ועדת הכלכלה התכנסה הבוקר (שני) לדיון בתקנות העוסקות בהגבלת השימוש בתחבורה ציבורית בתקופת הסגר ואישרה את התקנה המגבילה את מספר הנוסעים המרבי בכלי תחבורה יבשתית, המחריגה את הרכבת הקלה בירושלים.

האישור התאפשר לאחר שמנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, הציג לחברי הוועדה מנגנון לוויסות מספר הנוסעים ברכבת הקלה בירושלים. הוא הוסיף כי המנגנון יובא במידה והממשלה תבקש את הארכת התקנות בתקופה נוספת, ועד אז התחייב להפעיל את המנגנון למרות שאינו מופיע כעת בתקנה.

נציג משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, הסביר כי המנגנון מאפשר לווסת את מספר הנוסעים ברכבת הקלה כך שבמידה וביום מסוים מספר הנוסעים עלה על 50% - למחרת תדלג הרכבת על תחנות באזורי ביקוש.

סגן מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הוזמן לדיון בוועדה ומסר את עמדתו בנושא ברקע העליה בתחלואה בקורונה. 

התקנות המדוברות כבר נכנסו לתוקף ערב החג, ב-18 בספטמבר 2020, ולפי ההצעה הן יהיו בתוקף למשך 28 ימים, עד 15 באוקטובר 2020. מתוקף חוק הקורונה הגדול הוועדה תדון בתקנות בדיעבד, ובסמכותה לאשר את סעיפי התקנות או לא לאשר אותן, כולן או חלקן, וכן להחליט לשנות את תוקפן. 

"מצב התחלואה ברור וידוע לכולם - מעל 45 אלף חולים בקהילה, עליה מתמשכת במספר החולים הקשים. אנו חייבים לעשות משהו", הסביר פרופסור איתמר גרוטו. "כלי תחבורה סגור שלפעמים אין בו חלונות ולפעמים יש, ברור שהוא מוקד הדבקה משמעותי".

"המטרה של התקנות הן לצמצם את התחלואה ומצד שני לאפשר את פעילות המשק ולתת לאנשים אפשרות להגיע", המשיך גרוטו. "אני מניח שהתחבורה הציבורית תעבוד אבל בכמויות יותר קטנות של אוטובוסים. גם ברכבת תהיה צמצומים. צריך כמובן אכיפה משמעותית כי אם הנוסעים יחבשו מסיכות הסיכוי להדבקה קטן".