ועדת הקורונה בראשון חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון החליטה את מול לפתוח את הבריכות וחדרי הכושר בניגוד לדעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. חבר הכנסת גדעון סער (הליכוד) התייחס בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM להחלטת ועדת הקורונה ולניהול המשבר: "אין פה משהו אוטומטי, יש שיקול דעת, שומעים אזרחים, שומעים טיעונים, וזה חלק נכון בהליך הדמוקרטי באיזון בין רשויות".

מגל: איך אתה שורד את הטלטלות שמדינתנו עוברת?
"למען האמת ימים מאוד קשים, אני מקבל מדי יום עשרות פניות של אזרחים בעלי משפחות, בעלי עסקים, שנמצאים במצב כלכלי קשה כתוצאה מהאסון שנקרא קורונה וזה קורע את הלב. משתדלים לסייע כמה שאפשר, איפה שאפשר, אבל ימים לא קלים לעם ישראל".

מגל: איך אתה רואה את הניהול של העסק?
"השאלה קצת כללית, אני חושב שהיו החלטות מצוינות והיו גם החלטות פחות טובות. ראש הממשלה עצמו לקח אחריות על דברים שהיו שגויים, הן ברמת הביצוע, עד כמה הכסף ירד מהר לאזרחים, או האופן שבו הייתה פתיחה בחודש מאי כמדומני. כרגע צריך בעיקר להסתכל קדימה מכיוון שאנחנו נהיה פה תקופה ארוכה וממושכת עם הצרה הזאת, וצריך לקבל החלטות אופטימליות ולנסות להחזיק את הכלכלה בשיניים, כי זה להחזיק את עם ישראל".

כספית: מדובר הרבה זמן על למנות מישהו בעל יכולת שיקבל סמכויות, ידווח לרה"מ, ינהל את העסק כמו רמטכ"ל לשעבר, אלוף או נפתלי בנט שמוכיח את עצמו. מה אתה חושב על זה שלא נותנים סמכויות?
"הממשלה צריכה לנהל את האירוע ואיך היא בוחרת לנהל את האירוע, אם באמצעות פרויקטור או בעלי תפקידים במערך הממשלתי, זו שאלה אחרת לחלוטין. בסופו של דבר היא נשפטת על תוצאות ולא על אמצעים, אצלנו אוהבים להתעסק בתהליכים ופחות בתוצאות".

מגל: מה דעתך על מה שקרה עם יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון?
"אני לא חושב שצריך להדיח אותה, צריך להבין שהתפקיד של הוועדה הזאת הוא תפקיד מאוד קשה ומאתגר ואני רוצה להזכיר שרק לפני כמה שבועות הכנסת קיבלה על עצמה והייתה על זה הרבה ביקורת שצווי הממשלה יכנסו לתוקף באופן מידי והדיון בכנסת יתקיים בדיעבד כדי שהממשלה תוכל להתמודד בצורה יותר יעילה ואפקטיבית עם המשבר. כאן לפי אותה נוסחה הביקורת הפרלמנטרית הייתה בדיעבד והוועדה שאני לא חבר בה ולא שמעתי את האנשים והטיעונים - קיבלה החלטה שבחלק מסוים לא קיבלה את הצו כפי שהוגש, זה לפי דעתי סמכותה. יש איזונים בין רשויות, איזונים בין ערכים, עובדה שהממשלה עצמה בנושא הבריכות שינתה את עמדתה והייתה מוכנה לפתוח את הבריכות אחרי אותה הבחנה שלא הובנה עד הסוף בין בריכות ציבורית לבריכה בבתי מלון. מבלי להיכנס לשאלה מה נכון כי אפשר לטעון כל טיעון, יש צורך לאזן בין הסיכונים הבריאותיים לפגיעה בפרנסה של אנשים בענף שלם".

מגל: טענו שהא נכנעה לאינטרסים.
"אתה עושה את זה פרסונלי אבל 4-3 ח"כ קואליציה הצביעו כפי שהצביעו ולא רק היו"ר, כתוצאה מכך ההחלטה הייתה כפי שהייתה. בסופו של דבר היו באותה ועדה בעלי אולמות האירועים לפני מספר שבועות והוועדה למרות שראתה את האינטרס של אותו ענף באה וקיבלה החלטה לקבל את עמדת הממשלה. זה לא אומר שהוועדה לא יכולה לטעות, גם הועדה וגם הממשלה יכולה לטעות, אבל לדעתי אם מסתכלים על זה בראיה נכונה זה תורם לאמון הציבור. אין פה משהו אוטומטי, יש שיקול דעת, שומעים אזרחים, שומעים טיעונים, וזה חלק נכון בהליך הדמוקרטי באיזון בין רשויות".

