שגרירות ישראל בסנגל, האמונה גם על גמביה, קיימה בשיתוף עם קרן קונרד אדנאוור, כנס חדשנות ויזמות ראשון מסוגו תחת הכותרת Gambia 2020 – Small Country, Great Potential – Startup Ecosystem Summit in Africa’s Smiling Coast. בכנס השתתפו כ-30 יזמים מתחומי האגריטק, האופנה, בריאות הציבור, התחבורה והאנרגיה. היזמים שהשתתפו היו צעירים עד גיל 30, שנבחרו בקפידה על ידי לשכת המסחר הלאומית.



את הסמינר הובילו סגן שגריר ישראל בסנגל דניאל אשהיים וראש הרשות למחקר חדשנות ויזמות במכללה האקדמית עזריאלי להנדסה בירושלים מיכאל מזרחי, יחד עם תפארת סולומון - מנטורית ומובילת קהילות באקוסיסטם היזמי טכנולוגי בירושלים.



שרת החינוך הגמבית קלודיאנה קול, בוגרת תכנית מש"ב של משרד החוץ, הוזמנה על ידי השגרירות לפתוח את הסמינר ונשאה נאום נרגש בשבח התרומה הישראלית המצעידה את גמביה קדימה בכל הקשור בחינוך, יצירת מנועי צמיחה ותעסוקת צעירים. שר ההסברה נאם אף הוא והרחיב על חשיבות הסמינר לחיזוק כלכלת המדינה.



גמביה, מדינה בעלת רוב מוסלמי מובהק של כ-95%, הייתה נתונה תחת שלטונו של הרודן יחיא ג'אמה עד שנת 2017 ונחשבת לאחת המדינות העניות בעולם. בעידן ג'אמה, קשרה גמביה קשרים עם איראן ובהשפעתה אף שינתה את שם המדינה ל-"רפובליקה האסלאמית של גמביה".



הסמינר זכה לתשומת לב תקשורתית בלתי רגילה, שכללה התייחסות במהדורות החדשות המרכזיות בתקשורת המשודרת וכתבות חיוביות מאד בעיתונות הכתובה, המקוונת ובמדיה החברתית.



שגריר ישראל לסנגל ולגמביה, רועי רוזנבליט: "כשגמביה קיבלה את עצמאותה מבריטניה ב-1965, ביקר בישראל ראש הממשלה הראשון שלה דאוודה ג'ווארה. ג'ווארה פגש את בן גוריון ולוי אשכול וחתם על הסכמים לסיוע ישראלי בחקלאות. כיום, לאחר שהם הגמבי השתחרר משלטון רודני ארוך שנים, אנו מלאי גאווה לחדש את הסיוע ושיתוף הפעולה בעזרת הרשות לחדשנות ויזמות בעזריאלי והאקוסיסטם היזמי טכנולוגי בירושלים. העיניים הבורקות של היזמים הגמבים הצעירים העידו לא רק על הפוטנציאל שלהם ושל מדינתם, אלא גם על כך שבעזרת החדשנות הירושלמית, אנחנו בונים דור חדש של מעריצי ישראל בגמביה. איך אומרים אקוסיסטם בעברית? אור לגויים, מודל 2020".



מיכאל מזרחי, ראש הרשות למחקר חדשנות ויזמות בעזריאלי: "הפתיע אותי לראות כי על אף המצב הרשמי הכלכלי הרעוע שגמביה נמצאת בו, ראיתי את אותו אור בעיניהם של היזמים הצעירים ושמעתי רעיונות מבריקים שעולים ונובעים מצרכים אמתיים וממוטיבציה שלא יודעת שובע, בדיוק כפי שאנו שומעים אותם בתל אביב, בברלין, בסיליקון ואלי ובירושלים. שמעון פרס היה זה שאמר "במקום שאין כלום – אפשר לעשות הכל" ואני מלא גאווה וכבוד להיבחר ולייצג את האקסלרטור AtoBe שפעיל בתוך מכללה אקדמית להנדסה בירושלים ולהעביר את הידע שצברנו ואת הנסיון והחוויה שלנו מהסטרטאפ ניישן אל החופים המחייכים של גמביה. נמשיך לייצג את ישראל, את ירושלים, המכללה, את הקהילה היזמית הטכנולוגית והאקסלרטור, ולחלוק את הידע שלנו עם יזמים החולמים ומגשימים בכל מקום בעולם"