אתמול נערכה בפתח תקווה הפגנת תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו, שבימים אלו מתקיים שימוע בעניין תיקיו הפליליים. שר המשפטים לשעבר חיים רמון שלח טקסט שמדבר בזכותו של נתניהו, שאותו הקריאו אמש בהפגנת התמיכה. רמון התייחס היום (ראשון) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM לדברים שכתב ואמר כי העמדתו לדין של נתניהו בגין סיקור היא תקדים: "את נתניהו יש להפיל על ידי הקלפי, ולא באמצעים משפטיים, שיגרמו לשסע נוראי בחברה ויביאו לקרע שלא היה פה מאז אלטלנה".



אתה שלחת טקסט שהוקרא בהפגנה בעד נתניהו בפתח תקווה. מה כתבת בו?


"את הדברים כתבתי ביוני במאמר ב'הארץ'. העמדתו לדין של נתניהו באשמת שוחד כאשר הוא קיבל בסך הכל סיקור הוגן זה תקדים הזוי. זה לא קרה מעולם בארץ ובשום מקום בעולם. שי ניצן הודה בכך. זה ערעור של כל מערכת היחסים בין פוליטיקאים ופקידי מדינה לבין התקשורת. בוועדת הכלכלה התקיים דיון בנושא. עמוס שוקן ישב בכל ישיבה מתוך אינטרס לדאוג לעיתון וקרא לא לבטל פרסומים על מכירת סיגריות בעיתונות הכתובה".



לא רק שוקן, גם 'ידיעות אחרונות' דאגו שימשיכו לפרסם את הסיגריות בעיתונים. החוק קובע שעל כל פרסומת לסיגריות יהיה פרסום באותו סדר גודל כנגד הסיגריות. בכך העיתונים מרוויחים פעמיים.


"מי שדאג לחוק הזה היו חברי הכנסת. ציינתי את שוקן בגלל עמדתו התקיפה של העיתון לפיה סיקור אוהד שווה שוחד. מה חבר כנסת שיושב בוועדה כזו חושב? אני אהיה בסדר עם שוקן והוא יהיה בסדר איתי בסיקור שלו. אני יכול לתת לך עשרות דוגמאות של יחסי תן וקח בין עיתונאי לפוליטיקאי. פקיד מדינה מדליף סקופים לעיתונאי מתוך רצונו להתקדם בתפקידו, אותו עיתונאי נותן לו סיקור אוהד ואלו היחסים בין השניים. זה לא במישור הפלילי. להעמיד את ראש הממשלה בנושא תקדימי שכזה פוגע ביסודות הדמוקרטיה של מדינת מדובר על כך שראש הממשלה נתן בתמורה הטבות רגולטוריות בשווי של מאות אלפי שקלים.


"בשביל שיהיה שוחד צריך להיות מתת. אם קובעים שסיקור אוהד הוא שווה לכסף – זה מערער את כל מערכת היחסים בין התקשורת, הפוליטיקאים ופקידי המדינה. אין ספק ש'ישראל היום' מפרגן לנתניהו והוא בתמורה מנע פגיעה רגולטורית כלכלית בעיתון ב-2015. למה לא מעמידים את שלדון אדלסון לדין באשמת מתן שוחד ואת נתניהו כמי שקיבל שוחד?".



 

אם לצורך עניין בעל עיתון ייתן הטבות לפוליטיקאי ולבסוף הוא גם יקבל זכויות בנייה במקום מסוים. יש גם חריגים.

"יש להגדיר זאת בחוק. לא עושים על כך תקדים משפטי. אם אני הייתי פוליטיקאי הייתי מספיק לדבר עם עיתונאים כי כל דבר יכול לשמש כנגדי. אם ביבי יעמוד לדין באשמת שוחד, אני מאמין שהמשפט הזה יהיה משפט המאה ויהיו בו בין 400 ל-500 עדים מכל השנים. התקשורת צריכה להתנגד לזה. הם כורתים את הענף עליו הם יושבים".

איך אתה מסביר שאתה השמאלני היחיד שעומד לצידו של נתניהו בעניין הזה?
"אני עוסק בדבר מהותי ועקרוני. אני לא רודף את ראשו של נתניהו. יש לי עימות חריף איתו בעניין המדיני. אני חושב שאת נתניהו צריך להפיל בפתק הבוחר. הפלתו באמצעים משפטיים תגרום לשסע נוראי בחברה הישראלית שיביא לקרע חסר תקדים בעם שלא היה כאן מאז אלטלנה".