מדיניות הטיפול בנגיף הקורונה והמשבר הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד, מעוררים הדים רבים גם באופוזיציה - וביניהם נשמעת מפלגת ימינה". חברת המפלגה, איילת שקד, התראיינה היום (ראשון) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ותקפה: "הממשלה הכושלת הזו לא הצליחה לעשות את הדבר הבסיסי שמצופה מממשלה". 

ענת: שלום ח"כ איילת שקד, גט?
"אנחנו בכלל לא במשחק הזה, כל הזמן מנסים לתייג אותנו למחנות האלה של 'כן ביבי' 'לא ביבי'. אנחנו לא משחקים במשחק הזה. אנחנו עובדים בשביל אזרחי מדינת ישראל, עושים מה שטוב בשביל אזרחי מדינת ישראל, וגם אין בחירות בקרוב".

ענת: זה מה שאתם אומרים, אבל בכל זאת תמיד בסוף חוזרים לביבי והפעם נפתלי בנט נשמע יותר נחוש.
"דעתי בעניין הזה ידועה, אני חושבת שברגע שנתניהו פירק את גוש הימין והשליך את ימינה לאופוזיציה, ימינה בהחלט נבנית כאלטרנטיבה עבור כל אזרחי ישראל שרוצים שיעבדו בשבילם, עבורם, פוליטיקאים ערכיים שאכפת להם מהמדינה. אנחנו עובדים גם היום, מהאופוזיציה, עבור כל אזרחי מדינת ישראל. אנחנו אמנם סיעה קטנה, אבל מאוד איכותית של 5 ח"כ שמתעסקים כמעט בכול נושא".

נפתלי בנט נואם במליאה. צילום: ערוץ כנסת

גולן: את רואה שינויים ברשימה?
"אני לא מדברת על הבחירות. אני חושבת שנפתלי בנט שמוביל את הרשימה בהחלט אדם שמתאים להיות רה"מ, הוא מנהיג, ערכי, אמין".

גולן: הרשימה מעניינת אותו, אנחנו רואים שהוא נפגש עם כל מיני אנשים.
"אנחנו בונים ומוסיפים כרגע את ימינה כאלטרנטיבה שבהחלט פונה לכל אזרחי ישראל. כן זו מפלגה ימנית־ערכית אבל היום מה שמטריד את האנשים זה המשבר הכלכלי והבריאותי הקשה שפקד אותנו, והכישלון הכי מהדהד של הממשלה הזו זה בניהול המשבר. אני חושבת שימינה, וודאי בנט, כאלטרנטיבה, כאדם שיודע לנהל היטב, ערכי, מסור, פועל למען אזרחי מדינת ישראל, אני חושבת שבהחלט בנט מתאים להיות רה"מ ויכול לעשות את התפקיד הזה מצוין".

גולן: יותר מתאים ממך? אולי זו הייתה טעות כשניסית לקחת את הפיקוד?
"לא הייתה שום טעות, כל דבר נכו בעיתו. אנחנו שותפים הרבה שנים ויודעים לשים בצד את האגו כשצריך ולעבוד ביחד למען מטרה משותפת".

גולן: זה התאים בשעתו אבל במבחן התוצאה לא הצליח.
"עברנו 3 סבבים ששלושתם הביאו תוצאות הרבה פחות טובות מהסקרים כרגע, אנחנו יודעים שעם סקרים לא הולכים למכולת. יש לנו זמן לעשות עבודת שטח רצינית, לבנות את המפלגה כמו שצריך, לפנות לאנשים ולהסביר להם מה באמת מצופה ממנהיג ומה מצופה מפוליטיקאי. אנשים ראו שסביב משבר הקורונה בנט בהחלט בלט, גם ידע מה לעשות ואיך לעשות, ואני חושבת שיש לו יכולות ניהול שזה באמת דבר שחסר בממשלה הנוכחית".

גולן: הכי חשוב כרגע זה בריאות וכלכלה ואת צודקת. אתם לוקחים את זה קדימה? האם תקימו ממשלה צרה עם השותפים?
"אתם כל הזמן, כל המראיינים, רוצים לגרור אותנו לשיח הזה של ביבי לא ביבי".

