יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר (שני) בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM להתנהלות הממשלה במהלך משבר הקורונה, לסקרי המנדטים האחרונים ולצעדים שיש לנקוט על מנת להציל את המשק. הוא טען כי "תכנית הסיוע היא תכנית להישרדות נתניהו". 

רה"מ נתניהו נחתך בחמישה מנדטים בשבועיים, 31 מושבים, 61 לגוש הימין, לדעתך זו מגמה שתימשך?
"הבעיה של נתניהו שהוא מתמקד בסקרים, הוא מתמקד בהטבות המס שלו, מתמקד בהחזרי מס, בהטבות למיניהן, הוא מתמקד בקואליציה. אנחנו צריכים 100% קשב של הממשלה, של רה"מ, לקורונה ולמשבר הכלכלי. כל עוד הוא קודם כל מסתמך על השיקולים הקואליציוניים ועל הנתונים בסקרים אז אנחנו נמשיך לדשדש, לא רק לדשדש אלא להתדרדר כמו שרואים בשבוע האחרון גם בנתוני תחלואה, גם בעומק המשבר הכלכלי. אני מציע לשים לב לאזהרות נגיד בנק ישראל שאנחנו עלולים פה לאבד את הבלמים ולהתדרדר לאינפלציה, לגירעון, לאבטלה וכן הלאה".

רה"מ בא עם שר האוצר ומציג תוכנית כלכלית ומתחייב להזרים כסף ישירות לחשבונות המובטלים.
"מדובר בתוכנית הישרדות של נתניהו, לא בתוכנית כלכלית. צריך להבין שככה לא מנהלים עניינים. מתחילת משבר הקורונה זו תוכנית שביעית ואני חושב שיש חלק אחד חיובי לפחות בתוכנית הזאת - להכניס ודאות למבוטלים. אנחנו עוד לא יודעים כמה כסף יוזרם, איך יוזרם, זו התוכנית. התוכנית להזרים כסף זה ייתן וודאות, זה תנאי הכרחי אבל לא מספיק. יש כמה דברים מהותיים שחסרים בתוכנית. למשל, יש 300,000 סטודנטים שלא נכללים, הם לא עובדים קבועים - הם עובדים מפעם לפעם במסעדות ובעבודות מזדמנות, והם לא כלולים. זה חבר'ה צעירים והפגיעה הכי קשה היא בצעירים לפני ואחרי צבא. אין צמיחה, אין פה עבודות ריאליות שהממשלה מייצרת. מאז המשבר הגדול, אנחנו יודעים שהדרך להתגבר על המשבר זה לא הוצאה פרטית אלא ציבורית ותשתיות".

זה קשור לתקציב ואותו יציגו.
"יש פרויקטים שאפשר להפעיל מידית, שיצאו כבר מכרזים ואושרו בממשלה. העברת קריית המודיעין לנגב - צריך להחליט מיהו הזוכה ולהתחיל בעבודות. זה פרויקט ענק עם חשיבות לאומית. בתקציב, עוד לא החליטו אם זה תקציב שנתי או דו שנתי. שבע תכניות כלכליות".

ראית את התמונות מכיכר רבין, לדעתך זה משהו שעלול להתפרץ?
"לא צריך רק לכיכר רבין, אני אתמול סיירתי, היה לי סיור עסקים באשדוד - מבית ספר לקרקס, מכון כושר, בר ומסעדה".

 קרקס?
"כן, מאוד מתאים, הייתי לוקח לשם את כל הממשלה. צריך להבין איך ממשלה מתנהלת, יש לנו כבר תוכנית כלכלית שביעית במספר, ראש הממשלה וראש הממשלה הרזרבי עוד לא החליטו אם התקציב שנתי או דו שנתי. יש לנו תקציב אלטרנטיבי, תוכנית אלטרנטיבית וגם עמיר פרץ הציג עוד תוכנית משלו".

כשאתה בשטח, פוגש מצביעים, רואה תמונות – זו אנרגיה שתתפרץ?
"זה תסכול של האנשים, הרי אנשים באמת, אתמול דיברנו עם כל העובדים, יש זעם, יש תסכול. מצד אחד יש ממשלה מנופחת, 36 שרים, אי אפשר לספור כמה סגנים, עוד 12 ח"כים שנכנסו על בסיס חוק נורווגי, ורה"מ דואג להסדרי המס שלו בוועדה".

לאן זה יוביל?
"הזעם הזה מוביל קודם כל לשבר עמוק בתוך החברה הישראלית. אני פחות פה מוטרד מרה"מ ומסקרים, אני רואה באמת שבר עמוק בתוך החברה הישראלית".

כשאתה מנתח את נתניהו איפה הוא טעה, הוא מכיר את התקשורת ואת הציבור, מה קרה?
"אני חושב שנתניהו קודם כל רוצה לשמור את השליטה כל הזמן אצלו, הוא לא יכול לנהל גם את המשבר הכלכלי, גם לנהל את הנגיף, הכול רוצה להשאיר אצלו ביד שלו, וגם לקבל את הדיבידנד הציבורי וכל מיליגרם של קרדיט".

הצליח בגל הראשון.
"אני לא יודע מה זה 'הוא ניצח' בגל הראשון בענק, היו שם כנראה דברים שאנחנו פחות היינו מודעים ואין דבר כזה, אי אפשר כל הזמן גם לשקר לכולם, לשקר כל הזמן, וגם לרכז את הכול".

למה התכוונת כשאמרת שלא היינו מודעים?
"עשרה ימים מדברים שימנו רמטכ"ל לקורונה, פרויקטור, מי שירכז את כל הסמכויות, כולנו מדברים על מערכה משולבת, כלכלית וגם רפואית, צריך פה לנהל מישהו אחד. הגוף היחידי שיכול לרכז ולקחת זה צה"ל באמצעות פיקוד העורף".

