ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשא דברים הערב (חמישי) בהצהרה מיוחדת בלשכתו, ללא נוכחות תקשורת, בעקבות פרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהחליט להגיש נגדו כתבי אישום בגין שוחד בתיק 4,000, ובגין מרמה והפרת אמונים בתיקים 1,000 ו-2,000. במקביל, פעילי ליכוד בהפגנת תמיכה בראש הממשלה, מול מעונו הרשמי בבלפור, תחת הסיסמה "לעולם לא תצעד לבד".


נתניהו אמר בראשית דבריו כי "זהו יום קשה מאוד, גם להרבה אנשים שתומכים בי. אני מכבד מאוד את רשויות המשפט בישראל, יצא להן שם עולמי ובצדק. אבל צריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה". בהמשך עבר לטון תקיף יותר ואמר כי "בוודאי שמתם לב שהחלטת היועץ המשפטי לממשלה מתפרסמת דווקא היום, בעיתוי הרגיש ביותר של המערכת הפוליטית מאז קום המדינה, כפי שכתב החדשות פורסם דווקא לקראת הכרעת הבוחר. התהליך הזה נועד להפיל ראש ממשלה מהימין, נועד להפיל אותי. אני רוצה לראות כאן שוק חופשי לא רק בכלכלה אלא גם בשוק הדעות. אני פונה לא רק לתומכיי אלא ליריבים פוליטיים הגונים שמבינים שכדי שהמדינה שלנו תתקיים צריך שלטון חוק אמין וחסר פניות".
מפגינים נגד נתניהו. צילום: ג'וש ארונסון

ראש הממשלה המשיך לתקוף את מערכת המשפט והפרקליטות ואמר כי "התהליך שכלל תפירת תיקים, יצירת עבירות חדשות, הוא מזעזע לא רק אותי אלא המוני אזרחים בישראל ולא רק בימין. התהליך המזוהם הזה מעורר שאלות ביחס לאמינות המשטרה ועבודת הפרקליטות. הציבור מאבד בהן אמון ובצדק. זה התחיל לפני שנים כשסיכלו את כהונת ריבלין ונאמן כשרי משפטים, את מועמדות רפאל איתן וגל הירש. כשמטייחים את התיק של פרקליטת המחוז רות דוד, כשמסכלים את הכהונה של השופטת גרסטל שאמרה שהפרקליטות חולה ושי ניצן לא ראוי לכהן. כל אלה אינן תקלות, זו שיטה, תהליך מזוהם, חייבים לשים לזה סוף".

נתניהו סיכם את דבריו בפנייה לאזרחי ישראל, ואמר: "כל אחד מכם מכיר את התחושה שנעשה עוול נוראי ואין לך מה לעשות נגדו. מה שאני עובר לא קל, גם אני בן אדם. ערב ערב שופכים את הדם שלי, של רעייתי ובני, בארסיות. זה קשה לי. ייעצו לי לנטוש את העקרונות שלי, להתאתרג, אבל תחושת הצדק והאמת בוערת בי. לא משלים עם העובדה שבמדינה שלנו יהיה זיהום חקירות כזה, אכיפה בררנית כזו, עיוות דין כזה. לא אתן לשקר לנצח. אמשיך להוביל את המדינה לפי החוק, כפי שכתוב, באחריות ובמסירות".
המקרה של נתניהו מורכב. אם יצליח לגייס בשלושת השבועות הקרובים רוב של 61 ח"כים שיבחרו בו להקים ממשלה, נשאלת השאלה אם הדבר אפשרי בכלל מבחינת החוק, שכן במצב זה נתניהו לא יהיה ראש ממשלה - שהחוק מאפשר לו להמשיך לכהן עד פרסום פסק דין חלוט בעניינו - אלא חבר כנסת מהשורה, שאינו נהנה מהגנה זו של המחוקק. 

למקרה שינסה להקים ממשלה, העתירות לבג"ץ כבר מתגבשות, עם דרישה שייצא לנבצרות. לפני בית המשפט העליון יעמדו שאלות לא פשוטות להכרעה. בינתיים, ביום שלישי יתקיים כינוס פרקליטים באילת, וכנראה הוא ישמש האכסניה הראשונה שבה יישמעו התגובות של בכירי המערכת לאחר פרסום החלטתו של מנדלבליט. נוסף על כך יתקיים באירוע טקס לכבודו של פרקליט המדינה שי ניצן, שמסיים את תפקידו ב־15 בדצמבר.