חוק האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים שניסו ח"כיות לקדם כבר בכנסת ה-20 ואומץ על ידי שר הבט"פ הקודם, גלעד ארדן, אך נתקל בקשיים משפטיים ליישום ולא קודם, חוזר לצנרת החקיקה.

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ולנפגעות תקיפה מינית המקדם את הצעת החוק ביחד עם ח"כ קרן ברק (הליכוד) שלח מכתב לחברי ועדת השרים לחקיקה ובו קריאה לתמוך בהצעת החוק ולקדם אותה לכנסת בתמיכת הקואליציה: "אכיפתם של צווי ההגנה במתכונתם הנוכחית, אינה יעילה בהעדר כלים אפקטיביים לפיקוח על מי שניתנו נגדם צווים ללא הגשת תלונה נגדם, וממילא נשים נפגעות אלימות רבות חוששות להגיש תלונה על הפרת צו לאחר שהפוגע כבר הוכיח כי מורת החוק אינה מרתיעה אותו".

מנהלות עמותות הסיוע לנשים הוסיפו: "זאת ועוד, גם לאחר הגשת התלונה על הפרת הצו, ובהעדר ראיות נוספות להפרתו, נמנעים לרוב בתי המשפט מלקבל הכרעה באשר להפרה. מעבר להבטחת מוגנותה של האשה וילדיה, קיומו של מענה אפקטיבי שמאפשר הניטור האלקטרוני, צפוי להביא לחיזוק האמון ברשויות וכתוצאה מכך, לפניות נוספות של נשים המבקשות למלט עצמן מבן זוגן האלים".

אלימות נגד נשים (צילום: ingimage ASAP)
אלימות נגד נשים (צילום: ingimage ASAP)

ח"כ ברק מדגישה: "קיבלנו בצער רב את הידיעה על מותה של תושבת רהט שמצבה אנוש לאחר שעל פי החשד הוכתה בידי בעלה בעודה בהיריון. 12 נשים קיפחו את חייהן מתחילת השנה, מתוכן ארבע רק בחודש האחרון. הצעת החוק מחייבת גברים אלימים, שהוצא נגדם צו הרחקה, לשאת על גופם צימוד אלקטרוני אשר יתריע לקורבן ולמשטרת ישראל  אם המרחק הקבוע מופר. בכך, נוכל לייצר הרתעה אמתית, להבטיח את קיום פסיקת בתי המשפט ולשים סוף לרציחות ולאובדן חייהן של הנשים בישראל. מדובר בהצעה היחידה שזוכה היום לקונצנזוס בוועדת השרים והיא מביאה בשורה של ממש למיגור האלימות במשפחה".

שרת קליטת העלייה, פנינה תמנו שטה (כחול לבן), חברת ועדת השרים לחקיקה, ציינה לאחר תמיכת שרי הוועדה פה אחד בהצעת החוק: "אלימות כלפי נשים זו מגיפה שהממשלה חייבת להיאבק בה בכל הכוח. היום נרצחה אישה נוספת, אנחנו חייבים לנהל מלחמה נוקבת נגד אלימות כלפי נשים ורצח נשים. האיזוק האלקטרוני הוא משמעותי ומהווה כלי נוסף במאבק הזה".

אניטה פרידמן, יו"ר ויצו, מברכת על אישור וועדת השרים את הצעת החוק לפיקוח אלקטרוני וקוראת לממשלה להעבירה בכנסת בהקדם: "האזיק האלקטרוני הוא כלי אכיפה משמעותי, שיכול להציל חיים ולמנוע פגיעה בנשים בזמן אמת והיחיד שבכוחו לחסל את הסיכון של פגיעה בכלל הנשים שהוצאו עבורן צוי הגנה. האזיק האלקטרוני הופך את צו ההגנה חסר השיניים לכלי הגנה אפקטיבי, תוך שמירה על חירותה של האישה והישארותה בסביבתה במקום להישלח למקלט לנשים מוכות." אומרת פרידמן ומוסיפה: "עם זאת אסור למדינה להסתפק בקידום פתרון זה בלבד. במקביל נדרשת גם השקעה בחינוך ומניעה, העמקת הטיפול במשפחות, סנכרון בין כלל המערכות ובראש ובראשונה יישום מלא של התכנית הממשלתית לטיפול באלימות".