שופטי בג"ץ קבעו אתמול בלילה כי הם דוחים את העתירות בעניין ההסכם הקואליציוני וכשירותו המשפטית של בנימין נתניהו לכהן כראש ממשלה, וביום רביעי הבא תושבע הכנסת ה-24 בתום שלוש מערכות בחירות. ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק התארח הבוקר (חמישי) בתוכנית "הקבינט" עם אלון בן דויד, רוני דניאל ויואב לימור ב-103FMומתח ביקורת על הכרעת בג"ץ: "השופטים מתנהגים כאילו הם לא מכירים את תפקיד ראש הממשלה. אני חושב שמתרחשת הפיכה שלטונית בחסות הקורונה".

פסיקת בג"ץ?
"אני חושב שזו החלטה מאכזבת אבל היא מתבססת על הבטחה מאוד בעייתית של היועמ"ש. בג"ץ אמרו 'אנחנו לא מתערבים בין היתר או בעיקר משום שהיועץ המשפטי לממשלה מבטיח לנו שיעשו עם נתניהו הסדר ניגוד עניינים מתאים. אבל למה הוא חשוד בין היתר בשוחד, מרמה והפרת אמונים? בגלל שבעודו מכהן כראש ממשלה, הוא הפר הסדר ניגוד עניינים שלו. איך אפשר בכלל לעשות הסכם ניגוד עניינים? השופטים מתנהגים כאילו הם לא מכירים את תפקיד ראש הממשלה, אבל מנדלבליט מכיר היטב. הרי הוא מנוע מלהתעסק במשרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים והתקשורת בגלל פרשיות 1,000, 2,000 ו-4,000. הוא מנוע להתעסק בענייני ביטחון בגלל פרשה 3,000, הוא מנוע מלהתעסק באוצר בגלל הפרשיות שלא נחקרות בגלל אותו יועמ"ש של דיווחי שקר למבקר המדינה, של הלבנת הון וכל פרשת המניות, אז איזה הסכם? השופטים מתנהגים כאילו לא מבינים איך נראה תפקיד ראש ממשלה".

"איך אפשר לתאר את מינוי שר המשפטים אוחנה ואת פעילותו במשרד המשפטים לסגירת בתי הדין 36 שעות לפני שמתחיל המשפט של נתניהו, אם לא כפעולה של ראש הממשלה באמצעות שליח בניגוד עניינים מבוהק? לכן, יש פה היתממות מסוימת, אני חושב שתת הכרתית אני סומך מאוד על היושרה של השופטים, אבל יש פה היתממות ומן סוג של תת הכרתי. הדריסה והאיומים של הנאשם בכאוס שלטוני, כאילו בחירות רביעיות, זה משהו כמו בין שואה גרעינית למגפה אמיתית הכי חמורה מאז ימי הביניים וזה לא הקורונה. הקורונה זה דבר שמסוכן לאנשים בגילי, הגיל החציוני של המתים הוא 82. זו תוחלת החיים במדינת ישראל. אין שום סיכון ממשי לילדים, אין סיכון ממשי לאנשים בגילאי 60-70 ולפיכך זה שמתמודדים זה בסדר, סגרנו את המדינה זה בסדר, ההתנהגות הכוללת היא מוגזמת, הנזק הוא עצום".

הוא עושה את זה במתכוון בגלל המשפט?
"אני לא בוחן כליות ולב, הצורה בה עסק נתניהו בהפחדת הציבור".

אתה היית שר ביטחון כשהוא עשה אותו דבר עם איראן. זה אופי?
"באיראן סבלנו את חוסר יכולת להחליט, פה הוא החליט להפחיד את אזרחי המדינה. הוא עטה ארשת רצינית, סיפר לנו על מיליון חולים, לא מיליון מובטלים, שבעוד שלושה שבועות יהיו לנו 10,000 מתים. זה  צירוף של הפחדה כדי לאפשר את הכניסה לתקנות שעת חירום יחד עם הפחדה שתכליתה, המתוכננת מראש, היא להופיע כמושיע באותם השבועות. מלבד אנשים בגילנו שצריכים להישאר מבודדים כל היתר יכולים לצאת לעבודה וכל יתר הדברים זה ניסיון לגרור עוד. נתניהו מאוד נהנה מהמצב של תקנות לשעת חירום, להפקיע זמן שידור, להופיע ולהגיע – 'הנחיתי, הוריתי, דיברתי".

