ברקע חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין והשגת הסכם הנורמליזציה עם סודאן התארח היום (שני) חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) בתוכניתם ב-103FM של ינון מגל ובן כספית, ששידר מדובאי. טיבי ציין כי הוא שמח על ההסכם שנחתם, אולם הדגיש: "האמירתים לא מחפשים בהכרח את המוח היהודי".

שיחת וידאו בעברית בין נתניהו למלווה מהאמירויות של המשלחת הישראלית. צילום: דוברות רה"מ

מגל: שלום לחבר הכנסת אחמד טיבי, היית באמירויות? כספית: יש לך המלצות?
"אני שמעתי לאחרונה הרבה דיבורים – הכסף שלהם והשכל היהודי או הישראלי יהיר מדי ולא משקף את המציאות כי המון הייטק יש שם. ביולי שלחו חללית למאדים, כלכלה מפותחת, מדינה מאורגנת, מסודרת, ורק מי שמגיע לשם רואה את ההצלחה במו עיניו". 

כספית: הם מעצמה ובשטחים פה המצב לא משהו.
"לעם תחת כיבוש לעולם לא תינתן האפשרות לבטא את עצמו ואת יכולותיו. כידוע לך העם הפלסטיני סייע רבות בהקמת מדינות ומערכות חינוך ותשתיות במדינות רבות בעולם הערבי כי כידוע חלק ברח, חלק הוגלה, חלק גורש וגר בחוץ. גם תחת כיבוש הראש מעל המים".

מגל: גם בעיראק? לבנון?
"כאשר יש מלחמות פנימיות הכל מתרסק, זו בעיה. באמירויות יש סדר, ואין מלחמה פנימית, יכול להיות שמישהו מכם רוצה להוציא את האמירויות מהעולם הערבי".

מגל: אי אפשר להתעלם מזה שיש להם נפט.
"לבנון אגב היא מדינה סופר מעניינת, אבל מה שקורע אותה זו העדתיות והמלחמות הפנימיות".

כספית: אתה מדבר בנימוס אבל האמירתים והבחריינים והסודאנים זורקים את הפלסטינים מתחת לגלגלי האוטובוס.
"אני מצר על כך שהעניין הפלסטיני בשנים האחרונות נסוג אחורה גם מול מדינות ערב שעסוקות בעצמן ובאג'נדה הבינלאומית. בגלל שהימין בעולם עלה לשלטון וכאשר ביבי כאן וטראמפ שם וכמה מנהיגי ימין, סביר להניח שהאג'נדה תהיה שונה משהייתה בעבר. לא לעולם חוסן, אל תסמכו על זה".

מגל: הצבעתם נגד הסכמי השלום.
"זה לא שלום, הצבענו נגד המסמכים שהונחו על שולחן הכנסת. בהתחלה היה כתוב שזה חלק מיוזמת השלום של הנשיא טראמפ, היוזמה היא עסקת המאה שכולה אנטי פלסטינית, נגד העם הפלסטיני, אין בה מדינה פלסטינית ריבונית ועצמאית. בנאום שלי בכנסת אמרתי שהאמירויות זו מדינה מפותחת, עם אדיר שאני מעריך ואוהב וכך גם לגבי שאר מדינות המפרץ ומדינות המזרח, ולכן אנחנו מבדילים בין ההתנגדות שלו לקמפ- דיוויד אז והקשר שלנו עם המצרים".

מגל: אתה קודם ישראל או פלסטיני?
"אנחנו בני העם הפלסטיני, אנחנו לא משקיפים שמביעים סולידריות, אנחנו חלק מהעם הזה. יש לנו ייחוד שאנחנו גם אזרחי מדינת ישראל, שני אלמנטים באישיות של כל אחד".

מגל: אתה שייך לעם פלסטיני כבוש?
"אני שייך לעם הפלסטיני ואני רוצה בשתי מדינות, מדינה באזור שנכבש ב-67' ואני אקל עלייך - הנכבה היא האסון הגדול ביותר של העם הפלסטיני ואם מישהו מבקש מאיתנו לשכוח את הנכבה הוא טועה".