גולן: אמרתי קורונה, לא אמרתי ביבי.
"אנחנו לא שם, זה מה שהתכוונת, אנחנו לא נמצאים במשחק הזה. אנחנו עובדים קשה בשביל אזרחי ישראל, אנחנו בהחלט חושבים שימינה היא אלטרנטיבה שלטונית".

גולן: את לא רואה את מפלגות ה'לא ביבי' מתקבצות כדי להפיל את נתניהו ולפעול להקמת ממשלת קורונה?
"אין בחירות, אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים כדי שכמה שיותר אנשים יבואו איתנו ויבינו שצריך פוליטיקאים, שפוליטיקה קודם כל זה מקצוע וצריך פוליטיקאים שאכפת להם קודם כל מעם ישראל, מאזרחי מדינת ישראל ומוכנים לעבוד בשבילם מבוקר עד לילה. עם אג'נדה ברורה שאנחנו לא מסתירים אותה".

ענת: שוב אין ישיבת ממשלה, יש דחיה של למעלה מ-100 ימים עד המשבר הבא. הממשלה הזו לא תחזיק ימים ואני כן חוזרת לעניין נתניהו, לפי הסקרים הוא עדיין מוביל על פני כל מי שמועמד לראשות ממשלה, אתם תתמכו בו?
"זה שאין ישיבת ממשלה לדעתי בפעם הרביעית מאז הקמתה זה מחדל שקשה לי לתאר אותו. 4 שנים הייתי שרה בממשלה, אולי רק בזמן חגים לא היו ישיבות ממשלה - לא היה דבר כזה".

הצהרת מפלגת ימינה (צילום: פרטי)
הצהרת מפלגת ימינה (צילום: פרטי)

ענת: כלומר הממשלה לא תחזיק והיא תיפול.
"בזמן שהתלמידים חוזרים לבית הספר, זה נראה שהיא יוצאת לחופש הגדול. לא היה דבר כזה, הממשלה הזו משותקת, מסורבלת, לא מתפקדת ובהחלט אם אתם שואלים אותי צריכה לעבור מן העולם. אנחנו קיווינו כל הזמן שהם יצליחו להעביר תקציב, כי כששאלו אותי לפני שבועיים-שלושה מה הדבר הנכון, למרות שלי היה אינטרס פוליטי עבורי, היה נכון ללכת לבחירות, אמרתי 'לא, שיעבירו קודם תקציב'. כי מדינת ישראל חייבת תקציב, זה שאין זה פוגע בהרבה מאוד מוסדות, זה יכול לדרדר את דירוג האשראי של מדינת ישראל".

ענת: היה ויש בחירות, ונתניהו זוכה.
"אני רוצה להסביר, הממשלה הכושלת הזו לא הצליחה לעשות את הדבר הבסיסי שמצופה מממשלה וזה להעביר תקציב. פשרת האוזר רק נועדה לשמור על הכיסאות שלהם, דחו את הקץ".

גולן: אנחנו מנסים לקחת קדימה את העניין הזה, ממשלה לא מתפקדת, לא מתכנסת, היא תתפרק. אם זה יקרה עוד מאה ימים או פחות, השאלה היא מה הלאה? במי תתמכו?
"היא תתפרק. התשובה שלי מאוד פשוטה, אני חושבת שנפתלי בנט צריך להציג את המועמדות שלו לראשות הממשלה, הוא האדם המתאים".

גולן: הוא מציג, אתם רואים תרחיש בו הוא לא מחבר את הליכוד?
"תקשיבו טוב, אני לא מתעסקת עכשיו בתרחישים של אחרי בחירות. אנחנו לא נמצאים בבחירות. הממשלה הזו משותקת ולא עובדת בסופו של דבר יהיו בחירות רק כשכחול לבן ירצו או הליכוד, הממשלה הזו יכולה להמשיך".

בני גנץ, בנימין נתניהו, נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם,אוליבייר פיטוסי, פלאש 90,אוליבייה פיטוסי, פלאש 90,פול/ קוקו)
בני גנץ, בנימין נתניהו, נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם,אוליבייר פיטוסי, פלאש 90,אוליבייה פיטוסי, פלאש 90,פול/ קוקו)

גולן: למרות מה שאת אומרת אנחנו רואים את בנט קורע את השטח, אתם עמוק במערכת בחירות.
"אנחנו עושים את עבודתנו כאופוזיציה, כל אחד מאיתנו קורע את השטח, נפגש עם אנשים מכל המגזרים, בכול הגילאים, מכול הארץ, כי זה התפקיד שלנו. לדבר עם אנשים, לדעת מה מציק להם, איך אפשר לעזור להם, זה התפקיד שלנו. יהיו בחירות, הממשלה יכולה לשתק את חיינו גם 4 שנים, יהיו בחירות רק כשאחד משני הצדדים".

