ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום (רביעי) בכנס הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ואמר כי הוא "מודאג מאיבוד הזהות של יהדות התפוצות, הרבה יותר מאשר ענייני הגיור או הכותל". נתניהו, שהתייחס גם לקשרים בין ישראל לארצות הברית, אמר עוד: "התמיכה של האמריקאים ברשות הפלסטינית היא שטוחה, כמו א.ק.ג של אדם מת".

למעלה מ-1,400 יהודים אמריקאיים, בכירי הקהילות היהודיות בארה"ב וקנדה וצמרת ההנהגה בישראל השתתפו הבוקר במושב המסכם של של כנס ה-GA של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה במרכז הירידים בגני התערוכה. ראש הממשלה, שרואיין על ידי היו"ר היוצא של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ריצ'רד סנדלר, אמר: "היחסים בין ארה"ב לישראל התחזקו. יש קריטריון אובייקטיבי, סקר גלופ שנערך כל שנה מצביע על כך. התמיכה ברשות הפלסטינית היא שטוחה, כמו א.ק.ג של אדם מת. התמיכה בישראל רק מתחזקת מ-47% ל-72%".

"האמריקאים רואים בישראל סוג של אמריקה, הערכים שלנו זהים ויש הזדהות גדולה. מרבית האמריקאים תומכים בישראל ועלינו לשמר ולחזק זאת, בקהילות ההיספניות והקהילות האפרו-אמריקאיות, ובקרב הצעירים", הוסיף נתניהו. "הקשרים בין ישראל לארה"ב חזקים יותר מכל חילוקי דעות. הנשיא טראמפ הוא תומך גדול של ישראל. הוא הכיר בירושלים והעביר את השגרירות לשם. משהו שחלמנו עליו מאז הקמת המדינה".

"אני מודאג מאיבוד הזהות של יהדות התפוצות, הרבה יותר מאשר ענייני הגיור או הכותל. אני רוצה שישראל תהיה הבית של כל היהודים ולא אכפת לי אם הם אורתודוקסים, רפורמים, חילונים או בכלל לא מאמינים. זה הבית של כל היהודים. נקודה", אמר ראש הממשלה. בהמשך היום סייר נתניהו עם המועמד לראשות עיריית ירושלים, השר זאב אלקין, בשוק מחנה יהודה בירושלים.
 
בנימין נתניהו וזאב אלקין בשוק מחנה יהודה
בנימין נתניהו וזאב אלקין בשוק מחנה יהודה

 

שגריר ארצות הברית בישראל דיויד פרידמן, שנשא דברים קודם לכן, אמר כי "התפוצה זקוקה לישראל על מנת שתסייע ליהודי העולם לשמור על הקשר שלהם ליהדות וישראל צריכה לקבל, לאמץ ולהתייחס לאחריות זו כצו לאומי, גם אם מאמצים אלה חורגים הרבה מעבר לגבולותיה. אני מייחל שכולנו נעשה מאמצים לראות יותר ובצורה יותר ברורה, לפקוח את עינינו, את לבנו ואת ראשנו להעריך ולהבין את האמונות והתחושות של כל מי שאכפת להם מהקהילה היהודית העולמית".
 
שגרירת קנדה, דבורה ליונס, החמיאה בפתח דבריה בכנס לבית המשפט העליון בישראל וציינה כי הוא זוכה להערכה ממערכות משפט בכל העולם. השגרירה אף סיפרה כי בחודש הבא ראש הממשלה הקנדי, ג'סטין טרודו, יתנצל רשמית בפרלמנט הקנדי על הסירוב של מדינות צפון אמריקה לקלוט את ספינת הפליטים "סנט-לואיס", שיצאה מגרמניה הנאצית ונאלצה לחזור לאירופה.
 

"לא פחות משערורייתי"


הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, מסר בתגובה לדבריו של ראש הממשלה: "נאום ראש הממשלה מוכיח כי הוא מסרב להכיר בעומק השבר עם יהדות התפוצות, ופעם נוספת הוא אינו מוכן לקחת אחריות על חלקו ביצירתו. טענתו כי דאגתם של יהודי התפוצות ממצב הפלורליזם הדתי בישראל ומחוסר ההכרה ביהדות הרפורמית והקונסרבטיבית אינה מוצדקת ומבוססת על מידע חלקי היא לא פחות משערורייתית". 

"כך גם הטענה שלו שמתווה הכותל מיושם באופן ראוי. נכון לרגע זה, כל ההבטחות שלו לקדם יחס מכבד של מדינת ישראל כלפי כל זרמי היהדות נותרו על הנייר, בשעה ששרים וחברי קואליציה, לרבות ממפלגתו, ממשיכים להשתלח בגסות ביהודים הרפורמים בישראל בתפוצות".