איזה מנהיג...
"למשל מרקל, או ביוון, אני כבר לא מדבר על כמות השקרים שמספרים לציבור. מספרים לנו שאנחנו הכי טובים בעולם, יש בעולם 200 מדינות, 180 הן במצב יותר טוב מבחינת המתים, היחידים שיותר גרועים מאיתנו זה מדינות באירופה ובמזרח התיכון רק טורקיה ואיראן. מצרים במצב יותר טוב מאיתנו, יש פי 10 אוכלוסייה מאיתנו אך כפליים מתים".

 שמעתי שאתה מתגעגע לשמגר וברק, סירבת להטיל דופי בנוכחים אבל הפסיקה הזו שינתה את דעתך?
"אין לי שום ספק, אני מתרפק על פסיקות כמו 'קול העם' לפני שמגר, על פנחסי ודרעי כשלא היה חוק השופטים ונכנסו ביד בוטחת לתחום אפל וקבעו את הדבר המובן מאליו. כל ילד היה אומר לך שמי שחשוד בעבירות עם קלון לא יכול להיות מורה, שומר בבית הספר, עיתונאי ב-103 או קצין בצה"ל. אבל הוא יכול להיות שר בממשלה? הם אמרו - לא יכול להיות, שיתפטר'. אהרון ברק, לפני 42 שנה בעיריית פתח תקווה סיעת הליכוד שהייתה באופוזיציה, מנעו ממנה להשתתף בוועדת הביקורת, תעלול בעירייה. סיעת הליכוד הגישה ערער שהגיע לבית המשפט העליון לצדק והוא קבע, לא היה חוק כמו שאין חוק שנאשם בבגידה או רצח לא יכול להקים ממשלה, אבל ברק קבע, נכנס לחלל ואמר יש כללי צדק טבעיים המובנים מאליהם יש חוזה בין האזרחים לשלטון, הכולל בין היתר את הצורך שהאופוזיציה תשב בוועדת הביקורת וקבע שזה מה שצריך לקרות, הוא לא נרתע ולא נבהל מהאיום המרומז. הרי היו פה איומים יותר ממרומזים על בית המשפט העליון עצמו, לא רק שיהיה אחראי לכאוס, חגורת האנשים שהולכים אחר נתניהו מאיימים על שופטים, יועמ"ש, פרקליט המדינה, בצורה הרבה יותר ישירה מאשר הוא עושה בקולו אך התרבות הזו צריך לשים לה קץ, יכול לשים לזה קץ בית המשפט העליון. יכול להיות שהוא שומר את זה לשלב יותר מאוחר, אני לא רוצה לשפוט אותו".

אתה בעצם מבקש מבית המשפט העליון שגם שיקול ערכי יהפוך לעניין שמרכיב את הפסיקה?
"יקי רובינשטיין היום מכה על חטא, אני רואה את ההתבטאויות שלו. הוא מבין שהעובדה שהוא חנן את נתניהו אז בפרשת בראון, עמדי, מהמתנות שנגנבו חנן אותו ועשה לו דו"ח ציבורי בניסוח חריף מאוד אך זרקו אותו לפח אחרי יומיים. הוא עשה את זה משום שחשב שנתניהו נעלם מחיינו הציבוריים הוא לא העלה על דעתו שהוא יחזור, אחרת לא היה קובע את זה".

בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)

מוטי יוגב שולח את הדיינים? ממיט את הבית?
"אז מה אתה קורא? אם זה נכון חלילה ואני מקווה שזה לא נכון, אז אתה קורא בזה שאיומו של מוטי לשלח D9 לבג"ץ תת הכרתי, או בתהליך מחלחל הכריע את הבג"ץ. אני מקווה ורוצה להאמין שזה לא יכול לקרות. בישראל של היום בריונות פוליטית או תחמנות פוליטית גם אם בריונית ואפילו עבריינית, ופה זה מצב ושמעתי את נשיאת בית המשפט העליון אומרת 'המבצר לא בסכנה שום דבר לא נופל הכול טכני', לא הכול טכני. אני חרד מאוד לאפשרות שבית המשפט העליון חש את העוצמה והנחישות של ההפיכה השלטונית שמתרחשת לנגד עיניו".