כספית: אמרת איזון בין ערכים, אותו אחד שמיד הודיע לה שהיא מודחת יומיים קודם דיבר על ערכי הליכוד שהם כוח, כסף וכבוד; מגל: הוא לא; כספית – הוא יו"ר הקואליציה; מגל: הוא אמר שאיש חכם אמר לו את זה פעם.
"קודם כל לא יצא לי לצפות באותו ראיון שאתה מדבר עליו, אבל אני לא רוצה לעשות את הנושא הזה פרסונלי. גם התפקיד של מיקי לא פשוט, הייתי בתפקיד הזה שלוש שנים ולהיות אחראי לכך שההחלטות של הממשלה יעברו בכנסת זה תפקיד מאוד קשה, וגם בימים האלה. כמי שהיה בתפקיד שלוש שנים, אמרתי את זה גם אתמול למיקי, העברתי דברים מאוד קשים, התוכנית הכלכלית של נתניהו ב-2003 בממשלת שרון השנייה הייתה עם הרבה מאוד גזרות אבל לדעתי הייתה לה תועלת אדירה לכלכלה לאחר מכן. העברנו אותה עם כל הקשיים והיו הרבה מאוד, לא הגעתי מעולם למצב בו היה צריך להדיח יו"ר ועדה בכנסת. אני חושב שזה מקרה נדיר שבנדירים ואני לא חושב שבמקרה הזה הנסיבות מצדיקות את ההדחה, ואני שמח שבסופו של דבר העניין ירד מהפרק".

מגל: זה לא חלק מהמשחק הדמוקרטי?
"על כל דבר אפשר להגיד שזה חלק מהמשחק הדמוקרטי, אני הסתכלתי על הדמוקרטיה במובן יותר רחב. אם יש סמכות, כל מי שמכיר את הכנסת יודע שאין חוק מהותי שנכנס לוועדה ויוצא בדיוק כפי שנכנס, תמיד יש שינויים ותיקונים. הוועדה לא פסלה את כל הצו, הייתה מחלוקת בנושא מסוים, אם על דבר כזה כאשר הכנסת 'זרמה' עם הממשלה במשבר הזה לדברים מאוד מרחיקי לכת, אי אפשר להגיד שהכנסת לא מגבה את הממשלה ולא נותנת לה מרחב פעולה מאוד גדול בסיטואציה הזאת. אני חושב שהאיזון הנכון בין הרשויות מחייב גם לתת לכנסת לוועדות ולהחלטות שלהן משקל".

כספית: רואים ירידה די דרמטית באחוזי הפופולריות של רה"מ ברמה האישית וזה גם מחלחל למנדטים, זה מתקשר למה שאתה מספר על רבים שפונים אליך. כי זה פוגע בעיקר ב'בייס' של הליכוד, פוליטית זה אירוע קשה מבחינתו של רה"מ? מבחינת המפלגה?
"קודם כל בוא נזכור, המשבר הזה הוא לא פוגע בליכוד, הוא פוגע בכל עם ישראל, ברבים בצורה קשה מאוד וצריך להסתכל על זה לא בצורה הפוליטית. צריך להקשיב לאנשים ולראות איפה אפשר לסייע. לא התמודדנו בעבר עם דבר כזה, זה מחייב כל הזמן תיקונים תוך כדי תנועה. הסקרים מבטאים נתון שהוא נכון לכרגע וכרגע אנחנו נמצאים במקום פחות טוב. אני מקווה שנצליח להתמודד עם המגפה בצד הבריאותי, הכלכלי, לתת את המענים הנכונים לציבור. זה לא פשוט דרך אגב, כל החלטה שאתה מקבל היא עם סיכון כזה או אחר".

מגל: קשה לא להיות בהגה?
"כל אדם שנכנס לחיים הציבוריים רוצה להיות בעמדה של השפעה, בוודאי שאני חושב שיכולתי לתרום יותר, אני עמדתי בראש מערכות מאוד גדולות, כשר חינוך וכשר הפנים, אבל תרשה לי לא להסתכל כרגע על העניין האישי שלי כמוקד העניין. יש אנשים שבאמת הפרנסה שלהם, המשפחה שלהם, נמצאת במצב מאוד קשה כתוצאה מהמשבר הזה. אני מקבל פניות שאף פעם לא קיבלתי, בכמויות. אני לא יושב בממשלה אז אני משוכנע שזה לא דבר ייחודי כלפיי, צריך להסתכל על הציבור ולנסות לתת מענים כמה שיותר מהירים וכמה שיותר אפקטיביים".

כספית: הסיפוח מת?
"אני לא יודע לומר את זה כדבר סופי, אני לא יכול להגיד את זה ממקור ראשון".

מגל: לא מוותרים על חזון ארץ ישראל השלמה.
"לעולם לא נוותר כי זה יסוד כל היסודות. אני לא יכול להגיד תשובה סופית ואני חושב שנכון להיום עדיין אין תשובה סופית בסוגיה הזאת".