השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, פנה היום (שישי) לבית המשפט העליון והודיע כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר לא מייצג אותו. הבקשה מגיעה על רקע מאבק ארוך ומתמשך בין השניים, עוד מהתקופה בה עמד אוחנה בראשות משרד המשפטים.

מזה כשנתיים מתנהלת בבג"ץ עתירה שהגישה עמותת "האקדח על שולחן המטבח" עם ארגונים נוספים, בה נטען, בין היתר, כי קביעת קריטריונים למתן רישיון פרטי לנשק מחייבת עיגון בתקנות הנקבעות באישור ועדה של הכנסת, ולא ניתן להסתפק בהוראות מינהליות מטעם השר לביטחון פנים בלבד, כפי שהיה עד כה. כעת הופכת עתירה זו לסלע המחלוקת המשמעותי בין השר אוחנה והיועמ"ש. לתוך העתירה השתרבב המאבק בין השר אוחנה ליועמ"ש מנדלבליט ככל הנראה בסוגיות נוספות בהם השניים החלוקים. שר הבט"פ מבקש שעמדתו בבג"ץ, שאינה תואמת את עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה, לא תיוצג על ידו אלא על ידי עורך דין פרטי.

דברי השר אוחנה במליאה, קרדיט: ערוץ כנסת

העימות בין השר אוחנה ומנדלבליט הגיעה לאחרונה לנקודת רתיחה, כאשר דרש כאמור השר את הסכמתו של היועמ"ש לייעוץ משפטי פרטי. לנוכח המחלוקת פנה השר אל היועץ המשפטי וביקש כי יתיר לו לשכור עורך דין חיצוני, שאינו משירות המדינה, על מנת שייצג את עמדתו השונה בפני בג"ץ. מנדלבליט בחן את הבקשה ומצא כי בניגוד למקרים שבהם הותר ייצוג נפרד בעבר דוגמת מקים המהווים סוגיות חוקתיות כבדות משקל כדוגמת "חוק ההסדרה", עניינים הקשורים לסוגיות רגישות של דת ומדינה, או מקרים הקשורים לליבת מדיניות הדרג הנבחר – במקרה הנוכחי מדובר בשאלה משפטית רגילה על אופן הסדרת מדיניות השר.

לכן, לפי מנדלבליט, בדומה למקרים דומים בעבר שבהם מחלוקת כזו התעוררה, אין מדובר במקרה מתאים, על פי פסיקת בית המשפט העליון, לייצוג חיצוני ונפרד. במקום זאת, הציע היועץ כי עמדת השר תוצג במסגרת התגובה הכתובה שתוגש לבג"ץ על ידי פרקליטות המדינה. גם צעד כזה יהיה דומה למקרים דומים שהתעוררו בעבר.

השר לביטחון פנים אוחנה סירב להצעה זו והודיע כי מבחינתו, המשרד לביטחון פנים לא ייוצג עוד בתיק זה על-ידי הפרקליטות. השר אף הגיש לבג"ץ הודעה על כך, מסר בתמצית את עמדתו לגוף העתירה וביקש לדחותה.

יש לציין כי למרות העובדה שמדובר בבקשה חריגה אין היא תקדימית. השר אופיר אקוניס הציג בעבר את עמדתו בעניין, אמנם בכובע שאינו משפטי, אך הייתה עצמאית ונוגדת לעמדת היעוץ המשפטי שניתן בפרשת יעל אמיתי.