למעלה מ-600 בתי ספר ברחבי הארץ לקחו היום (שני) חלק בציון "יום גוש קטיף במערכת החינוך" אותו הוביל מרכז מורשת קטיף. שר החינוך, הרב רפי פרץ, שפונה יחד עם תלמידיו ומשפחתו מעצמונה במסגרת תכנית ההתנתקות בשנת 2005, השתתף באירוע מיוחד בגני טל ושיתף את התלמידים בתחושות שליוו אותו באותה תקופה: "כואב לומר, אבל מדינת ישראל הפנתה לנו עורף. שלחו אותנו לחזית והפנו לנו עורף. הייתי טייס ואני מכיר את המחוייבות של המדינה כלפי מי ששולחים, קיבלנו יחס שונה".

בהמשך סיפר פרץ על שיחה דחופה שביקש הרמטכ"ל דאז, רא"ל דן חלוץ, לקיים איתו. "חלוץ אמר לי: 'אנחנו הולכים למלחמת אחים'. אמרתי לו: 'אני מכיר את האנשים, את המתיישבים, מלחמת אחים לא תהיה. נעשה הכל עד לנקודה שבה נגיד שהעת לקחת צעד אחורה, לא נרים יד'. הוא נערך אחרת".

בהמשך ביקש להעביר מסר נוסף לתלמידים: "יום אחרי שפינו אותי עם ילדיי ורעייתי, כשמשפחתי לא יודעת היכן נישן הלילה, קרא לי ראש הממשלה (אריאל שרון). שאלתי אותו מה הוא רוצה ממני, הוא הצביע על חולות חלוצה וביקש שנלך ליישב. עניתי לו: 'אם ליישב את ארץ ישראל זו המשימה, אנחנו באים', ויישבנו, ואנחנו משרתים בצבא ואוהבים את הארץ, על אף האגרוף בבטן".