שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, שוחח הבוקר (רביעי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM אודות הודעת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמש, לפיה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא יוכל לקבל סיוע של 10 מיליון שקלים ממקורבו, איש העסקים ספנסר פרטרידג', למימון הוצאות משפטו

תן לנו את השורה התחתונה.
"מילה על מה שהתווכחתם קודם, לבן כספית מותר להגיד על נרטיב ומותר לקרוא לו להתפטר, לגורמים משפטיים אסור. זה רק מחזק את אי האמון במערכת המשפט, ואני מאמין שלא מנדלבליט עשה את זה, אבל זה שיש כאלה גורמים, הדבר הזה צריך להטריד גם את בן כספית. שוב אנחנו נמצאים באותה תופעה יוצאת דופן בישראל שהיועמ"ש הוא גם התובע הכללי. שנים אני מבקש ורבים חושבים שהפטנט הישראלי הייחודי, שלא קיים בשום מקום בעולם, מוביל לניגוד עניינים, הרי ברור לכולם שכתובע כללי אסור למנדלבליט להתעסק בשום דבר שנוגע לנאשם נתניהו, במישרין או בעקיפין".

מכיוון שאולי נריב אני רוצה אתנחתא קומית, אני תומך לגמרי עשרות שנים בזה שצריך לפצל את תפקיד היועץ, חבל שרה"מ 11 שנה לא עשה את זה.
"לא 11".

מירי רגב אמרה שלא ראוי שיהיה ניגוד עניינים ליועמ"ש שמצד אחד רוצה להגיש כתב אישום ומצד שני רוצה להרשיע.
"אני בטובתך, זה לא 11 שנים, דני פרידמן הגיש הצעת חוק לפצל את תפקיד היועמ"ש. בכירים בסיעת הליכוד כמו גדעון סער וגלעד ארדן רצו לפצל והייתה ברית בין פרידמן ובינם, מי שטרפד את זה היה בנימין נתניהו. הוא הלך לאהרון ברק, הוא שכנע אותו ולכן זה לא 11 שנים, זה 14 שנים".

בן – ינון מגל, תגובתך; ינון – חושב שאתם צודקים בעניין הזה, אין ויכוח בכלל. הוא אוכל את הדייסה שבישל.
"אני לא בעד הצדק הפואטי אבל לצערי יש צדק פואטי. מנדלבליט אדם דתי ומבין מראית עין, אסור היה לו לגעת בנושא. יש מספיק משפטנים שאין להם יד ורגל ואינם קשורים לתביעה שהיו צריכים להתעסק בזה, זו נקודה אחת".

מנדלבליט לא היה צריך לתת חוות דעת? הוא היועמ"ש בכל זאת.
"לא, כי הוא זה שהגיש את כתב האישום. לכן, כל דבר שקשור לנאשם נתניהו הוא צריך למשוך את ידו".

גם מגיש כתב אישום וגם קובע איך יממן את ההגנה?
"אני לא מקלל אותו, לא אומר כלום. אומר שבשום שכל היה צריך להגיד 'אני מבקש מהמשנה לענייני זה וזה במחלקה המשפטית שהוא יטפל בזה', זה היה פותר הרבה מאוד בעיות. אני לא יודע מה הוא היה מחליט אבל מראית העין הייתה נשמרת. זה לא סביר בצורה קיצונית שמנדלבליט הגיש כתב אישום והוא גם מחליט על איך הנאשם".

לפסול עצמו?
"בדיוק. הוא נמצא בניגוד עניינים".

הוויכוח לא בוער בדמי, אם הוא היה רוצה להיות חכם - הוא לא היה צריך להתעסק עם זה, שייתן לקמצן לקחת כספים ממי שהוא רוצה.
"הנושא הזה הוא כל כך טעון, הרי 42% באחד הסקרים אמרו שתפרו לנתניהו תיק, אז תהיי פרקליטות חכמה ותגידי 'אנחנו העמדנו רה"מ לדין, הוא רוצה 10 מיליון? קח 10 מיליון'. שלא תשמע טענה שביבי הורשע כי לא היה לו הגנה משפטית כפי שהוא רצה, תהיו חכמים! הוויכוח הזה הוא נורא, קורע את החברה בישראל".

הוויכוח לא קורע את החברה, בנימין נתניהו קורע את החברה בישראל. אתה לא חש אי נוחות מזה שהמשפחה הזאת הוציאה אתמול מאוצר המדינה מיליון שקל בעיצומו של הקורנה על החזרי מס?
"אני חש אי נוחות, מה זה רלוונטי?".

