ראש הממשלה בנימין נתניהו שב לתקוף אתמול (שלישי) בחריפות יוצאת דופן את היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. נתניהו טען כי היועמ"ש "מתיר את דמו" נוכח ההסתה נגדו ונגד בני משפחתו. מנדלבליט לא נותר חייב והגיב באופן ביקורתי נגד נתניהו. הפרשן המשפטי של חדשות 12, גיא פלג, התייחס הבוקר (רביעי) למאבק בראיון לרדיו 103FM. לטענת פלג, ראש הממשלה הקצין מאוד את הטון מכיוון שעימותים פומביים בין השניים הם עניין שבשגרה.
 
גולן: גיא פלג הפרשן המשפטי של חדשות 12 בוקר טוב. עד כמה זה חריג, מכתב כזה מראש הממשלה?
"תראו האמת שאני בדיוק שאלתי את עצמי את השאלה הזאת. כי מצד אחד, האמירות הקשות של רה"מ כלפי היועמ"ש לממשלה, בכירים בפרקליטות - זה דבר שכיח מאוד. יחד עם זאת, נראה לי שרה"מ מבין שההתקפות שלו הפכו דבר שבשגרה, ולכן רה"מ הקצין מאוד את הטון וגם הפניה היא פניה חריגה. זה לא שאת המכתב כתבו פרקליטיו של רה"מ, לא מי שחתום על המכתב ובו הטענות זה עו"ד חדד או עו"ד המשפחתי כהן, זה מכתב שרה"מ באופן אישי חתום עליו. גם הטקסט מאוד חריג".

נתניהו: "תיק 9000!"

גולן: חלק מהמאבק הציבורי יותר מאשר משפטי?
"נראה לי שבכל מה שקשור לרה"מ ולאופן שבו הוא מנהל את המשבר המשפטי שלו, הדברים הם הינו הך. כי מצד אחד, הציוץ שרה"מ צירף לפניה שלו נגד שרה נתניהו - זה ציוץ נוראי, מבחיל, איום ונורא, מגעיל. מן הצד האחר, אתה אומר לעצמך, בכל זאת הציוץ הנוראי הזה נכתב לפני למעלה משנה, הוא לא קשור להפגנות, הוא לא קשור לאיומים ולהסתה. כשיש גילויים כאלה נגד רה"מ ובני משפחתו".

גולן: למה הם לא התלוננו עליו בזמן אמת?
"המידע שלי בכל זאת באיזה שהוא אופן מוגבל, ובכל זאת אנחנו דיווחנו אתמול במהדורה המרכזית של 'חדשות 12' שבמהלך המהדורה הגיעה קצינה כדי לגבות את תלונתה של שרה נתניהו. מכאן אני מסיק שהיא לא התלוננה קודם לכן. ואתה שואל את עצמך, האם רק בימים האחרונים נודע לרה"מ ולבני משפחתו על הפוסט הנורא ואיום הזה? ואת אותה שאלה אפשר לגלגל לפתחו של היועמ"ש לממשלה, משום שמשטרת ישראל והיועמ"ש מיד הגיבו ואמרו 'הבדיקה בעניין הפוסט התחילה לפני כמה ימים, והחשוד נחקר'".

גולן: איך זה יכול להיות מדובר בפוסט מ-2019, למה עכשיו? למה התזמון כל כך קרוב גם למכתב וגם לזימון של אותו אדם למשטרה?
"אנחנו לא יכולים לחשוד, אני לא יודע. אני יכול להגיד שיש פוסט איום ונורא, סיפור אמיתי, במאי והגיע אליי רק לפני כמה ימים והגשתי בגינו תלונה במשטרה. ככל שאין לנו אינפורמציה אחרת אנחנו לא יכולים לקבוע מסמרות, שמשפחת נתניהו עצרה את הפוסט הזה, את הציוץ הזה, וחיכתה לרגע מתאים כדי לשחרר אותו. יחד עם זאת, זה בהחלט מעלה תהיות, גם לגבי מערכת האכיפה, גם למשטרת ישראל נודע על הציוץ הזה לפני כמה ימים?"

גולן: לציוצים יש חיים משל עצמם.
"נכון, נכון".

ענת: היועמ"ש משיב לו שבוצעו 29 חקירות על הסתה ואיומים וטופלו. מעין 'אין שום ביסוס לטענות שלך', זה מה שהוא משיב לו שעתיים אחרי?
"קודם כל היועמ"ש לממשלה, רואים כאן את המאבק התקשורתי כי אני לא זוכר מתי היועמ"ש לממשלה מגיב מהרגע להרגע. ייתכן והיועצים סביב היועץ אמרו לו 'תשמע, בוא לא ניתן למכתב של נתניהו להשתלט על השיח ולעמוד לבד בפתח מהדורת החדשות. חייבים את התגובה שלך אדוני', ולכן הם שיגרו מכתב נגד. צריך להסביר, יש עניין של הסתה ויש עניין של איומים, כשיש חשד לאיומים משטרת ישראל יכולה לפתוח בחקירה בעצמה, כשמדובר בהסתה – רק באישור הפרקליטות. היועץ במכתבו פירט ואמר - 19 תלונות על איומים נחקרות ואנחנו בפרקליטות נתנו היתר לחקור 20 תיקים של הסתה, סך הכול כמעט 30 כותב לו היועץ. אנחנו לא מקלים ראש ואני באופן אישי דיברתי עם ראש השב"כ כדי לוודא שהוא מודע לעוצמת האיומים. אבל היועץ חותם את המכתב שלו, ספק בעקיצה ספק בביקורת, ואומר: לא הכול זה עניין פלילי, יש אחריות לנבחרי ציבור להרגעת הציבור ולשיח המוקצן, אני לא מצטט מילה במילה, זה רוח הדברים וכדאי שמנהיגי ציבור ירגיעו את הרוחות לפני שנהיה בסיטואציה קשה שכולנו נצטער עליה".
עריכה:עופרי גליכמן