השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, שוחח הבוקר (ראשון) עם ינון מגל ואבי בניהו ב-103FM אודות סוגיית מינוי המפכ"ל הקבוע למשטרה, והאשים את כחול לבן בטרפוד המינוי.

דברי השר אוחנה במליאה, קרדיט: ערוץ כנסת

ראית את אפי נווה?
"ראיתי חלקים, לא את כל הריאיון. בוודאי אצפה במהלך הימים הקרובים".

מה נראה לך?
"לא אוכל לנבא מה יהיה, אם יוגש או לא יוגש כתב אישום, אבל אני מאוד סקרן לדעת מה עוד יש שם. מקווה שבדרך כזו או אחרת הדברים יצאו כי כולנו רוצים לדעת את האמת".

יש סיכום או הסדר בינך לבין החרדים שיש אכיפה מינימלית?
"התשובה היא לא, השר אוחנה מכחיש, הדבר לא היה ולא נברא. לא משל ולא חלום. איש הציבור היחיד שמתווה מדיניות למשטרה הוא אני והמדיניות מאוד ברורה, יעיד על כך כל קצין משטרה. אכיפה נחושה ושוויונית כלפי כל האוכלוסיות, משום שבאותה מידה שהנגיף לא יודע להבחין בין אוכלוסייה לאוכלוסייה, כך המשטרה צריכה לפעול, וכך היא עושה זאת, לטובתם ולא לרעתם. כולנו באותו מצב וכולנו באותו מאבק ואנחנו גם ננצח בו".

זרקא מצטט אותך כל הזמן, אני רוצה לשמוע ממך גינוי לאמירה שברגע שנודע שנורו טילים של החמאס הוא הרים כוסית.
"אתה תשמע ממני גינוי חד משמעי וחריף, אמירה בזויה שלא הייתה צריכה להיאמר על ידי אף אדם. איציק זרקא או אחד מאלפי פעילי ליכוד, ברכת יום הולדת שנתתי לו לפני יותר משנה, זה לא מהווה הסכמה למפרע לכל מה שאחד מהם אומר באיזו שהיא הזדמנות והדברים ראויים לכל גינוי".

מה קורה עם המסתננים בתל אביב לאור ההסכם עם סודן?
"אני מאוד מקווה, לא יודע להגיד, שבמסגרת הדיונים שנערכים בין הצדדים ימצא גם פתרון שיוכל להביא להחזרתם של המסתננים מסודן לסודן, כך צריך להיות בעיני".

בקיא בפרטים?
"למען האמת לא, אני לא יודע מי בקיא, אבל ודאי רה"מ שומר את ההסכמים הללו מאוד קרוב לחזה. אני חושב שזה תנאי שגם המדינות הללו מציבות כדי שהדברים יבשילו לכדי פומביות וכך ראוי לעשות".

תקוותך שהדבר יביא לפתרון ולהחזרתם של המסתננים לסודן?
"אכן".

יש עליה דרמטית בתחלואה בקורונה במגזר הערבי, אוכפים את החוק שם?
"כן, כפי שאמרתי קודם כמו שהנגיף לא מבדיל בין אוכלוסייה לאוכלוסייה וכך גם המשטרה, והיא פועלת בשבועות האחרונים. היו פעילויות רבות, חתונות רבות במגזר הערבי שפוזרו בין אם מראש, כך פועלים מפקדי התחנות והמרחבים כאשר יש מודיעין על חתונה מתקרבת או אירוע המוני, פועלים מראש כדי למנוע".

גם ראשי הרשויות נגד העניין.
"אמת, היו לי לא מעט שיחות ואני יכול לאשר, הם רואים בדאגה את התחלואה העולה ופועלים ככל יכולתם כדי לצמצם אותם".

מה עם ההפגנות, יש דעיכה, נכון?
"הולכים ומתמעטים המשתתפים אבל יש רבים שמתקהלים והייתי רוצה, ראיתי הפגנה של חסידי גור בערד לפני שבוע, אלפיים חמש מאות איש עומדים במרחק מופתי אחד מהשני, עם מסכות, לו ההפגנות היו נראות כך אני לא חושב שלאף אחד הייתה טענה. יש הצטופפות, חלק עם מסכות וחלק בלי, כשאתה מצפצף אתה מוריד את המסכה, אתה פולט ומרסס וכך עולה ההדבקה. תלמדו מחסידי גור בערד".

