רונן צור, יועצו לשעבר של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אשר במסגרת תפקידו עבד לצד יאיר לפיד במהלך שלוש מערכות הבחירות האחרונות, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לקרע בין לפיד ובין עפר שלח על רקע סוגיית הפריימריז ביש עתיד.

נשמח לשמוע את דעתך על קרב החתולות בינו לבין עפר שלח.
"קודם כל זה לא קרב חתולות, זה קרב נמרים. לשני החבר'ה האלה יש שיניים די חדות".

דרכו של ינון להקטין את המרכז־שמאל.
"באמת הולך להיות פה קרב נמרים, מאוד מעניין. אני מניח שאנחנו נראה לא מעט התפתחויות, אני חייב להעלות חשד. כשראיתי את ההודעה של עפר שלח לגבי פריימריז פתוחים. פריימריז פתוחים זו מלכודת שיש עתיד ולפיד לא יכולים לעמוד בה, כי המשמעות היא שכל מי שרוצה לפרק את יש עתיד צריך לשלוח יסוד, בין אם אברכים או אנשי ימין ואחרים ,שיפרקו את המפלגה מבפנים.

"הדרישה הזאת נראית כמלכודת, כאילו עפר שלח מנסה לפרוש מיש עתיד ולהקים מסגרת אחרת או ללכת למסגרת אחרת ואז הוא שם תנאי בלתי אפשרי ללפיד ויש עתיד. במידה והוא ייסוג מהדרישה הזו, אני מניח שהמשקל או כובד ההחלטה יעבור ליאיר לפיד, והוא יצטרך לקבל החלטה ללכת לבחירות כמה שיותר מהר. אני לא חושב שיש לו סיבה לחשוש מבחירות כאלה, קרוב לוודאי שסיכויי לנצח גבוהים מאוד".

ללפיד אין כוונה להיענות לפריימריז על הנהגת יש עתיד, על פי המסתמן. אם אכן כך יהיו הדברים, מדובר בהפסד גדול מאוד של יוקרה, כאילו הוא מפחד.
"אתמול שמעתי את אורנה ברביבאי, שאני מבין ממנה שהיא מרכזת את סוגיית ההיערכות, והיא אמרה 'ביש עתיד יהיו פריימריז'. אני מאוד הופתעתי כששמעתי את זה אתמול ב'פגוש את העיתונות' כי זו הצעה שעבור יש עתיד ומצביעיה היא הצעה טובה. הם לא מוכנים לדבר על הטיימינג ופה אני חושב שלפיד שוגה. אסור ללפיד להיגרר לתוך קמפיין שמונע על ידי הצד השני ומעלה את השאלה האם לפיד מפחד? אין ללפיד מה לחשוש, הוא צריך לנהל את המשבר הזה ולא להיגרר לכל מיני ספינים של הצד השני. לקבוע מועד כמה שיותר מהר ולצאת אל הדרך. אני חושב שעפר שלח לא מאמין שסיכוייו לנצח גבוהים, אבל מהבחינה הזאת לפיד, אסור לו לשגות וללכת לאותו קרב התשה שרק מחליש אותו".

מה תכנית העבודה של עפר שלח? יש לו פלטפורמה סודית?
"בוא נדבר על מה שרואה עפר שלח, הוא רואה מיאוס מההנהגות הקיימות והוא רואה מה קורה בצרפת ובקנדה, הוא רואה דמויות חדשות שתופסות את הובלת המפלגות, חלקן מפלגות שלטון. יכול להיות שהוא אומר לעצמו ובצדק, הציבור בישראל בשל למנהיגים חדשים ולמנהיגות חדשה, ויש לי כאן הזדמנות לצאת מעמדת מספר 2 נצחי ביש עתיד ולהציג את עצמי כמנהיג ,כחלק מהמנהיגים של מדינת ישראל בעתיד. מהבחינה הזו עפר שלח צודק לחלוטין, יש בשלות במדינת ישראל למנהיגות חדשה".

איזה סיכוי יש לו להוביל? נו ברצינות.
"ואת זה אתה אומר כאיש שהצביע למפלגות השמאל הרבה שנים?".

