"כל חייו נתניהו מפריד ומושל": העיתונאי בן כספית עלה לשידור היום (שישי) בתכניתו של ניסים משעל ב-103FM, והתייחס למענקים לציבור עליהם הודיע ראש הממשלה, בצל המשבר הכלכלי שנוצר בחסות התפשטות נגיף הקורונה. "אין ספק כי התכלית היחידה מאחורי המהלך של המענקים הללו היא למנוע את ההפגנה ביום שבת מול המעון בבלפור. נתניהו כפר בשני העקרונות הכי חשובים עליהם בנה את כל הקריירה שלו: המלחמה בטרור, התפיסה שאין משא ומתן, וכעת הוא פועל באופן דומה לאופן בו נהג בהפגנות של 2011, והקפיטליזם, ההנחה שאין ארוחות חינם. הכל הלך פייפן", הסביר כספית. 

אתה יכול להבין את התנהלות הממשלה?
"לא. ראש הממשלה עושה חישובים פוליטיים, ולא חושב על מה שמנהיג אמור לחשוב בימים כאלה, וזה רק על העניין עצמו. אם היה חושב רק על העניין עצמו, הוא היה ממנה לפני חודשים ממונה עוצמתי, בעל גוף, אדם סמכותי, מנוסה, שניהל, שעשה, שהוכיח, שירכז את כל הסיפור. אם הדבר היה קורה בחודש מרץ, אפילו באפריל, הכול היה נראה אחרת, היינו במצב שיש מעגלי דגירה, ולא היה צריך להמשיך עם כן איכון שב"כ א לא איכון שב"כ. 

חמישה ימים עד שמשרד הבריאות, שזה גוף שנמצא עדיין במאה ה-18, מודיע לנדבקים או לנשאים אם הם נדבקו, מדובר בכאוס. מדובר בראש ממשלה שחושב לא על השרידות של הכלכלה הישראלית, אלא על השרידות שלו. ראית את זה במהלך הלא ייאמן ביום רביעי, של 6 מיליארד ש"ח, מהלך שאם נתניהו האמיתי, זה של 2003 כשר אוצר היה יכול להגיד עליו משהו, לא היה נשאר ממנו שריד ופליט, וכל זה הוא עושה בגלל הפגנה אחת ערב קודם". 

במאמר שלך במעריב כתבת על ההחלטה לחלק 6 מיליארד ש"ח: 'מה שעשה נתניהו זה חלוקת שוחד להמונים, מרמה והפרת אמונים', זה לא מוגזם?
"קודם כל, באותו מאמר אני מנהל שיחה מאוד ארוכה עם מי שהיה פעמיים שר אוצר, אני חושב אחד הטובים בתולדות ישראל. הוא פותח בדבריו ואומר שמהמהלך של יום רביעי הוא מבין שנתניהו, הכול לכאורה, לא טוב רק בלקבל שוחד אלא גם יכול לתת שוחד". 

אתה מקבל את זה?
"המילה שוחד מתקשרת אוטומטית להיבט הפלילי, אני לא אומר את זה. אבל אין לאף אחד ספק, גם כל שרי הליכוד, שמדובר במהלך שהתכלית שלו זה למנוע את ההפגנה ביום שבת".

הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האם אתה באמת ובתמים מאמין שאצלו רק השיקול הפוליטי מנצח, ולא זה הענייני?
"כן, מה שהולך כמו שוחד, עושה רעש של שוחד ונראה כמו שוחד - זה שוחד. תסתכל על הנסיבות, יום שלישי הייתה הפגנה חסרת תקדים, בסגנון הבסטיליה. אחרי 24 שעות הוא מחלק מיליארדים, בניגוד לכל התפיסה הכלכלית שלו. הוא כפר בשני העקרונות הכי חשובים שעליהם הוא בנה את כל הקריירה, הראשון זה - נלחמים בטרור, לא מנהלים משא ומתן. הוא נהג כך גם במהלך המחאה החברתית ב-2011. העיקרון השני בחשיבותו עבורו הוא הקפיטליזם, והתפיסה שאין ארוחות חינם – וכל זה הלך פייפן. שלא יתברר שאנחנו נגד חלוקת כסף, הציבור צמא לכסף ומשווע לו, אנשים שוקעים וטובעים, הבעיה היא שנתנו את הכסף גם למי שלא צריך אותו". 

אז הכל מונע אצלו משיקולים פוליטיים, כדי לשרוד?
"חד משמעית. לא תמצא אדם אחד שעבד עם נתניהו, כבר משנת 88, ולא יגיד לך את זה. אבל, יש נסיבות מקלות. נתניהו עצמו, וגם סובביו ושאר דיירי בלפור, משוכנעים שכנוע עמוק, משיחי, שאם הוא איננו - הלכה ישראל. לכן, השיקול האישי והפוליטי, בגלל שהוא התנאי לקיומנו, הוא לא נלחם על שרידותו אלא על שרידותנו. זה מה שהוא מספר לעצמו, הוא מאמין בזה, ולכן הוא חי בשלום".

ההפגנות מחוץ למעון רה''מ (צילום: מרק ישראל סלם)
ההפגנות מחוץ למעון רה''מ (צילום: מרק ישראל סלם)

יש הפוגה במתיחות בין גנץ וביבי?
"כל הרומנים הפוליטיים שנתניהו ניהל כל חייו נגמרו באותו אופן, כשהפרטנר ברומן תופס את נתניהו במיטתו של מאהב חדש. אנחנו כמובן מדברים במטאפורות. כרגע נתניהו מבין שגם האקדח שלו, לא רק האקדח של גנץ, ריק מכדורים. הקריסה המהירה בפופולריות שלו גורמת לו להיות מבועת, האופציה לפרוץ לבחירות עכשיו בשיא הכאוס של הקורונה, כשהכול מתפרק, כמעט לא קיימת. לכן, האלטרנטיבה היחידה זה להמשיך ולאחוז בממשלה הזו, והוא גם יודע שגנץ הוא זה בעצם נותן לו לגיטימציה כנאשם בשוחד להמשיך לנהל את הממשלה והמדינה. 

מצד שני, זה הפרד ומשול. כלבי התקיפה שלו מטפלים כל הזמן בברוטליות אופיינית בציר הדמיוני של מנדלבליט-ניסנקורן-גבי אשכנזי. זה מזכיר את הניסיונות האין סופיים שלו בין השנים 2013-2009, לפרק את קדימה. עכשיו הוא מנסה לפרק את כחול לבן, ובמקביל מופיעים דיבורים שאשכנזי מצטרף לליכוד. זה מה שהוא עושה כל חייו -  מפריד ומושל, מפרק את היריבים, דואג שלא תהיה אלטרנטיבה. לשם הוא הביא אותך בגאונות, וזו בעיה שכולנו צריכים להתמודד איתה".