"למה נתניהו עושה את כל זה? כי הוא יכול": המשבר הקואליציוני החריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ממשיך להטריד את הפרשנים של 103FM, כשהיום (שלישי) בתוכניתם של רוני בר-און ובן כספית דנו על משבר התקציב שמסעיר את הרוחות במערכת הפוליטית.

בר-און פתח את השיחה ואמר: "אתמול הלכנו לישון, קמנו בבוקר עם פיוס, פשרה. הגענו לערב, והכול...", כספית קטע אותו בדרמטיות: "הכל מת, זה אירוע בלתי נתפס".

"למה?", שאל בר-און את פרשן מעריב, "די צפוי. כל פעם אומרים בלתי נתפס, כמו זקני צפת 'אף פעם לא היה כל כך חם', 'אף פעם לא היה כל כך קר'. תמיד טריקים ושטיקים, הפעם זה סוג של משחק של עכבר וחתול, זה באמת לא כוחות. לזכור שזה היה 36-33 זה באמת, באמת, גם פרסונלי וגם מערכתי - לא כוחות. זה משחק שאתה הולך ואומר 'בשביל מה הלכתי למשחק הזה? זה כל כך צפוי התוצאות האלה מראש".

ישיבת נתניהו והשרים (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ישיבת נתניהו והשרים (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"אני לא מסכים איתך בכלל", ענה כספית, והמשיך: "מצב כזה עוד לא היה אף פעם, יכול אדם להגיד לעצמו 'אני לא מאמין שזה יכול לקרות', כי יום קודם בתגובה להצעת החוק של האוזר והנדל לדחות את הדד ליין של התקציב, אמר הליכוד שהוא תומך. למחרת נתניהו חוזר לשטיק של תקציב חד שנתי. המצב חסר תקדים כי לא היו מיליון מובטלים, לא הייתה כזו קריסה כלכלית, היית שר אוצר - לא היה דומה". בר-און התקפל: "אתה צודק".

כספית המשיך: "העובדה שהוא עושה את זה בציניות הזאת ולא מפחד מתשלום מחיר כי אף אחד לא מפחד מכלום". בר-און ענה: "כל פעם תמיד יש משהו שהיה יותר גרוע מהקודם, אחרת לא היינו מדברים על זה. העניין שלא היה כזה עניין אף פעם, זה אמת לשעתה. אני אומר לך, אתה הרבה שנים מסקר פוליטיקה, אני הרבה שנים חי מעבר למסכים וכמעט 20 שנה בקדמת הבמה בפוליטיקה - תמיד המשברים נראים כאילו מעולם לא הייתה רמאות כזאת, ואכזריות כזאת, ומצב שהצביע כל כך שזה מופרך. בסוף של היום, כל יום נולד טמבל חדש, יהיו עוד טמבלים ועוד נוכלים".

פרשן מעריב תקף בחריפות את ראש הממשלה: "אנחנו מדברים על אדם אחד בשם בנימין נתניהו שאני לא זוכר ולא מכיר שיש ראש ממשלה אחד אחר מעולם, לא קודמו של נתניהו ולא קודמו של קודמו ולא ברק ולא בגין ולא שמיר, היו הולכים עכשיו לבחירות על השטות הזאת. הסיבה היחידה שהוא הולך לבחירות זה כדי שיוכל לברוח מהרוטציה. יש פה אדם שמזמן החליט שטובתו יותר חשובה מטובת המדינה".

גנץ יוצא אל המפגינים ליד ביתו (צילום: אבשלום ששוני)
גנץ יוצא אל המפגינים ליד ביתו (צילום: אבשלום ששוני)

שר האוצר לשעבר השווה את הסיטואציה לתרגיל פוליטי נודע אחר מהעבר: "חס וחלילה, לא משווה מבחינה אישית. מה היה התרגיל המסריח של פרס? לא אמרנו אז שמעולם לא היה דבר כזה ושיש הסכמים?". כספית השיב: "לא, מה הקשר? המדינה הייתה במצב הזה?".

עוד אמר השדר כי: "זה מחמיר את המצב, אתה לא מבין שאתה במלחמת עולם? לא היית במצב כזה. פרס עשה תרגיל, רבין קרא לו חתרן בלתי נלאה, כנראה בצדק, אז עשה תרגיל. אנחנו אחרי שלוש מערכות בחירות רצופות ,זו רביעית תוך שנה וחצי עם מיליון מובטלים. לא פרס ולא שמרס". "אתה יודע למה הוא עושה את זה?", שאל בר-און את כספית, שהשיב באופן חותך: "כי הוא יכול".

"בדיוק", המשיך אותו שר האוצר לשעבר, "כי יש מאחוריו 36 ח"כ, וכמה שרים? 20 שרים שכולם תאמין לי שותפים מלאים, שותפים מלאים לקרקס שהוא עושה למדינת ישראל. יותר גרוע מזה, הוא לא עושה קרקס למדינת ישראל, הוא עושה את זה על חשבון מדינת ישראל וכל אזרחיה. איש מהם לא יינקה, אני אומר לך, שתיקת הכבשים הזאת היא חתיכת שערורייה יותר גדולה מההתנהלות של נתניהו. אתה מבין? זה אדם אחד שמקרקס 35 אנשים אחרים שהם ח"כ, שרים, חלק מהאנשים בעלי יכולת, חלק בעלי אפס יכולת, אבל הלאה. תפתחו את הפה, שיקום אחד שיגיד 'הלו, תעצור. אתה גורר אותנו, כולנו, אותנו חברי הליכוד, הכנסת, השרים, אתה גורר את כולנו לתהום. איש לא פוצה פה ומצפצף".

"מפלגת הליכוד בוטלה", אמר בתגובה כספית. "אין מפלגה, אין אנשים, אין ח"כים, אין רצון עצמאי. אנשים שיש להם רצון עצמאי, שים לב איפה הם. גלעד ארדן המריא אתמול, גדעון סער. היום הדרך היחידה להתקדם בליכוד, זה להיות המוציא לפועל של משפחת נתניהו. אתה רואה את זה על כל שורת המינויים הבכירים, ארדן, סער, דיכטר וברקת לא ממונים לממשלה, ואתה רואה מי כן. אני רוצה להוסיף. זה לא רק הם, גם החרדים שבגרוטסקיות שאין למעלה ממנה נתנו ערבות כשניסו לשכנע. נתניהו לא היה מקבל לעצמו את השלטון אם גנץ לא היה מפרק את המפלגה וה'בייס' שלו בעצמו. דרעי אמר, כנראה חתך לעצמו בצל כדי לבכות, ואמר אנחנו לא ניתן לו לרמות אותך, וליצמן וגפני ואני לא יודע איך לכנות את החבר'ה האלה. זה מרוח גם על הידיים שלהם, לא רק על שלו".