אם אתה חש אי נוחות ממדינות היועץ תגיד גם שאתה חש אי נוחות מזה.
"אני חש מאוד אי נוחות מהתנהלותו של נתניהו, אבל נתניהו בניגוד ליועץ הוא אדם שנבחר על ידי הציבור, ולמרות אי הנוחות שלך ושלי הוא הלך שלוש פעמים לבחירות והוא היום רה"מ. מי שיושב בבלפור הוא זה שניצח ומי שזכה ל-72 ח"כ שהביעו בו אמון הוא ניצח".

בבחירות שלוש פעמים הוא נכשל, בפעם האחרונה יותר הצביעו נגדו מבעדו.
"בסוף היום הוא יושב בבלפור ולמרות אי הנוחות שלך, אי הנוחות שלי מזה שנתניהו יושב בלפור לא נובעת מהנושאים שבדמך. בדמי זה דבר שינון לא יאהב, שהוא הופך את ישראל למדינה דו לאומית, שבזה אתם לא מתעסקים ועוסקים".

עסקנו בזה לפניך.
"אני מדבר על הציבור הרחב שהולך לבחירות שלוש פעמים והנושא לא היה קיים במערכת הבחירות. תהיו חכמים, אל תכריחו אותו לבוא לבתי משפט כי העובדה שכל הדברים האלה לא פוגעים בו אלא להפך - מחזקים אותו. אז תהיו חכמים ופחות צודקים, ותנסו לשכנע את הציבור שזה אי נוחות או לא בסדר, אבל אל תיצרו תחושה של רדיפה".

אני מבין שהיועץ מעדיף להיות 'דווקן' מלשון דווקא.
"ב-2015 מזכיר הממשלה מנדלבליט טען שיש מזימה למנוע ממנו להיות היועמ"ש והוא דיבר במילים יותר חריפות ממה שאני מדבר ואפילו אתה דיברת לפעמים על הפרקליטות. אמר שעושים לו דברים נוראיים כולל תפירת תיק, לכן אני תוהה, מי השתנה? האם הפרקליטות כבר לא עושה מזימות יותר והיא טהורה וצדיקה או מנדלבליט, מה שקורים בספרות - הדרך יותר חזקה מההולך בה? זו שאלה שמנדלבליט חייב לענות עליה".

אתה בתוך ה-42% שחושבים שתפרו לנתניהו תיקים?
"לא. לדעתי יש גורמים בפרקליטות, אלה שהגישו את העמדה לדין של ביבי כאשר הם קבעו באופן תקדימי על פי שי ניצן, הוא הסמכות גם שלך ושלי. קובע שי ניצן שכתבה בעיתון שהיא שוחד, ככה הוא קבע, הוא אמר".

שי ניצן לא אמר דבר כזה.
"אפנה אותך לראיון למקור ראשון".

הדבר עבר את כל 20 ומשהו הפרקליטים הבכירים וכל מי שראה את תוכניות המקור ואת הפסיכוזה המשפטית.
"היה פעם יועמ"ש שקראו לו מני מזוז ואמר שמצא בפרקליטות מדיניות של סימון מטרות וגיוס עמדות, זה לא אני אמרתי".

אח"כ הוא היה היועמ"ש, התפיסה שכולם תופרים תיקים...
"זה לא אני, זה הוא אמר".

ממוטטת עלינו את הבית כולו.
"שני אנשים".

כל הביביסטים שאתה הפטרון שלהם, כשמנדלבליט סוגר את הצוללות, יורד מהשוחד - אז הוא בסדר, פסק לטובת נתניהו בנושאים כלכליים - אז מנדלבליט צודק. אבל כשהוא פוסק נגד נתניהו הוא האילומינטי.
"הייתה לי ביקורת על איך שהוא התנהל בתיק הצוללות, מנדלבליט".

תיק הצוללות, דעתך?
"אני חושב שביבי היה צריך להיחקר באזהרה בתיק הצוללות. אני לא ביביסיט ולא אנטי ביביסיט".

על מה היה צריך להיחקר?
"אהוד אולמרט הורשע על שוחד באופן נסיבתי כי אחיו קיבל כסף למרות שלא היו בקשרים. העובדה שבן דודו היה מעורב בזה חייב את החקירה באזהרה".