השר איציק שמולי התייחס הבוקר (חמישי) בראיון בתכנית "הקבינט" ב-103FM למתיחות בקואליציה על רקע "חוק ההמרה" ומשבר התקציב, כמו גם לחוק "עוקף ועדת הקורונה", המכונה גם "חוק ההסמכה". במסגרת זו, אמר שמולי כי "אנחנו מתנגדים לבחירות, גם אם הממשלה גורמת לכאבי בטן".

היה לך איזה היסוס עם החוק הזה שעבר הלילה?
"תראה, בוודאי שיש היסוס, זה לא חוק קל, אבל אתה יודע גם לפני שבועיים דיברו על הרס הדמוקרטיה, ומאז וטוב שכך, הוכיחה הכנסת פיקוח פרלמנטרי מאוד אפקטיבי. צריך להבין את הנסיבות, הרי הממשלה חייבת מול הפנדמיה להגיב יותר מהר. אם למשל אנו רואים היום שישנם יישובים מסוימים שהיקף התחלואה השבועי בהם עולה ב-300%-400%, ברור לכם שאנו נגיע לוועדה כדי לבקש סדר במקום מסוים, ויעברו שבועיים וכבר נהיה בהיקפי תחלואה של אלפי אחוזים באותו יישוב".

מצד שני הוועדה נראית כמו הפורום היחיד שיש בו שיקול דעת, בעוד שהממשלה אומרת נפתח את המסעדות ונסגור, נפתח אבל רק בחוץ, אתה רואה את הזיגזג בקבלת ההחלטות הממשלתית, זה גם לא נותן לך ביטחון.
"אתה, בנוסף יש ויכוח עקרוני בין הממשלה לכנסת לגבי סיפור הנתונים. צריך לומר את האמת, הכי קל לי להתחשבן על העבר על הכשל בהקמת המערך כי זה קרה לפני שהוקמה הממשלה, אבל זה יותר חשוב להסתכל על מה שקורה עכשיו ובעיקר לתקן את העתיד. הוויכוח העקרוני על הנתונים הוא שהוועדה בכנסת באה ואומרת עד שלא תוכיחו לי שיש נתונים על הדבקות במקום מסוים למשל לא נאשר לסגור. 

ככה צריך אבל לא? צריך להחליט החלטות על בסיס נתונים, אי אפשר לקחת את זה על בסיס אני לא יודע מה".
"זה נכון מאוד, אבל כרגע בגלל הכשל בהקמת אותו מערך, גם אם יעבדו 24/7, במצב של התפשטות קהילתית לא נגיע למצב בו תוך שבועות יהיה לנו מסד נתונים רציני. זה המצב, אני גם יכול להצטרף למתקיפים על מה שהיה בממשלה הקודמת בממשלת המעבר. ולכן אנו צריכים לקבל גם החלטות שקולות. אני חושב שטוב שיש את הפיקוח הפרלמנטרי ושמרסנים חלק מההחלטות של הממשלה שגם לי בדיונים הפנימיים הייתה הסתייגות מחלק מהדברים. אבל באופן כללי לגבי חוק ההסמכה שעבר אתמול, אני חושב שיש פה איזון בין יכולת הממשלה לפעול מהר".

חוק ההסמכה זה שם טעון. 
"ויחד עם זאת, גם יכולת של הכנסת לבטל לאלתר תוך 24 שעות בחלק מהמקרים ותוך שבוע במקרים אחרים, החלטות אותן קיבלה הממשלה". 

אלון העיר לך שאלו קונוטציות שונות ואחרות בהקשר האמירה חוק ההסמכה ולא התייחסת לזה.
"בסוף אני מעדיף להסתכל, הרי כל הברדק והבלגן והמהומה בתוך המערכת בפוליטית כי הרבה מאוד אנשים מתעסקים רק בסמליות ובדקלרטיביות, ופחות במה שקורה עכשיו, יש אלף ואחת סיבות למה כל אחד רוצה מהטעמים שלו ללכת לבחירות, זה יהיה הדבר הכי מופקר וחסר אחריות שאפשר לעשות בשעה הזדאת שמספר החולים היום עומד על כאלפיים, ומספר המובטלים עומד על מאות אלפים של ישראלים שנושאים את עיניהם לירושלים ומחכים לפתרונות. אז אני מעדיף פחות להתעסק בסמליות ובדקלרציה ולעשות שני דברים: לתמוך במאמצי הממשלה להוריד את היקפי התחלואה, ובעיקר מה שחונה במשרד שלי, לספק לאנשים גם רשתות ביטחון כלכליות וגם בעיקר להחזיר את המשק, את האנשים לתעסוקה".

אבל מה עוד צריך לקרות כדי שתגידו 'אנחונו מבינים שרה"מ משתמש בנו כדי לשמש את שרידותו האישית, ואנו לא מוכנים יותר לסחוב את האלונקה הזאת'? 
"תן לנו קרדיט שכאשר הקמנו את הממשלה הבנו שני דברים: אחד, שיש על זה ביקורת מאוד קשה, ושתיים שאנו נוטלים על עצמנו סיכון לא מבוטל, ועשינו זדאת מפני שהחלופה של ללכת לבחירות רביעיות, בטח בשיאה של מגפה היא חלופה רעה".

