הוועדה לענייני ביקורת המדינה בחרה היום (רביעי) פה אחד את ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) לתפקיד יו"ר הוועדה. לאחר המינוי אמר שלח: "נפעיל את סמכויות החקיקה של הוועדה לייצר ביקורת שתתרום לכל הציבור, ונדאג להפוך את מוסד מבקר המדינה ליותר בעל שיניים".

עוד אמר חבר הכנסת, כי "העובדה שהוועדה מובלת על ידי חבר של האופוזיציה היא מאוד נכונה וטובה, אבל הלקח שלי מהעבודה בוועדת חו"ב ובוועדת הקורונה שעמדתי בראשה, היא שכאשר יודעים לעבוד ביחד, משיגים יותר. יש דוח מבקר על כל דבר ועניין, אך נהיה צמודים כעת למה שנוגע לסדר היום: התקציב והמצב הבריאותי. ברגע שהכנסת מניחה מסמך, היא יוצרת איזה משקל כובד שהזרוע המבצעת יכולה להשתמש בו, ולכן אאמץ גם כאן את פעילותי בוועדת הקורונה  בהגשת דוחות שיונחו על שולחן הוועדה".

יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין אמר בתגובה למינוי, כי "הוועדה לביקורת, היא ליבת העשייה של הכנסת האחראית לכל עולם הפיקוח. ליו"ר הנבחר, הבנה ויכולות שידחפו את הממשלה לעבוד באופן רציף".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד התייחס גם הוא לבחירה בח"כ שלח ואמר: "הוועדה היא הכלי האחרון שנותר מול ממשלה דורסנית עם נטיות עברייניות. לא יכול לחשוב על אדם אחר שיכול לנעוץ את שיניו במערכת כמו ידידי שנבחר לעמוד בראשה" .

בתוך כך החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את חבר הכנסת ד"ר שלמה קרעי ליו"ר ועדת הבחירות מטעם הליכוד בוועדת הבחירות המרכזית, והוא גם המועמד הבא לתפקיד יו"ר ועדת החוקה בעוד שנה וחצי, במידה וח"כ מיקי זוהר יבחר שלא להיכנס לתפקיד.

חה"כ קרעי ימונה גם לחבר קבוע בוועדות הכספים, החוקה וביקורת המדינה לאורך כל הקדנציה. בנוסף, כאות הערכה לציונות הדתית ולציבור התורני לאומי, החליט רה"מ כי חה"כ קרעי יהיה נציג הליכוד בגוף הבוחר של הרבנים הראשיים לישראל.

נתניהו: "חבר הכנסת שלמה קרעי, נציג נוסף של הציונות הדתית לוקח חלק מרכזי בפעילות תנועת הליכוד ובפעילות הפרלמנטרית בכנסת. אני סמוך ובטוח כי יעשה חיל בכל תפקיד שימלא לטובת מדינת ישראל".

ח״כ קרעי אמר בתגובה למינוי: "אני מודה לראש הממשלה על האמון הרב שנתן בי כנציג הנגב וכנציג הציונות הדתית בליכוד. אני מתחייב למלא את תפקידיי הפרלמנטריים באמונה ולהיות שליח ציבור נאמן. כנציג הפריפריה והזוגות הצעירים, אמשיך להיאבק בעוולות כלכליות חברתיות ואטול חלק משמעותי במהפך שמוביל הליכוד וראש הממשלה בהפיכת הפריפריה למרכז".

בנוסף, דוד ביטן, מבכירי הליכוד ויו"ר הקואליציה לשעבר, נבחר כיו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. יו"ר הכנסת לוין בירך את ביטן על בחירתו, והדגיש כי "מדובר במינוי טבעי. למעט אנשים בכנסת יש יכולת וכישרון להניע תהליכים ושינויים כפי שדוד ביטן יודע. המינוי שלו הוא הזדמנות בקנה מידה היסטורי לתת דחיפה אמיתית לנושא כה חשוב, של הקליטה והקשר עם יהדות התפוצות. אין קיום למדינה ללא קליטת עליה, זו אבן היסוד שעליה עומדת מדינת ישראל. זכותו של כל יהודי לעלות לארץ, היא מהות הציונות ועלינו לפעול כי הם יממשו אותה".

עפר שלח (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
עפר שלח (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

היו"ר הנבחר הדגיש כי "אנחנו צריכים להתכונן לעליה גדולה בעקבות משבר הקורונה והתגברות האנטישמיות. נפעל, כבעבר, לתקן עיוותים ואי התאמות, ונקדם תקציבים לנושאים החשובים הללו. חשוב לפעול לחיזוק תקציבי של הקהילות הקטנות, שמתקשות לתפעל את עצמן, בחינוך, פעילות קהילתית וארגון". ביטן הבטיח להקים ועדות-משנה כדי לזרז טיפול בנושאים שונים, ולאפשר ביטוי למירב חברי הכנסת. 

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן): "ביטן הוכיח את עצמו כפרלמנטר מעולה הועדה עוסקת בתפקיד חשוב מאין כמוהו של קליטת עולים. אני עצמי עולה מארגנטינה, ומדובר בעבודה חשובה ביותר". 

לדברי יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם), לשעבר יו"ר הוועדה, "בוועדה הזו אין קואליציה ואופוזיציה כי כולם פועלים לטובת העולים, טלי פלוסקוב (הליכוד) אמרה כי "הקשר הבלתי אמצעי שדוד יוצר עם אנשים, יתרום לקידום הנושאים החשובים שבה מטפלת הוועדה", לדברי שלמה קרעי (הליכוד) "הבולדוזר של הליכוד הגיע לוועדה, שתמיד ייצג את התפוצות באירועי הליכוד", אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד-תל"ם) תיאר את התמודדות העולים בשנה האחרונה עם משבר הקורונה, ואילו לפי אופיר סופר (ימינה) "מדובר באתגר אדיר, כפול, של חיבור התפוצה לישראל ושל קליטת העולים בארץ". 

מנכ"ל הסוכנות היהודית, ג'וש שוורץ, העריך בישיבה, כי בשנה הקרובה יעלו לארץ כ-50 אלף איש, כמעט פי שניים משנה ממוצעת, בעקבות משבר הקורונה, התחלואה והתמוטטות קהילות רבות.