לשון המאזניים להקמת ממשלה, ח”כ אביגדור ליברמן, הצהיר אמש בראיון לחדשות 12 כי בכוונתו לקבוע כבר היום פגישות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו”ר האופוזיציה וכחול לבן ח”כ בני גנץ, שבהן הוא מתכוון להציג לשניהם דרישות - ואם מי מהם לא יקבל את דרישותיו, הוא יתמוך בממשלה צרה בראשותו של מי שכן יסכים. בליכוד תקפו את ליברמן בעקבות הצהרתו. השר זאב אלקין אמר היום (ראשון) בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM כי הרושם שלו הוא כי ליברמן אפילו אינו יודע מה הוא רוצה שיקרה.

"אני שומע את ליברמן ולא מצליח להבין מה הוא רוצה", אמר אלקין, "הוא אומר שצריך לקבל את מתווה הנשיא ואז הוא אומר שצריך לפסול את החרדים. המשמעות של הליכה עם גנץ זה הקמת ממשלה עם אחמד טיבי והרשימה המשותפת, אותם אנשים שהוא כינה אותם בוגדים וגיס חמישי שאסור לתת להם לגיטימציה. הוא ילך להקים איתם ממשלה?"

מה אומרים בכחול לבן? הם יכולים לדחוק אתכם לפינה ולהסכים לנתיב הזה.
"להסכים למתווה הנשיא אבל ללא כניסת מפלגות הימין זו אמירה שסותרת את עצמה".

הוא נותן לנתניהו להיות הראשון אך מפרק אותו מהגוש שלו.
"אין אופציה כזו באמת. ליברמן אומר שאם גנץ יאמר לא הוא ילך עם נתניהו וגם זה בתנאי שייפרד מהחרדים. איך הוא ילך עם נתניהו? אין לו ממשלה בלי כחול לבן. למה הוא לא דרש מגנץ להיפרד מהמפלגות הערביות?".

למה אתם לא מוכנים להיפרד מהגוש?
"למה צריך לפסול מפלגה כלשהי או את כל שותפנו לגוש הימין רק בגלל שליברמן רוצה לפסול אותם? הטיעונים שלו יותר כשרים משלנו? הוא עם השמונה מנדטים שלו מנסה לפרק את ה-19 מנדטים של גוש הימין".

יכול להיות שליברמן כועס, שהוא סיכם עם בנט ושקד שיצטרפו לגנץ ונתניהו שמט לו את השטיח.
"לא יודע. אני לא עוסק בכעסים. ההחלטה למנות את בנט לשר הביטחון הייתה נכונה. היה נכון להדק את הגוש ולהבהיר לכחול לבן שזה נגמר. כחול לבן נמצאים בדילמה - או לגרור אותנו לבחירות או ללכת אחדות או להקים ממשלת מיעוט. ברור לנו שממשלת מיעוט שכזו תתפרק מהר מאוד. הקמת ממשלה עם טיבי היא גם התאבדות פוליטית לליברמן".

יכול להיות שיקימו ממשלת מיעוט וחלק מהליכוד יצטרף אליה אחר כך.
"נראה לך שמישהו יפצל את הליכוד? לכל החלומות האלה אין להם שום בסיס. במקום להקים עכשיו ממשלה מסודרת.."

המטרה היא להזיז את נתניהו.
"נתניהו לא ילך לשום מקום".

אם יהיו פריימריז אתה בטוח שנתניהו יזכה?
"אני די בטוח. מכירת המדינה לאחמד טיבי היא לא מה שתגרום לנפילת נתניהו. התקווה של כחול לבן וליברמן היא שיקימו ממשלה עם הערבים ואז החרדים יצטרפו. אם כל המטרה היא להפיל את נתניהו שיגידו את זה".

כחול לבן לא מתביישים לומר זאת.
"מליברמן לא שמעתי זאת. הוא מדבר על החרדים".

אז אנחנו מתקדמים לבחירות.
"יש פתרון מאוד פשוט".

לך הוא פשוט, לגנץ וליברמן הוא ממש לא פשוט.
"גנץ כבר הציע למפלגות החרדיות לשבת בממשלתו אז מה עוצר בעדו להקים ממשלת אחדות? אם כחול לבן יכולים להגיד כן לליברמן הם יכולים להגיד כן גם לנו ולהפסיק לשגע את מדינת ישראל".

אין אף בן אדם במדינה הזאת שיודע מה יהיה.
"הרושם שלי הוא שליברמן אפילו לא יודע מה הוא רוצה".

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) התייחס גם הוא להצהרת יו"ר מפלגתו בתוכניתה של אילה חסון ואמר כי "בנקודת הזמן הזאת, כשאנחנו רואים חוסר אחריות בין שני הגושים, צריך ללכת על האופציה הכי פחות גרועה. ליברמן רצה לשמר את האמינות שלו ואת הבטחותיו לבוחר שלא ילך לשום ממשלה צרה ולכן הודיע את שהודיע כדי לכפות ממשלת אחדות".

נניח שנתניהו לא יפרק את הגוש, ליברמן ילך לממשלה עם המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת? זה כמעט חיסול פוליטי מבחינתו.
"אני חולק על הקביעה שנתניהו לא יפרק את הגוש. רגע לפני תום האולטימטום הוא כן יפרק את הגוש להערכתי. אני גם חולק על הטענה של אלקין שהוא מבין את קהל הבוחרים שלנו, כבר פעמיים שהוא לא הבין אותם. בסופו של דבר קיבלנו מהקהל שלנו הרבה יותר קולות".

עוד הוסיף אבידר: "אנחנו לא הולכים לאופציה הכי טובה מבחינתנו אלא זו שהכי פחות גרועה למדינה. מיום הבחירות גם נתניהו וגם אלקין שכחו את הבוחרים".

בכירים נוספים בליכוד הגיבו אתמול לדברי ליברמן ואמרו: “יו”ר ישראל ביתנו לא חידש הרבה. בינתיים הוא היחיד שלא מוכן לוותר על כלום. נתניהו לא ייפרד מגוש ה־55”. גם בכחול לבן נמנעו מלהגיב רשמית על הצעתו של ליברמן. גורם במפלגה ציין אמש כי “הבעיה העיקרית שלנו היא סוגיית הנבצרות, שכן ההתרשמות אצלנו היא שאת נתניהו מעניין רק דבר אחד - להגיע למשפט כשהוא נושא בתואר ראש ממשלה”.