ענת: האם לדעתך עוד מעט ינואר וייפתח משפטו של נתניהו, הוא סיים את תפקידו?
"אני לא נכנסת לאירוע הזה של כן נתניהו או לא נתניהו, אני מדברת על עצמנו, אני מדברת באופן חיובי על המפלגה שלי, על האנשים במפלגה שלי. אני חושבת שכול מי שערכי ואידאולוג, כל מי שאכפת לו מאזרחי מדינת ישראל 'בוא איתנו'. אנחנו בהחלט אלטרנטיבה ואלטרנטיבה רצינית וערכית".

גולן: ריבונות יעמוד במרכז המצע שלכם לכשיהיה?
"זה נושא שהיה חשוב לנו לאורך שנים, חשוב לנו היום וימשיך להיות חשוב לנו. שמנו את הנושא על סדר היום כשנכנסו לפוליטיקה, בנט ואני, והרווחתי כמה ארוחות צהריים שהייתי מעדיפה להפסיד".

גולן: התערבת שביבי לא יביא את הריבונות?
"כי אמרתי שזה לא יקרה".

גולן: עם מי התערבת?
"עם כמה קולגות שלכם. היה לי ברור שברגע שהוא מקים ממשלה עם כחול לבן וזורק את ימינה לאופוזיציה זה כבר לא יקרה. המנהיג הבא אחרי נתניהו יעשה את זה. נושא הריבונות הוא נושא חשוב, הוא נושא מהותי, הוא נושא היסטורי ותמיד יהיה אצלנו על סדר היום".

איילת שקד (צילום: אלוני מור)
איילת שקד (צילום: אלוני מור)

ענת: מה לגבי מצפה כרמים? פסקת ההתגברות?
"הליכוד הפילו את פסקת ההתגברות לפני שבועיים ואנחנו נעלה גרסה אחרת שלה בקרוב. צריך להבין את האבסורד של כרמים, תושבי מצפה כרמים בשנת 2000 הושבו איפה שהם נמצאים כיום על ידי המדינה, בוגי יעלון בא להעיד בבית משפט, אז היה מפקד פיקוד מרכז, שהמדינה שמה אותם איפה שהם נמצאים היום. את זה גם שופטי ביהמ"ש העליון יודעים, הם התיישבו שם בתום לב, אשמתם זה וודאי לא. אני כשרת משפטים יחד עם היועמ"ש פיתחנו כלים משפטיים שנועדו להכשיר בכלל חלקים גדולים מההתיישבות וגם את מצפה כרמים. ביהמ"ש המחוזי בירושלים תמך ואישר, היועמ"ש תמך ואישר, כל הדרג המדיני עמד מאחורי זה. צר לי מאוד שבדעת רוב גם השופט הנדל תמך ואישר וגם השופטים חיות ומלצר החליטו לפנות. אנחנו ביום חמשי נפגשים עם התושבים ונחשוב מה הפתרון הנכון".

גולן: את מדברת על מצפה כרמים, ריבונות, פסקת ההתגברות איך זה מתחבר לכך שפתחת את הריאיון שצריך להרחיב את מעגלי התמיכה בימינה?
"זה מה ששאלת אותי, לא שאלת על הכלכלה, על השמיים הסגורים, על החל"ת".

גולן: את רואה אפשרות להרחיב את מעגלי ההצבעה עם הדגלים האלו שאתם נושאים?
"אני אסביר, אנחנו עוסקים היום מבוקר עד ערב בנושא הכלכלי והבריאותי".

גולן: האם ממשיכים להחזיק בדגלים האלה? לשים אותם במרכז המצע שלכם?
"אנחנו לא מתכוונים לוותר על הערכים שלנו. יחד עם זאת אני חושבת היום באמת שהדבר החשוב ביותר זה לנהל כמו שצריך את משבר הקורונה, מדינת ישראל היא אחת המדינות האדומות ביותר על הגלובוס. זה אל חייב להיות ככה, עם ניהול נכון אפשר היה לעשות את זה אחרת ואפשר גם היום אחרת".

