "בוא נדבר על הפיל שבחדר, אנחנו לא רוצים להיות מובטלים לאחר הבחירות".

העימות החל כאשר בפתח הדיון ביקש היועץ האסטרטגי של גבאי, סטיבן מילר, להציג מצגת אלא שח"כ כבל קטע אותו בראשית דבריו. חבר הכנסת פנה לעבר גבאי ואמר בטון תקיף: "אני לא ירא ואני לא פוחד לומר את הדברים. אני מביט לך בעיניים אומר לך. אף אחד לא רוצה להדיח אותך, אף אחד לא רוצה לפגוע בך. אנחנו אוהבים את הבית. כולנו רוצים שתצליח אבל אף אחד לא רוצה להיות מובטל ולא לעשות למען המדינה", אמר כבל תוך שהוא רומז לירידה הדרמטית של המפלגה בסקרים לכיוון מספר חד ספרתי של מנדטים.
"אני קורא לך לאחד שורות. זה בידיים שלך. אתה אחראי, זה הכוח שלך יחד עם ציפי לכנס את כולנו. לעשות את הכל. אני עד טיפת דמי האחרונה אעשה הכל כדי לשמור על הבית. זה הבית שלי. גדלתי בתוכו ועברתי את כל השלבים", המשיך ח"כ כבל. ח"כים שנכחו בישיבה סיפרו כי הדברים התקבלו בתדהמה. גבאי, סיפרו חברי כנסת, הגיב בחריפות לדברי ח"כ כבל והאשים אותו וח"כים אחרים בהדלפות ובהכפשת שמו ושמה של המפלגה. הוא התייחס בין היתר לפרסום של הפרשן הפוליטי של כאן חדשות שציטט חברי כנסת בעבודה מכנים את גבאי "תאונת עבודה".

אבי גבאי. צילום: מרים אלסטר
אבי גבאי. צילום: מרים אלסטר
 
מי שהפתיע היה ח"כ רוברט טיבייב, שנכנס רק לאחרונה לרשימה, שפנה לחברי הכנסת ואמר: "אתם יודעים שיש לי בעיה עם אבי גבאי וגם עם המפלגה. אבי, אני חושב שהוא נבחר בצורה דמוקרטית. הוא קיבל מנדט מהבוחרים ואם הוא ייכשל תחתכו אותו לחתיכות אחרי הבחירות". גבאי עצמו הגיב בזעם לדברי כבל ואמר בין היתר: "שיהיה ברור לכולם. אני לא מתכוון לזוז מכאן. שום לחץ ציבורי לא יעבוד עלי. דעת הקהל לא תשפיע עלי. אני כאן ואני לא הולך לשום מקום. אני קיבלתי מנדט להוביל את המפלגה ואני אוביל אותה. קיבלתי מנדט מלא מהציבור". על כך השיב כבל: "אני מתנצל אבל קיוויתי שזאת לא תהיה התשובה שלך". 
 

בהמשך הדיון הודיע גבאי פעם נוספת כי שניים מתוך ארבעת השריונים המוקצים לתנועה בראשות ציפי לבני יבואו על חשבון השריונים השמורים לו כיושב ראש המפלגה. במצגת האסטרטגית שהציג סטיבן לוי נבחנה המפה הפוליטית המסתמנת. בין היתר נאמר בה כי מרבית בוחריה הפוטנציאלים של חה"כ אורי לוי אבקסיס, שעל פי הסקרים צפויה לקבל כ-6 מנדטים, מתוכם לפחות 2 על חשבון המחנה הציוני, אינם רוצים בהמשך שלטונו של נתניהו ועל כן על המחנ"צ לחדד את הסקרים ולתקוף מפלגות שמאיימות על מאגר הקולות שלה.
 
בתוך כך, דווח היום בישיבת הסיעה כי המפלגה מקדמת יוזמה של חברת הכנסת מיכל בירן להגביל את מכסת המסרונים שחברי הכנסת שולחים למתפקדי המפלגה בעקבות ריבוי התלונות על הכמות העצומה של המסרונים שהמתפקדים מקבלים. על פי ההצעה כל ח"כ יוכל לשלוח 3 הודעות בשנה בלבד לכל נמען. מערכת המחשוב המרכזית של המפלגה תוודא שנמען לא יקבל מאותו שולח יותר ממספר זה של מסרונים בפרק הזמן שנקבע.
 
בעת קיום בחירות פנימיות במפלגה, כדוגמת פריימריז, ייקבע מינון שליחת ההודעות בתקנון שיאושר על ידי ועדת הבחירות והמערכת תוודא מימוש ההחלטה שהתקבלה. ההצעה זוכה לתמיכה של יו"ר המפלגה אבי גבאי. מהדיון היום בסיעה נעדרו הח"כים שלי יחימוביץ, מרב מיכאלי, יוסי יונה, עמר בר לב, מיקי רוזנטל, זוהיר בהלול איתן ברושי. לעומת זאת השתתף משה מזרחי, שייכנס בשבוע הבא לרשימה במקום ח"כ זוהיר בהלול שיגיש את התפטרותו.