יהיה כמו בטורקיה?
"דוגמה יותר מתאימה היא לא טורקיה אלא כנראה הונגריה ופולין שהן דמוקרטיות עם בחירות אבל באופן מעשי חדלו מלהיות דמוקרטיות וזה מחיר כבד שעוד ישלמו אותו. אני חושב שעוד 20 שנה אנשים לא יבינו מה קרה לנו, שחצי עם הלך כעיוורים אחרי מאחז עיניים שהוא נותן שוחד ורמאי, והלכו אחריו בעיוורון וחצי העם השני נפגע. שמעתי אתכם מדברים על כדורגל, עלה לי דימוי מעולם הכדורגל למה שקרה לנו עם גנץ ואשכנזי, תחרות של שיא הליגה בין הפועל ועיר, בדקה ה-90 המגשר של הפועל נותן מסירה לחלוץ שפונה אחורה ובועט ומבקיע שער עצמי, מה היה קורה אחר כך בהתאחדות? היו פותחים בחקירה האם היה פה משחק מכור".

הדיון בבג''ץ (צילום: פלאש 90,אורן בן חקון)
הדיון בבג''ץ (צילום: פלאש 90,אורן בן חקון)

היה משחק מכור? גנץ ואשכנזי ידעו?
"אני לא חושב, אני שומע את חילי טרופר לפני כמה ימים אומר שדנים על ההסכם הזה כבר חצי שנה. יש דיונים על טיוטות אבל היה הסכם חצי שנה, אם היה הסכם כזה שאשכנזי וגנץ מוכנים ללכת אליו אז הוא כתוב וישנו ואחרי הבחירות האלה שבהן רוב הציבור הלך אחריהם, ורוב הציבור לא התכוון שנתניהו יקים ממשלה אז הייתי אומר בלשון המעטה לא היה גילוי נאות של תשתית הכוונות של הנבחנים. אני חושב שמתרחשת הפיכה שלטונית בחסות הקורונה. אני חושב שתקנות שעת חירום שהובילו לסגירת בית המשפט 36 שעות לפני המשפט שלו, עניין השב"כ שעוקב אחרינו באמצעות כלים שנועדו לסיכול טרור, הפעלת מל"מ ואמ"ל להתחיל לדון באיך מטפלים במרי אזרחים, כל הופעות האימה האלה מציגות פרזנטור באמת מעולה עם כושר משחק בלתי מבוטל, אבל מנהל בינוני, ואני לא רוצה לדבר על מקבל החלטות. זאת אומרת, יש לנו עדות מתוך בלפור שאחד מאנשי השילוש הקדוש אומר על נתניהו שהוא איש חלש שעושה שטויות".

אתה מדבר על הבן שלו, יאיר?
"כן. שמענו, אני חושב שאנחנו עומדים בפני דבר שהוא מסוכן מאוד לדמוקרטיה הישראלית. אנחנו כבר ראינו דברים דומים קורים במקומות אחרים. דמוקרטיה מתה בחושך בהחלטות קטנות. ברור שאין פה חירום וקורונה כי היא מאחורינו. אין פיוס לאומי, אין פה שום דבר, יש פה פשוט מאמץ לפיו במשך שנה וחצי מאמלל אדם יחיד עם בני משפחתו הקרובה את כל המדינה כדי לחלץ את עצמו ממשפט פלילי שעומד להיפתח וחקירות נוספות שמאיימות למוטט אותו לגמרי ולא נפתחות משיקולים שהם לא ניתנים להסברה".

נאחז במשפט שאמרה נשיאת בית המשפט העליון שהרגיעה מבחינת "המבצר לא נופל"...
"אני מאמין שהיא מאמינה בזה, היא בלי ספק אדם ישר. אני חושב שהיא פשוט טועה".

המבצר לא נופל אבל היסודות הופכים לחלודים נוכח מה שאנחנו רואים.
"אני חושב שבית המשפט טועה בהערכת מצבו ובעיקר טועה בהערכת המשמעות של מה שקורה בממשלה. באותן תקנות שעת חירום, לא דנו אם רק 10 מטר או יותר או פחות, גם כן אי הבנה עמוקה איך מנהלים מערכות עמוקות. עושים את זה בהאצלת סמכויות, לא מלמעלה על ידי אנשים שמעולם לא פיקדו על שום דבר.