אבל אתה שומע שאין לו שום כוונה לכבד את ההסכם שהוא חתם עליו.
"מאה אחוז, אם רה"מ החליט לירות חץ ועכשיו הוא רק מחפש אמתלה כדי לסמן את המטרה, אז שיבוא ויסביר לציבור למה לקפל עכשיו בגחמות או שאיפות פוליטיות זה דבר שהוא הרבה יותר חשוב מלטפל במובטלים ובחולים. אני חושב שבסופו של דבר, ברור שזאת לא ממשלת החלומות של אף אחד מהצדדים, אבל יש פה איזשהי מטרה משותפת ומשבר לאומי, כל מה שאני עושה מהרגע שאני נכנס למשרד בבוקר ועד 12 בלילה זה להתעסק במשבר החברתי הכלכלי, שום דבר אחר לא מעניין אותי".

כן אבל נניח באמת שלנושא הזה אתה מקדיש את זמנך. אבל אם רה"מ משתמש בממשלה הזאת כמכשיר שצריך להוביל אותו בחירות הבאות כדי להנציח את בחירתו מחדש שוב, אתה לא מרגיש פרייאר שימושי שנותן יד לאירוע הזה? ולא רק זה, רה"מ משתמש בזה בין השאר כדי להסית את העיסוקים שלנו מהמשפט שלו.  
"תראו, בסוף לרה"מ יש את העניינים המשפטיים והפוליטים שלו, ואתפם מפרשים את המצב לא פחות טוב ממני, אבל בסוף צריך לזכור את זה שיש פה מגפה שהיא לא המצאה של אף אחד, היא לא ספין או המצאה, היא לא איזה קונספירציה, יש פה את המשבר החברתי הכלכלי החמור ביותר. אני אגיד לכם משהו אחד, אני בפוליטיקה לא כדי לצבור ותק לפנסיה, יש פה את המשבר הכי חמור, מאות אלפי ישראלים, גמלאים, מובטלים ובעלי עסקים שנושאים את עיניהם לירושלים ומחכים לפתרונות. אני נמצא בפוליטיקה בשביל האנשים האלה, גם בשביל להפוך שולחן בישיבות ממשלה כפי שראיתם השבוע אם צריך".

אז פארסת המינוי של הפרויקטור אומרת לך בדיוק מהי ההתייחסות למשבר הזה. כאשר שלושה אנשים רציניים שבאו עם כל הכוונות הטובות למלא את התפקיד הזה הבינו אחרי שיח עם הרשויות עם רה"מ ושר הבריאות שאין כוונה לתת להם לנהל באמת את הנושא הזה ופרשו, זה גם אומר לך על ההתייחסות למשבר. 
"קודם כל צריך לזכור שגם עם המועמדים הקודמים שהם בהחלט ראויים מאוד לא קיבלו את ההצעה, בסוף נבחר אדם שהוא באמת משכמו ומעלה - פרופ' רוני גמזו, מנהל ביה"ח איכילוב, ישבתי איתו השבוע כדי ללמוד ממנו כל כך הרבה. אני חושב שבסופו של דבר הוא האיש הנכון במקום הנכון, כמובן שצריך לתת לו סמכויות. אתה יודע מה רוני? בסוף גם רוני גמזו, וגם רוני דניאל, הוא מסוג האנשים שיודע לקחת סמכויות גם במקום שבו מישהו מנסה לעצור אותן. אז אני מאוד סומך עליו, וגם אני וכל גוש כחול לבן נעשה את הכל נעשה את הכל כדי שהוא יצליח במשימתו".

קודם כל תודה על המחמאה. אבל האם לא היה נכון בעצם בדרך למנות קודקוד קורונה, קודם כל להגיד לעצמכם ואני מתכוון לרמה הממשלתית, מה אנו רוצים מהאיש הזה? אילו סמכויות רוצים לתת לו? את כל הבירורים וההתלבטויות לעשות בטרם. אצלנו זה תמיד הולך הפוך, עומד שר הבריאות, מכריז שימנה פרויקטור לקורונה, ועכשיו מתחילים להתברבר במשך שבועיים מה תהיינה הסמכויות שלו. צריך ללכת הפוך, קודם כל להגדיר את הסמכויות, את הצורך ואז להתאים את האיש לעניין הזה. יכול להיות שאם תעשו עבודה רצינית של מה אנו רוצים מהפרויקטור, אתם בכלל תלכו לאיש עם חתך יכולות ועיסוקים אחר לגמרי. 
"תראה, באמת יכול להיות שהדברים היו צריכים לעבוד כך, אבל בסוף יש אדם רציני מאוד שגם יקיע לקבינט הקורונה וגם לישיבות מליאת הממשלה, וכאשר הוא יצביע על הדברים שצריך הממשלה תיתן לו גיבוי".

