יו"ר האופוזיציה חבר הכנסת יאיר לפיד שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על הבחירות המתקרבות לנשיאות ארצות הברית. כאשר נשאל האם מדינת ישראל צריכה להעדיף את דונלד טראמפ, השיב: "לא. שניהם טובים לישראל. ג'ו ביידן הוא אולי הסנאטור עם הרקורד הכי טוב לישראל בכל הזמנים. בשנת 2014 ישבתי איתו לשעה וחצי של שיחה. הוא מכיר את ישראל, אוהב את ישראל, ויהיה נשיא טוב גם עבורנו". בנוסף, דיבר על המהומה שפרצה בכנסת בעקבות ביטול ההצבעה של ועדת החקירה לפרשת הצוללות ואמר: "הבעיה בהצבעה לא הייתה טכנית, הבעיה שנתניהו בהיסטריה מוועדה כזו". 

עצרת בחירות של דונלד טראמפ בנבאדה בניגוד למגבלות הקורונה. צילום: רויטרס

אבל במבחן התוצאה טראמפ עשה המון למדינת ישראל. נכון?  
"בוודאי. גם טראמפ הוא אוהב ישראל גדול. ישבתי איתו בטקס כשנפתחה השגרירות בירושלים, ובדמעות בעיניים הודתי לו. בוודאי בנושא הכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן. הייתי חלק מקמפיין יחד עם צביקה האוזר ועוד אחרים למען הכרה בריבונות ישראלית ברמת הגולן, אז זה היה בשבילי רגע מאוד מרגש.

אם אתה שואל אותי בהסתכלות קדימה אז שניהם מועמדים טובים מאוד, והם שניהם ידידי ישראל גדולים. הייתה חרדה מה יקרה עם האגף הרדיקאלי במפלגה הדמוקרטית ינצח, זאת אומרת אם הברני סנדרסים ינצחו. סנדרס הוא מקרה קלאסי של יהודי שאינו אוהב את ישראל, וזה כפועל יוצא של זה שהוא אינו אוהב את יהדותו.

אני רוצה לפתוח איתך בציטוט שלך שמאוד עניין אותי. אמרת ככה: אני רואה לנגד עיניי את המחסום בבלפור מתרומם, והמשאית עם החפצים של נתניהו עוזבת בפעם האחרונה. שאלתי את עצמי אם היית או חלמת חלום?
"זה לא חלום. זה הדבר שאני עובד בשבילו כבר הרבה מאוד זמן, מפני שאני חושב שזה הדבר החיוני בכדי להבריא את ישראל. נתניהו לא בריא לישראל, ובגלל זה אני בפוליטיקה. אני חושב שהמערכת כולה מתארגנת לכיוון הזה. בכדי להבריא את ישראל אנחנו צריכים לוודא שהוא לא יהיה יותר בבלפור. הוא לא תורם, כרגע, להחלמתה של מדינת ישראל. לא מהקיצוניות, לא מהקורונה, ולא מהמשבר הכלכלי". 

עכשיו, אם אני חוזר רגע למשאית של משפחת נתניהו: האם ראית לנגד עינך משאית נכנסת לבלפור עם החפצים של משפחת לפיד? 
"אני מקווה, אבל זו החלטה של הבוחרים. אני מקווה, אני עובד, בשביל זה, אני המועמד, אבל עדיין זו לא החלטה שלי".

לא, אני מדבר על הדמיון. האם ראית גם משאית נכנסת בדמיון? 
"אני בן אדם מעשי מדי בשביל לעסוק בדמיונות. מה גם, שהחיים בבלפור הם די סיוט, יש לי בית שאני מרוצה ממנו ומתגורר בו כבר הרבה שנים, אני לא להוט להחליף דירות. החלק האישי פה הוא שולי לגמרי". 

שאלתי אותך את זה כי אני רואה את הסקרים. איך תגיע איתם לראשות הממשלה?
"בעבודה קשה. אגב, תמיד הבאנו תוצאות יותר גבוהות מהסקרים. אני עוד זוכר בבחירות הראשונות שלנו ישבתי אצלך באולפן ושמתה מולי סקר של ארבעה מנדטים ובסוף היינו עם 19 מנדטים. מה שמדאיג אותי זה שתהיה כאן החלפת שלטון. אנחנו צריכים להחליף שלטון ולא בשביל הכיף, אנחנו צריכים לעשות את זה בשביל הכלכלה הישראלית והטיפול בקורונה. אלו הנושאים היחידים שיהיו על השולחן במערכת הבחירות, ואתה יודע מה? גם בשנה שנתיים הקרובות". 

