לכלוכים, השמצות והכפשות: לאחר שלא מעט סרטונים, הודעות ומסרים מתסיסים הגיעו לניידים של כולנו ועסקו במתמודדים לראשי ערים, ניתן לסכם את מערכת הבחירות הנוכחית כשונה מכל מה שהכרנו עד כה. אילה חסון שוחחה היום (שלישי) עם היועצים האסטרטגים ליאור רוטברט וטל אלכסנדרוביץ, שדיברו על השוני במערכת הבחירות הנוכחית לעומת אלה שקדמו לה. 

היועץ האסטרטגי ליאור רוטברט, מנכ"ל 'ספוט תקשורת', הסביר: כי "זאת מערכת הבחירות האגרסיבית ביותר שיצא לי להיתקל בה. יצאו נגד נשים ונגד ערבים ונגד כל מי שלא יהודי. יצאו נגד מסתננים ואפילו ה'פרענקים' חזרו פתאום לככב באלעד, למשל, שם פוזרו פשקווילים שקראו לא לתת ל'פרענקים' להשתלט עליה. בכפר סבא גם היו קמפיינים אגרסיביים מאוד נגד שמאלנים. הטראמפיזציה מגיעה לכל מקום – גם לבחירות המקומיות".
"זה לא רק הטראמפיזציה", אמרה חסון. "זה הרשתות החברתיות והרצון של כל אחד להשמיע קול. אם אתה לא בוטה – אתה לא קיים".

רוטרבט הסכים עם דבריה ואמר כי "זה שפל מאוד גדול והשסע החברתי בא לידי ביטוי. ואכן, זה בזכות העובדה שאפשר לשלוח מסרונים אנונימיים ואפשר לשלוח 'פייק יוזרים' בפייסבוק. אם יש דבר אחד שיותר מאחד מאהבה זה שנאה, ומפיצים שנאת חינם בכמויות".


 
היועצת האסטרטגית טל אלכסנדרוביץ סברה כי מערכת הבחירות הנוכחית ניפצה את כל הציפיות. לדבריה, "בהרבה מקומות חשבנו שיהיה שלו ורגוע, וידענו את התוצאות ומי המלך של אותו מקום. ראינו קמפיינים מרתקים שהלכו והתפתחו, ראינו מועמדים מפתיעים וראו שהציבור חיפש רוח חדשה. אנחנו צריכים לדבר על כך שיש היום מאות ואלפי פעילים שיצאו ועבדו ממקום אמיתי, אנשים שרוצים לעשות ולשנות, שעבדו והשקיעו כסף ומאמץ. יש אנשים שגורלם תלוי בהכרעה היום".
ירושלים חוותה את אחת ממערכות הבחירות הסוערות ביותר שידעה העיר, וגם היועצים האסטרטגיים המנוסים לא ידעו להמר על ניצחון מוחץ לאחד מהמועמדים. רוטברט אמר כי "שמעתי שמהמרים סביב אלקין, לאון, ברקוביץ' ודייטש, וזה בערך כמו שפרשני כדורגל מהמרים שאחת מהקבוצות תיקח. ובכל זאת – אני מוכן להמר שקליש תנצח בחיפה".
לעומתו, טל החליטה שכן להמר על הבחירות בבירה ואמרה: "לדעתי, ברקוביץ' יהיה בסיבוב השני, והקרב הוא בין לאון לאלקין". על הבחירות בתל אביב, שם הקרב הוא בין אסף זמיר לרון חולדאי, אמרה כי "אם היינו מדברים בשבוע שעבר, זמיר היה במומנטום אדיר, אבל חולדאי התעשת ובימים האחרונים שמענו ממנו משהו שלא אמר אף פעם. הוא ביקש שיצביעו עבורו - שזה די מדהים לנהל קמפיין בחירות שלם מבלי בכלל לפנות לבוחרים, והנה – סוף סוף הוא עשה את זה. ממש קשה לדעת מה יהיה שם".