איזנקוט?
"שם מצוין, אבל צריך קודם כל להחליט שיש מישהו אחד שמנהל את כל המערכה. אי אפשר כל יום לפרסם שם חדש, אי אפשר כל יום לפרסם תוכנית כלכלית חדשה. לא יכול להיות, כמו שאמרתי, כבר עשרה ימים אין פרויקטור, יש תוכנית כלכלית של שר האוצר, ברקת, וגם של שר הכלכלה".

רוני נומה?
"רוני נומה איש מצוין".

סירב כי יודע שלא יתנו לו מספיק סמכויות.
"נכון".

למה הגענו למצב הזה של התחלואה? אולי לא ידענו את האמת?
"קודם כל צריך להבין איפה צוואר הבקבוק ואני לא מבין למה לא מטפלים בצוואר הבקבוק. עובדי מעבדות. זה לא רק מספיק לעשות בדיקות, צריך שמישהו יבדוק ויכוון, אז דבר ראשון תגייס מספיק מבוטלים אפשר להפוך אותם לעובדי מעבדות, בטח יש אנשים עם השכלה בתחום הביולוגיה, כימיה, שקל מאוד להכשיר אותם. הדבר השני, צריך לעשות בדיקות סרולוגיות לכל האוכלוסייה. אבל שום דבר לא נעשה, אין פרויקטור, אין מערך".

אתה בעצם אומר במילים אחרות - איבדנו שליטה, ישראל לא בשליטה.
"אם אני אומר שאנחנו איבדנו שליטה אז אפשר להגיד ליברמן איש פוזיציה, אבל שמענו שאיבדנו שליטה מפרופ' וקסמן שהוא היועץ הראשי לנתניהו לנושא המאבק בנגיף קורונה. לגבי הביקורות, אתם מפספסים לדעתי משהו שמתרחש, כשאני שומע ביקורת קטלנית מחיים ביבס שהוא יו"ר שלטון מקומי ויו"ר מטה אישי של נתניהו בכל הפריימריז, בכל המאבקים הפוליטיים, כשהוא קוטל את הממשלה".

מה אתה מבין פוליטית על נתניהו?
"נתניהו נמצא קדנציה אחת יותר מדי בשלטון, אנחנו אגב, ישראל ביתנו, הגשנו הצעת חוק להגביל לשתי קדנציות את כהונת ראש הממשלה. נתניהו נמצא בשלטון יותר מדי והוא כבר איבד את זה. הוא צריך להתחלף וכמה שיותר מהר".

אין תחליף לפי הסקרים.
"אין אנשים שאין להם תחליף, צריך להפסיק לדבר על הסקרים, צריך לדבר על המובטלים".

19 מנדטים ללפיד, הוא מתאים לדעתך להיות רה"מ?
"אני לא מדבר על מנדטים, צריך לדבר כרגע על החולים על הכלכלה, איך יוצאים מהמשבר".

כל יום פיצוץ מסתורי באיראן, המערכת עובדת?
"אני יודע דבר אחד, כל השנים כל ממשלות ישראל מאז שקמה המדינה דגלנו במדיניות של עמימות אני לא יודע באיזה פורום התקבלה ההחלטה לעבור למדיניות של פטפוטים. כשר הביטחון לשעבר, כשר החוץ לשעבר, כחבר שנים רבות בקבינט זה פשוט הפקרות וחוסר אחריות. אני יודע שרה"מ מאוד רוצה לשנות סדר יום, להסיח את הדעת, כל מה שקורה כרגע, כל מדיניות הפטפוטים".

מי פטפט?
"אני חושב שכל כתב צבאי מתחיל יודע מי מפטפט".

אתה לא יודע?
"אני לא זוכר ברגע זה, האחריות היא על רה"מ. רה"מ אחראי".

שר ביטחון, הפיצוץ בנתנז, כמה חשיבות?
"אני לא מתכוון לדון לא על הפיצוץ בנתנז ולא על הדברים האחרים".

בניו יורק טיימס נכתב שנגרם שם נזק בלתי הפיך.
"כל הפטפוטים זו הפקרות ואני מקווה שזה ייפסק וגם כל הניסיונות פה להסיח את הדעת לא יעזרו".

תוכל לאשר שנתניהו מדליף לניו יורק טיימס?
"אני לא יכול לאשר שום דבר אני רק יודע שיש יותר מדי קשקושים, יותר מדי דיבורים, יותר מדי ניסיונות להתהדר בכול מיני נוצות. זה לא לעניין, זה פגיעה בביטחון ישראל. כל מה שראינו, כל מסכת ההדלפות, הכתבות, התדרוכים – פגיעה חמורה בביטחון ישראל".

הערכת שגנץ לא יהיה בסוף רה"מ, חוזר בך?
"אני חושב שקודם כל צריך להביא ליישום תקציב, לראות איזה תקציב, איך יוצאים מהמשבר הכלכלי ואיך עוצרים את התפשטות הנגיף. כל שאר הדברים, כל ההתעסקות ברוטציה, במנדטים, בסקרים, בבחירות, זה פשוט מיותר לגמרי. אנחנו, לפחות אני וישראל ביתנו, לא נתעסק בזה. כל מה שקשור לכלכלה, כל מה שקשור למאבק בנגיף - אנחנו נהיה שם לגופו של עניין. נהיה אופוזיציה מאוד עניינית, יביאו תכניות טובות? נתמוך. לא יביאו תכניות טובות? נתנגד. אבל מעבר לשני אלה, משבר כלכלי והתפשטות הנגיף, לא נתעסק בשום דבר".