צביקה יחזקאלי, ראש הדסק לענייני ערבים של חדשות 13, התייחס הבוקר (שישי) בתכנית של ניסים משעל ב-103FM ל"עסקת המאה", שאותה צפוי הממשל האמריקאי להציג בקרוב, ואמר כי "הפלסטינים לא יקבלו אותה".

אז הפלסטינים כבר דוחים את ההצעה ומאיימים. במצב הנוכחי אבו מאזן לא יכול לקבל הצעה כזאת. 
"בוודאי שלא, הפלסטינים דוחים את התוכנית הזו על הסף. אולי באופן מלומד ישלחו להם את זה, אבל ברור שהם לא יכולים לקבל כזה מתווה, ומאחוריהם עומדת לפחות אירופה, בהקשר הזה, שתומכת בהם. למה? כי בעצם בתוכנית של טראמפ יש שבירה של העקרונות שעליהם מושתת כל מה שנקרא פה תהליך השלום, שטחים תמורת שלום, מדינה פלסטינית בקווי 67' ולגיטימציה בין-לאומית, ולכן הפלסטינים לא יוכלו לקבל אותה. התוכנית הזו לא מיועדת לימיו של אבו מאזן, זו תוכנית של כמה שנים, שלוקחת בחשבון שזה יהיה מעל הראש של אבו מאזן. יש הרבה שאלות, כמו חמאס וכו', ומה יש בתוכנית, אבל לגבי ההנהגה הפלסטינית, הם מיד דוחים את זה ולא מוכנים אפילו לדון בזה. ויש פה משהו מעניין כי טראמפ אומר: 'כל הנוסחאות שהיו כל השנים, קאמפ דיוויד, יוזמת קרי, יוזמת ז'נבה, כל זה לא עבד. אני אבוא בראש אחר שהוא לדבר לאזרח הפלסטיני ולומר לו, יהיה לך אופק כלכלי, לא תהיה לך את האדמה שחלמת עליה, אבל תוכל בעצם להגיע לחלום לאומי במצב כלכלי טוב' - וזה דבר לא פשוט בהקשר הזה, וזו תוכנית שמדברת מעל הראש של ההנהגה הפלסטינית". 

השאלה איך הם בדיוק יגיבו, כי אחד המשפטים שאני קורא הבוקר, הוא שזה עלול לערער את היציבות הביטחונית, וחציית קווים אדומים. מה זה אומר בפועל? מה הם יכולים לעשות?
"תמיד כשבאה יוזמה מדינית, היא נתקלה בסירוב שהביא בסופו של דבר גם להתקוממות. אני אזכיר לך שקאמפ דיוויד הוביל לאינתיפאדת אל-אקצא ויוזמת קרי הובילה לאינתיפאדת הסכינים. וזה בדיוק הציטוט, שאתה מביא, של נביל אבו רודיינה שאומר 'הרחוב הפלסטיני לא יקבל את הדבר הזה', אבל אני חושב שלרחוב הפלסטיני, ואליו מדברת התוכנית, יש לו שיקולים אחרים. אני לא יודע אם תהיה התקוממות בעקבות דחיית ההנהגה הפלסטינית את התוכנית. חייבים להכניס פה טיפה היסטוריה, הם הלכו לתהליכי שלום עם ישראל בקאמפ דיוויד ואחר כך גם בכל מיני תהליכים, עד המפה שאולמרט הביא להם שיש בה 100% מהשטח והם דחו אותה. מדוע הם דחו אותה? כיוון שהיסוד המכונן של התנועה הלאומית הפלסטינית הוא לא גבולות 67', הסיפור הוא 5 מיליון פליטים שמתגעגעים לחזור למקומות, שהם היום בין הרצליה לבין רמלה, לעכו וחיפה - זו הבעיה ולא מטפלים בזה, וזו פצצת הזמן המתקתקת של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. טראמפ רוצה לעקוף את זה בשלום כלכלי עם קומבינה של סיפוח התנחלויות וכו'. הם לא יקבלו את זה וגם לא יתקוממו נגד זה. מדוע? כי יש פה עוד אלמנט אחד מדהים, שהוא השינוי של השנים האחרונות - העולם הערבי תומך בטראמפ בהקשר הזה. זאת תוכנית שמפורסמת בהסכמת סעודיה ומצרים. תאר לך שעד כדי כך שסעודיה ומצרים מוותרות על זה שירושלים לא תהיה בירת פלסטין, זה אומר שהמזרח התיכון השתנה, והפלסטינים קיבלו את החשבונית הזאת. זו חשבונית שמאוד קשה להם. אני לא יודע אם תהיה התקוממות, אבל בעיקר חמיצות. אבל טראמפ מספיק חכם לומר לאבו מאזן ולפלסטינים שזו תוכנית ל-4 שנים..."

אבל אתה רואה מצב שהפלסטינים יהיו מוכנים לוותר על ירושלים, לפרק את החמאס, לפרז את עזה?
"לא, זה דמיון. אני לא רואה מצב שיקום מנהיג פלסטיני שיבוא ויאמר, 'פליטים אתם תחזרו למדינה הפלסטינית. פלסטינים תשכחו מהחלום של גבולות 67' וצריך להתפשר, המציאות שינתה את החוקים' - אני לא רואה מנהיג פלסטיני שעושה את זה, אני לא רואה מנהיג פלסטיני שיכול היה אז לעשות את זה, ואני לא רואה אותם מסכימים לתוכנית הזו, פשוט ככה. אני מוכן להמר על הדבר הזה. איך שאמרו על הפלסטינים, הם אף פעם לא פספסו הזדמנות לומר לא, וגם הפעם זה הולך לקרות".