הרשות להגנת הפרטיות הגישה היום (ראשון) חוות דעת עדכנית בנוגע ליעילות של איכוני השב"כ במאבק לצמצום התפשטות נגיף הקורונה, לקראת דיון בנושא בוועדת השרים לאיכוני שב"כ ולצמצום התפשטות נגיף קורונה. הרשות המליצה לנקוט בקמפיין שיווקי והסברתי מאסיבי להטמעת אפליקציית "המגן 2", כיוון שהיא פותחה באופן השומר על פרטיות האזרחים, בניגוד לאיכוני השב"כ שמהווים, לדבריהם, "פגיעה דרמטית בפרטיות". ‏ועדת השרים המליצה להאריך את ביצוע באיכונים שלושה שבועות נוספים.

הרשות שבה על עמדתה העקרונית כפי שהוצגה בחוות דעתה מיום 14 ביולי 2020, לפיה השימוש ביכולות הטכנולוגיות של שב"כ לצורך איכון החולה ומגעיו, טומן בחובו פגיעה קשה בפרטיותם של כל אזרחי המדינה לגביהם מופעל הכלי. מכאן מתחזק הצורך באיתור ובשימוש באמצעים חלופיים מידתיים, אשר יוכלו לשמש לטווח ארוך, גם בעתות גאות ושפל של המגפה.

בחוות הדעת נכתב כי: "הרשות חוזרת ומדגישה כי היא סומכת ידה על יישומון "המגן 2" שהושק לאחרונה, אותו בחנה ואשר פותח באופן השומר על עקרונות עיצוב לפרטיות, וקוראת לנקוט בכל האמצעים לטובת הטמעתו לאלתר בקרב הציבור. הרשות מדגישה כי יעילות היישומון מחייבת השקעה מיידית של מירב המשאבים והמאמצים בקמפיין שיווקי והסברתי מאסיבי אליו יש לגייס את בכירי מקבלי ההחלטות במדינה וכן מובילי דעת קהל. קמפיין כזה, סבורה הרשות, חייב לכלול מסרים של שקיפות ופרטיות במטרה להעלות את אמון הציבור ביישומון ועידוד התקנתו".

"המשך שימוש באמצעים המופעלים על ידי השב"כ, על מידת דיוקם המוגבל, ובהינתן שמידת פגיעתם בפרטיות גדולה לאין שיעור, עשויה להוביל לפגיעה באמון הציבור במערכות השלטון, לכרסם באופן משמעותי במעמדה של הזכות החוקתית לפרטיות, ולהביא לנרמול של שימוש ביכולות טכנולוגיות של גופי בטחון לצורך פרקטיקות של מעקב אחר אזרחים שומרי חוק", נכתב בחוות הדעת.

ביחס ליעילותו של מנגנון כלי השב"כ, הרשות מציינת כי המנגנון של כלי השב"כ אינו חף מטעויות. מנתונים שונים, שהועברו על ידי משרד הבריאות, עולה כי יותר ממחצית מההשגות שהוגשו על ידי מי שקיבל הודעה על חובת בידוד באמצעות מנגנון השב"כ, התקבלו והובילו לשחרור מבידוד - מדובר בעשרות אלפי אנשים ששוחררו מבידוד. בנוסף, כ-4.3% בלבד ממי שקיבלו הודעה על חובת בידוד באמצעות מנגנון השב"כ, אובחנו בסופו של יום כחולים. "נתון זה מלמד כי גם בחלוף כחודש מאז חודש השימוש בו, מנגנון השב"כ עודנו גוזר על רבבות מתושבי מדינת ישראל הגבלה דרסטית על חופש התנועה לפרק זמן של שבועיים, מבלי שנחשפו כלל לחולה קורונה".

לפי הדוח, מבין כלל החולים שאובחנו בישראל, מאז חודש השימוש במנגנון השב"כ בראשית חודש יולי, כשליש בלבד אותרו קודם לכן על ידי מנגנון השב"כ, כשליש אותרו באמצעות חקירה אפידמיולוגית, וכשליש נוסף כלל לא אותרו כמגעים לפני שחלו. קיים ספק ממשי האם התועלת שבכלי מצדיקה כיום את הפגיעה הדרמטית בפרטיותם של כלל תושבי ישראל, על ידי איכון קבוע של תנועתם במרחב.

"מכאן, שלא זו בלבד שמנגנון השב"כ מזמן טעויות למכביר, ורבבות מבין מי שאותרו על ידו כמגעים כלל לא באו במגע עם חולה קורונה, הרי שגם האחוז המזערי של חולים מאומתים אשר מלכתחילה אותרו על ידו כמגעים, מעורר ספק ממשי האם התועלת שבכלי מצדיקה כיום את הפגיעה הדרמטית בפרטיותם של כלל תושבי ישראל, על ידי איכון קבוע של תנועתם במרחב".

עוד הוסיפו ברשות כי: "בנוגע ליעילות החקירות האפידמיולוגיות, מצאנו כי בהתאם לנתונים שהציג משרד הבריאות, חקירות אפידמיולוגיות הן מנגנון יעיל ביותר לעצירת שרשרת ההדבקה ופגיעתן בפרטיות נמוכה מכלי השב"כ. משכך, נדרש וראוי להשקיע בו משאבים משמעותיים נוספים, בין היתר, בהגדלת המערך באופן משמעותי, על מנת להרחיב את השימוש בו, לפחות עד להטמעה רחבה של יישומון המגן בקרב הציבור". 

הרשות ציינה כי החקירה האפידמיולוגית משמשת, בין היתר, לטיוב מסלולי התנועה של חולים מאומתים, טרם הפצתם לציבור באמצעות יישומון המגן, ואף בכך טמונה חשיבותה הרבה.

חוות דעת של הרשות להגנת הפרטיות בעניין איכוני השב"כ by מעריב אונליין on Scribd