או שלא, או ששר הבריאות יגיד לא אני לא מוכן שזה יעבור אליו, וכולנו מסכימים שרוני גמזו הוא איש באמת מצויין. 
איציק: הרי ברור לכולם שחלק מהסיבות בעטיין מתמנה אותו פרויקטור זה הכישלון של חלק מהרשויות לבצע את המלאכה שלהן. אז בוודאי שככל שהדברים תלויים בנו, ואנו בממשלה פריטטית אני מזכיר לכם, זה אולי קל לפעמים לשכוח, בעיקר השותפים שלנו בממשלה נוטים לשכוח את הדבר הזה, שבעצם גם בהקשר של הטיפול בקורונה יש לנו לפחות מחצית מקולות ההצבעה. יכולתם לראות גם, גם בצד החברתי כלכלי איך התוכנית הכלכלית שמכריזים עליה בהתחלה היא משהו אחד, חלק מהדברים הם טובים חלק פחות, אגב חלק גדול הם דברים שאנחנו דחפנו פנימה. העובדה שמאריכים את דמי האבטלה למובטלים לשנה, המענקים לאוכ' המבוגרת, את זה שלא יקצצו קצבאות קיום, דמי האבטלה לעצמאים שיבואו בהמשך, אלו דברים שאנו בעצם דחפנו אותם פנימה ואותו דבר נעשה גם בצד הבריאותי.

אתמול עבר חוק ההמרה, זאת סערה יזומה של רה"מ או הטרלה מוצלת של חבריך לאופוזיציה?
"תראה, קודם נדבר על המהות. ההמרה, אני לא קרטון חלב שצריך להחליף אותו בסופר ואני לא מטבע חוץ שממירים אותו באיזה כספומט. אני וגם הקהילה שאני משתייך אליה שאנו תובעים לא המרה והחלפה אלא קבלה והכלה. תאמינו לי, תחת דגל ישראל יש מקום לכל הקבוצות בחברה הישראלית. כולם צריכים על עצמם עיקרון אחד: של חיה ותן לחיות. עכשיו מי שיבוא ברמה הפוליטית ויגיד לי שבגלל שחוק של האופוזיציה עובד בטרומית על זה נופלת ממשלה, עשו לי טובה, זה קורה עשרות פעמים במהלך קדנציה. אם מישהו החליט, כפי שאמרתי מקודם, רה"מ או מי מטעמו, לירות את החץ ועכשיו עוד מחפש סיבה לסמן את המטרה, אז בוא נגיד ביושר לאנשים שמה שיותר חשוב זה טיפול בעניינים האישיים מטיפול במובטלים ובחולים. אנו מתנגדים בתוקף ללכת כרגע לבחירות הגם שהממשלה הזו גורמת גם לנו לפעמים להרבה מאוד כאבי בטן".

אבל הם ימשיכו עם העניין. אז עכשיו זאת קריאה טרומית, הם לא מתכוונים לקפל את הדגל הזה. 
"לצערי תראה, החוק הזה יילך לוועדת חוקה. מי שעומד בראשות ועדת החוקה זה ח"כ עיקב אשר ואני מעריך בהערכה זהירה שהוא לא ממש ישים את החוק על סדר היום. לצערי, ללמדכם עד כמה ההיתלות בחוק בהצעת החוק שעברה אתמול היא קלושה, מנותקת מהמציאות ואין בה שום דבר להסביר את המוטיבציה של חלק מהגורמים ללכת באופן מופקר וחסר אחריות לדחוף את מדינת ישראל בשעה הגורלית הזאת לבחירות".

לפני תשע שנים היית ממנהיגי מחאת האוהלים, כשאתה מסתכל על המחאה שמתחוללת היום, אתה חושב שיש לה סיכוי להצליח יותר מהמחאה שלכם?
"בסוף הזעקה שנשמעת ובוקעת מהכיכר ומהרחובות היא אותנטית, אמיתית וכואבת, אתה רואה את הכאב על פניהם של האנשים, זה היה כך גם ב-2011, רק אחת הטרגדיות הגדולות לפני כעשור הייתה שאף אחד לא לקח את הדבר הזה ותרגם אותו באופן מיידי לחוקים, תקציבים והחלטות, וזו אחריות שהיא היום בתוך הממשלה לא רק לתת להם אמפתיה, לא רק לחבק אותם וגם לא רק להזדהות איתם כמו שעשיתי במאבק של העו"סים. אגב חתמנו שם הסכם היסטורי אתמול ואני חושב שעשינו שם דבר גדול. אבל עצם השאלה שלך, האחריות שיש עליי היא לקחת את הדבר הזה ולתרגם את זה גם לרשתות ביטחון, לאנשים מבוגרים, למובטלים, לבעלי עסקים, אם יש 80 אלף בעלי עסקים שנותרו כרגע מחוץ למתווה הפיצויים של הממשלה, סליחה אני לא אשב ואסתום את הפה, לא באתי לעשות נעים בגב לאף אחד בממשלה הזאת".

הפריע לך לראות את אותה סטודנטית לעבודה סוציאלית פושטת חולצה על המנורה ליד הכנסת או שלהיפך גרם לך נוסטלגיה? 
"לא נתקלתי במראה כזה בעבר אז נוסטלגיה זה לא".