ענת: מה דעתך על תוכנית הרמזור של גמזו?
"תוכנית הרמזור היא הצעה נכונה. מה עשה רוני גמזו כשנכנס לתפקיד? בנה תוכנית כמעט זהה לזו של בנט לפני 5 חודשים ואמר ניישם אותה. המערכת במשך 5 חודשים פשוט מרחה, בזבזה, ולא עשתה כמעט כלום ועד היום".

ענת: אם לא יקבלו את התוכנית הוא לדעתך יתפטר?
"אני מעריכה שהיא תתקבל היום אבל עד היום אין מערך לקטיעת שרשראות ההדבקה שעובד כמו שצריך, למה? במדינות אחרות בעולם כבר ביוני היו מערכים כאלה, כבר במאי היו מערכים כאלה, ואצלנו אין?"

גולן: קראת את הספר של חנוך דאום?
"קראתי חלק, לא הכול. אני רוצה דקה לסיים את המשפט. בניו יורק יש כעשרים מיליון תושבים ולפני כמה חודשים היו 17 אלף חוקרים אפידמיולוגיים. אתם מבינים את ההבדל? אצלנו עוד לא הגיעו אפילו לאלף, זה מחדלים כאלה איומים ונוראיים שנובעים בבסיסם מחוסר ניהול וגם מאגו ופוליטיקה קטנה".

חנוך דאום (צילום: אוהד רומנו)
חנוך דאום (צילום: אוהד רומנו)

גולן: הפרק של חנוך דאום שהוא מספר שהתבקש כמה פעמים על ידי שרה נתניהו להגיד בשידור טלוויזיה שיש רומן ביניכם, בינך ובין בנט.
"אני לא מתייחסת לשטויות האלה".

גולן: מצחיק אותך?
"לא באתי לפוליטיקה להתעסק בשטויות כאלה. אנחנו נמצאים במצב קשה".

גולן: אולי זה לא שטויות? אולי זה הציר עליו נע כל הסיפור הפוליטי? הרביעיה של נתניהו ושרה, את ובנט, כל הקנאה, החשש, השנאה, התיעוב. אולי הכול נע סביב הציר הזה וזו הסיבה שנתניהו הקים את הממשלה הזו וכל מה שקשור בנושא?
"אני מסבירה שוב, לאורך השנים היינו שרים וח"כ בממשלה של נתניהו. זה נכון שבשנת 2013 כשהקים ממשלה, הוא הודיע לנו בבית היהודי שאנחנו הולכים לאופוזיציה ורצה להקים ממשלה עם שלי יחימוביץ' ולפיד. שאלו את יחימוביץ', הוא הציע תיקים כלכליים העיקר שלא נהיה בממשלה, ועשינו את השותפות עם לפיד כדי להיכנס לממשלה. ב-2018 אנחנו היינו האחרונים שהוא חתם איתם על ההסכם הקואליציוני וב-2020 ברגע שהוא היה יכול להקים משמלה בלעדינו - הוא עשה את זה. זה לא משנה, אנחנו לא מוותרים, אנחנו נכנסו לפוליטיקה בשביל להשפיע, בשביל לעשות טוב".

גולן: צדק בן כספית שאמר שאתם כבר לא ילדי כאפות.
"לעשות טוב למדינת ישראל, אנחנו רואים את עצמנו כאלטרנטיבה, זו התשובה".

ענת :רוני אלשיך בשני ראיונות לא פוסל הצטרפות לפוליטיקה, אידיאולוגית הוא ודאי שייך לימינה. האם הוא מועמד ראוי להיכנס?
"לא היו שום שיחות, ואנחנו לא עוסקים כרגע בצירוף של מועמדים עתידיים לימינה. אנחנו עוסקים בבניית השטח של המפלגה, עוברים מעיר לעיר, מכפר לכפר, מיישוב ליישוב, מצרפים עוד תומכים וזו ליבת הפעולה העיקרית שלנו – לדאוג לאזרחי מדינת ישראל ולבסס את השטח של המפלגה".