שאלתי איך תעשה את זה כי מי שגורף את המנדטים בסקרים האחרונים זהו ידידך נפתלי בנט.
"תראה, זה מאוד מדאיג אותי. זה מדאיג אותי שנפתלי עם כל כך הרבה מנדטים כי בסוף אלה מנדטים שיתנו עוד כהונה לנתניהו. עד היום נתניהו קרא לנפתלי ונפתלי בא. וכל האנשים הנחמדים והטובים שנותנים עכשיו את הקולות לנפתלי צריכים להבין שבסוף מה שיקרה זה שזה ייתן עוד כהונה לנתניהו, וזה דבר לא טוב לישראל היום.

אני מאמין שנהיה המפלגה הגדולה ואני ארצה להקים ממשלה, אבל בשביל זה אני רוצה לנצח. זו עבודה קשה, אבל בסוף יש משהו בסקרים שמאוד בולט לי - לאופוזיציה יש רוב. זאת אומרת, שלמפלגות שנמצאות מחוץ לממשלה יש רוב כי אזרחי מדינת ישראל מאוד לא מרוצים מהטיפול בחייהם". 

בוא נדבר על נושא הצוללות: היועץ המשפטי אישר את פסילת ההצבעה בכנסת. אתה שוקל לפנות לבג"ץ?
"ביקשתי ייעוץ משפטי נוסף כי לא הבנתי עד הסוף את ההחלטה. שגית היא אשת מקצוע סופר ראויה, ואני מעריך אותה מאוד. אני לא רוצה להיות אחד מאלה שיוצאים נגד היועצים המשפטיים. שומרי הסף חשובים לנו. אני ביקשתי ייעוץ משפטי נוסף כי להבדיל ממנה הייתי במליאה וראיתי מה קרה.

מה שקרה זה שהאופוזיציה ניצחה בהצבעה ויו"ר הכנסת עלה לדוכן וביטל אותה. לא היה דבר כזה. לא ראיתי מעולם דבר כזה שעולה יו"ר הכנסת בישיבה שלא הוא ניהל ומבטל הצבעה. הסיבה היחידה שהוא ביטל את ההצבעה היא בגלל שהיא עסקה בפרשת הצוללות. הבעיה בהצבעה לא הייתה טכנית, הבעיה שנתניהו בהיסטריה מועדה כזו". 

למה? הוא מסובך מאוד בפרשה? 
"כן. כי הוא לא הצליח מעולם לענות לאזרחי ישראל על השאלה איך קרה שאתה נתת לגרמנים אישור למכור צוללות קטלניות, נשק משנה זירה למצרים בלי ששר הביטחון ידע, משרד הביטחון ידע, צה"ל ידע, המטכ"ל ידע. איך קרה שהוא נתן את האישור הזה מאחורי גבה של כל המערכת למרות שאתה יודע שזה לא הליך תקין? אם לא יחקרו אנחנו לא נדע.

בוא נגיד שנתניהו נקי לגמרי, אז מה מפריע לו להיחקר? אני שמח שבני גנץ אמר שהוא שוקל להקים ועדת בדיקה, אני לא יודע כמה זמן אדם בודק האם הוא רוצה לבדוק, ואני מקווה שזה לא ייקח שנים. אם שני בני הדודים של נתניהו מעורבים בה צריך לחקור את הפרשה הזו, ובעיקר בגלל שאני ואתה רוצים לדעת שבטחון ישראל לא נגוע בשחיתות, ויש לחקור עד איפה השחיתות הזו מגיעה. זה שראש הממשלה כל כך פוחד מועדת החקירה הזו אומרת דרשני".

בוא נספיק לדבר גם על הקורונה: ראש הממשלה אמר שהסגר היה הצלחה כבירה ושמדינות באירופה מטלפנות לברך אותו. מה דעתך? 
"אני רוצה למצוא את מדינות אירופה שמברכות אותו. מדינות אירופה ירוקות, אנחנו מדינה אדומה. האבטלה באירופה היא חצי ופחות מחצי מאשר בישראל, והתחלואה באירופה יותר נמוכה מבישראל. ראש הממשלה ממשיך למכור לנו סיפורי מעשיות. לא מצלצלים אליו ולא מברכים אותו. זו המצאה גמורה".

אז אתה אומר שיש לנו ראש ממשלה שמשקר? 
"כן. למה אתה המום? בסוף, אי אפשר להיכשל כישלון צורב יותר מהכישלון של נתניהו בניהול משבר הקורונה. הסגר המלא היה רעיון מופרך לגמרי וכל אנשי המקצוע אמרו את זה, היינו צריכים להמשיך עם מתווה הרמזור. הוא היה המתווה הנכון, והיינו צריכים לתת סמכויות לראשי הערים. אפשר וצריך היה לנהל את זה אחרת לגמרי". 

מה היית עושה עם החרדים לו היית ראש הממשלה?
"הייתי אומר, אם אתם מפרים את התקנות - אנחנו לא ניתן קנס של 5,000 שקל אלא של 100 אלף שקל, ואנחנו נשלול תקציבים ממי שימשיך להפר את התקנות, כי אתם לא תיקחו כסף ואז תעשו הפוך מהחוק של המדינה".