לא, לא כל אחד שרוצה להוביל יוביל, יש שם את לפיד ויעלון ועוד רבים וטובים.
"אתה טועה בדבר אחד, הוא הרבה יותר שמאל מיאיר לפיד. עמדותיו האישיות הרבה יותר מתאימות לשמאל הרדיקלי מאשר למפלגת מרכז כמו יש עתיד. לכן אני חושב ששלח לא רואה עצמו כמנהיג מפלגת שלטון אלא כמנהיג מפלגת שמאל".

הוא ויאיר גולן על אותה משבצת?
"בדיוק. אני חושב שהנטייה שלו היא במקומות האלה, הוא פנים חדשות בהנהגה כמו יאיר גולן שמקבל הרבה מאוד קרדיט על הכניסה שלו למערכת הפוליטית".

גנרל לוחמני שהוא שמאל. אני מכיר את לפיד ושלח, עבדתי איתם באמת 20 שנה. אני מסתייג מכך שאמרת שעפר הוא שמאל רדיקלי. הוא שמאל קלאסי, הוא ביטחוניסט והוא פרשן ביטחוני ותיק מאוד.
"פרשן ביטחוני הוא לא ביטחוניסט יקירי, כמו שפרשן ספורט הוא לא ספורטאי".

בן: אני מכי את הדעות של עפר, התווכחתי איתו, הוא לא שמאל רדיקלי, ממש לא. אבל הוא לא מוכן יותר להיות מספר 2 של לפיד, אז הוא יהיה מוכן להיות מספר 2 של גולן נניח?
ינון: לדעתי זה נובע מתחושה של מיצוי עצמי, מה יש לו להפסיד?
"אתם אומרים אותו דבר, זה נכון. נמאס לו להיות מספר שתיים. אני לא חושב שהוא ילך להיות מספר 2 של מישהו אחר. אני מוכן להמר שכוונותיו להקים פלטפורמה חדשה ולבדוק האם היא מביאה מספרים טובים, שהוא יכול להתמודד איתם ולהיות בעצמו בראש מפלגה. אולי דרך זה לבלוע חלק ממרצ וחלק ממפלגת העבודה שנכחדה וגורמים אחרים. אבל אני לא מניח שהוא ימשיך כמספר 2, לא ביש עתיד ולא במקום אחר".

ביבי רה"מ הבא?
"לא".

איך לא?
"זה תמיד המנטרה. מה זאת אומרת איך לא? נתניהו כבר בשלוש מערכות הבחירות האחרונות לא הצליח להקים ממשלה, בשתיים מהן הוא הפסיד. איך אתה יכול להגיד שהוא רה"מ הבא?"

ינון: עם הפסדים כאלה כשהוא יושב בבלפור הם מפוארים.
בן: הפוך. הקטנו פה מאוד ואני חושב שיאיר ינצח אם יהיו פריימריז אבל ראית אתמול בסקר שלפיד 16 שלח 13 אחוז, אין פער גדול. 
"המספרים אתמול הם מספרים שאמורים להדאיג את לפיד, לכן הם אמורים בעיניי לגרום לו לקבל החלטה מהירה. כיוון שאלמנט השחיקה יכול להיות הרסני עבורו. המשמעות היא שהבלוק הקשיח של לפיד הוא 2 מנדטים, שהם בעצם הפער בין יש עתיד בהובלת עתיד לבין יש עתיד בהובלת שלח. זה מספר מדאיג שמחייב את לפיד לבדוק מה קרה בשנים האחרונות, שלא בנה לו בלוק אישי קשיח הרבה יותר חזק. אבל אם צריך לקבל החלטה מהירה או הייתי צריך לייעץ ללפיד, הייתי אומר לו – קח את העניין לידיים עכשיו צא לדרך ואני לא מניח שבוחרי יש עתיד אומרים שעפר שלח מביא איזה שהוא ערך מוסף. הוא גורע את מספר המנדטים, גם אם במעט, אבל הוא לא מביא ערך מוסף. אם הוא היה מביא 17 מנדטים זו בהחלט הייתה דרמה משמעותית עבור לפיד".