שאלה אחרת, המשטרה עומדת מתוחה עד הקצה מלבד המשימות השוטפות שלה. אין מפכ"ל למשטרה, למה אין מינוי?
"תיארת שתי בעיות, אני לא חושב שהן קשורות. אני לא חושב שאילו היה מפכ"ל קבוע המשטרה לא הייתה מתוחה עד קצה גבול היכולת. הן לא קשורות אחת בשנייה, לגבי הבעיה הראשונה, באמת המשטרה מתוחה, השוטרים נופלים מהרגליים שבועות רבים עוסקים גם באכיפת קורונה משמעותית וגם בהפרת הסדר הציבורי ובשמירה על החוק והסדר הציבורי. גם כמובן הפשיעה שלא מורידה את ראשה, לא יצאה לפנסיה בגלל הקורונה".

יש עליה באלימות במשפחה.
"אלימות בתוך המשפחה זה אחד התחומים שרואים בהם עליה למרבה הצער אבל בתחומים האחרים לא".

חלק מהתופעות החברתיות של הקורונה.
"זה נכון במקומות רבים בעולם, זה לא ייחודי לישראל. כשיש סגרים ובתי עסק נסגרים וקשיים בפרנסה זה מביא לעליה מאוד מצערת באלימות במשפחה ואנחנו פועלים במישור הזה. הייתי מאוד רוצה שהציבור יפעל יותר כדי לשתף פעולה. זה כבר שנתיים שאין למשטרת ישראל מפכ"ל. זה מצב לא בריא, אני מסכים, לא טוב ולא נכון, אני פעלתי ופגשתי את כל הניצבים במשטרת ישראל, חלק מהניצבים בדימוס, ואני רוצה להתקדם, ומה שמנע ומונע ממני עד כה זה חברייך לכחול לבן".

מה זה חבריי? גבי אשכנזי כן.
"לא האשמתי, אנחנו כרתנו הסכם קואליציוני בו יש סעיף מפורש, שסמוך לאחר הקמת הממשלה יקום צוות פריטטי שידון באופן מינוי הבכירים, ניגשתי לאדון אבי ניסנקורן ואמרתי בוא נקים את הצוות. התשובה שלו הייתה מתחמקת. אחרי זה דיברתי גם עם בני ואמרתי לו 'שר הביטחון ידידי, אנחנו צריכים לפעול על פי ההסכם להקמת הצוות, אני רוצה למנות מפכ"ל', וגם הוא התחמק, ולמעשה הצוות הזה לא הוקם עד היום. זה מאוד מקשה עלינו, אנחנו רוצים לעבוד על פי ההסכם ולא מאפשרים לנו".

צריך למנות מפכ"ל למשטרה. כשאתה רואה את חברי כחול לבן, אתה מבחין בחוטי נפץ?
"חס וחלילה".

הם רציניים באיומים על פירוק הממשלה?
"אינני יודע, אני חושב שאם יעשו זאת זה סוג של התאבדות פוליטית אבל זו זכותם. לא מנעתי מאף יריב שלי להתאבד פוליטית".

מה דעתך על העברת תקציב מדינה לשבוע?
"זה לא תקציב מדינה לשבוע, הייתה הסכמה כבר של כחול לבן לעניין, אני לא יודע מה גרם להם לחזור בהם. אבל התקציב הוא למעשה המשכי ועד שיעבור תקציב 2021 זהו התקציב שיחול, זה יכול לקחת כמה חודשים וגם כמה שנים. התקציב של 2018 ליווה גם את 2019-2020. לכן זה לא נכון לומר תקציב של שבוע".

מה אתה אומר על המצב? 
"יש שני דברים שגורמים לנו להיות אופטימיים. אחד בנושא המדיני אנחנו רואים פריחה, הזהירו אותנו מצונאמי מדיני וראינו צונאמי של הסכמי שלום, אנחנו רואים לצערי הרב שיש מי שמנסים למזער את זה או להקטין את זה, בעיקר בתקשורת".

התקשורת מפרגנת.
"דבר נוסף הוא כמובן נושא הקורונה שזה הנושא שאנחנו עוקבים אחריו בזהירות ובדאגה כי אני רואה את הירידה בתחלואה אבל עדיין לא משקפת את פתיחת הסגר, אלה נתוני הסגר עדיין, רק השבוע נתחיל לראות את התוצאות של פתיחת הסגר ואני מקווה שתהיינה טובות, נמוכות שיאפשרו לנו להמשיך ולחיות בצל הנגיף וגם לפתוח את הכלכלה ומערכות החינוך, נעשה זאת לא כמו בפעם הראשונה אלא בזהירות ובמתינות כדי לא להגיע לגל הנוסף כפי שהגענו בפעם שעברה".