מי שרוצה לקחת את כל הקרדיט לא יתנהג ככה.
"נכון אבל לי יש פה הרגשה מאוד קשה תחשבו שבמסגרת תקנות שעת חירום באותה ישיבה ראשונה בין היתר הטילו על דודי אמסלם, שר התקשורת, לעשות סדר בעניין הרישיונות והזיכיונות של ערוצי התקשורת. איך זה קשור לקורונה? אלוהים יודע, איך זה קשור לחירום? אלוהים יודע, פיוס לאומי? אלוהים יודע איך זה קשור לשליטה בערוצי תקשורת? זה נתניהו יודע היטב שגם אם הוא עושה את זה במינימום טביעות אצבעות, אם אפשר בכלל לקרוא לזה כך".

הוא רק ילחש.
"דודי אמסלם אומר למנכ"ל של משרד תקשורת תשמע תודיע לראשי הרשתות שאני לא מקבל החלטות אבל בינתיים אסתכל עליכם. אתה מוצא את ביסמוט מופיע ודוחק הצידה את אמנון אברמוביץ', רומס אותו. בתור דובר, אני לא מדבר על עיתונאי מוכשר כמו עמית סגל, ביסמוט זה דובר ואתה מרגיש שיש לו כאילו אוזניה שהוא מקבל הוראות בזמן אמת. אתה רואה התקרנפות לרוחב כל החזית שהצביעה על הלחץ האמיתי של הבעלים והאיום הזה שמקופל בהסדרת הרישיונות והזיכיונות דבר שווה עשרות מיליונים. בכלל להפקיד סיוע למשק לצאת מהקורונה בהיקף של 80 מיליארד שקל על ידי אדם שחשוד בשחיתות ומתן שוחד".

הוא ראש הממשלה.
"לכן הוא לא יכול כי נוצרו ניגודי עניינים שלא מאפשרים. זה לא מצב שהוא עבר עבירה, שלא שילם מיסים בזמן או סגר מרפסת כשהיה אזרח או שר אוצר, עכשיו יש לו משפט פלילי ואת כל העבירות שתיארנו הוא עשה כשהיה ראש ממשלה, מי היה בוחר אותו עוד פעם?"

האיש בראשות המפלגה קיבל את הרוב, מה זה מי היה בוחר? 
"הצביעו לו מיליון ו-300,000 איש ולא לו אלא למפלגה".

היא בראשותו.
"היועמ"ש היה צריך לפתוח בחקירות כשזה הובא בפניו לאחר שהוגש כתב אישום. בית הדין חשב שבהגשת כתב אישום זה הגיע לשיאו ומאז הוא יכול לנוח ולא לעשות כלום. לכן, הוא התרשל באופן חמור בכך שלא פתח מיד בחקירות".

מנדלבליט כשיר להיות היועמ"ש לממשלה?
"אי אפשר לעבור ישירות לתפקיד העוזר האישי לכיפופים פוליטיים של ראש הממשלה, שזה התפקיד האמיתי של היועמ"ש. פרשת הרפז מטילה עננה מכיוון אחר ואני לא רוצה להצטרף למסע נגדו היום שמנהלים בבלפור מסיבות הפוכות - ממה שחלילה הוא כן יעשה. אני חושב שחסר בתפקידם האלה צריך עמוד שדרה של בייניש, שמגר, ברק צריך שם איש חזק מאוד ומנדלבליט הוא איש מקצוע מוכשר מאוד, משפטן מאוד מוכשר, ידען גדול ומבין, הבעיה היא האופי. אני רואה את זה גם בעתיד בבית המשפט העליון. יש רגעים בחיי העם ובית המשפט העליון שמעבר לדקדוק המשפטי צריך אופי ונכונות להסתכל על המציאות בעיניים, והיא פיל ענק בחדר של בג"ץ. כל אחד מאיתנו זו העובדה שמטילים את הטלת הממשלה על נותן שוחד, אין דבר כזה בשום מדינה נורמלית בעולם וצריך לשים לזה סוף".