מגל: אתה כבוש?
"ב-48 הוקמה מדינת ישראל על גב העם הפלסטיני שרוסק והתרסק. הפשרה ההיסטורית שקיבלה ההנהגה הפלסטינית היא שתי מדינות".

מגל: אתה כבוש?
"אתה חמוץ".

מגל: אין תשובה.
"אני נגד הכיבוש".

כספית: לי כל הדברים האלה לא חדשים, אני מכיר את הרגשות והבעייתיות המובנית בלהיות ערבי פלסטיני ישראלי. אני שמח שרובם אזרחים נאמנים למדינה, אני מבין את ההזדהות עם הצד השני; מגל: לא היה עם פלסטיני ואין מה להחזיר למי שמעולם זה לא היה שלו. 
"'אנטישמים באירופה', כך אמרו ליהודים כמו שאתה מדבר איתי, אמרו שאתם כמה סוחרים".

מגל: אמרו תלכו לארץ ישראל.
"לא לא".

מגל: לא הייתה מחלוקת.
"שרפו אותם בדרך".

מגל: מה זה קשור?; כספית: הייתה מחלוקת.
"למה העם הפלסטיני הוא עם? כי הוא קם נגד העוולה והכיבוש".

מגל: הוא תוצאה של הציונות. מה דעתך על יוזמת השמאל לרוץ במשותף יהודים וערבים?
"העיקרון של שיתוף פעולה יהודי-ערבי במדינת ישראל - אני מאמין בזה".

כספית: הקורונה במגזר הערבי, חזרו לחפלות המוניות, מה יהיה?
"אני אחמד טיבי של הערבים, אסור להתקהל, יש למלא אחר ההוראות, חשוב וטוב וזה הביא דיבידנד של ירידה בתחלואה כאשר החתונות הופסקו. החזרה היא משגה גדול, אני קורא לכולם להפסיק את החתונות – יש להפסיק את ההתקהלויות האלה כי זה מסוכן לכולם, לבריאות של המתקהלים ולסביבתם לאחר מכן. כל פעם שיש חתונה המונית שיעור התחלואה גדל".

מגל: יש בטייבה חתונות?
"אני לא יודע בימים האחרונים, אבל ראיתי בכמה יישובים, אני בעצמי לא משתתף בחתונות. קיבלתי המון חתונות בחודשים האחרונים, אני מתקשר ומברך, צר לי שאני לא יכול להשתתף אבל לקורונה יש מגבלות והגבלות".

כספית: מה גרם לערביי ישראל להפסיק לפחד?
"ההחלטות האחרונות שנתנו רושם שהכל נפתח ושאין יותר מגבלות, זה רושם שגוי. יש אנשים שפותחים את המסחר בגלל המצוקה הכלכלית וההחלטות המבולבלות והמבלבלות של הממשלה. לכן גם ראשי הרשויות ואנשי הדת, כולם אומרים לאנשים תפסיקו את ההתקהלויות והחתונות, או לדחות או לעשות על פי ההנחיות. לא תמצא מנהיג אחד, לא מנהיג דת ולא מנהיג חינוכי או פוליטי, שיגיד לאנשים תעשו בניגוד להנחיות". 

כספית: בעד ועדת חקירה לצוללות?
"אני נגד שחיתות אבל אנחנו לא מתעניינים בזה".

כספית: איך אתה מסביר את הדיל של מנסור?
לא הייתה קומבינה בין עבאס ליריב לוין. זה היה רגע מלחיץ לסגן יו"ר חדש. יכול להיות שאחרים היו מתנהגים אחרת אבל הטענה שהייתה קומבינה בעקבותיה היא מן גזירת קופון – קשקוש מקושקש. ההצבעה על הערכת תוכנית 922 היא עבודה של מירב כהן, משרד האוצר, ראשי הרשויות וח"כ של הרשימה המשותפת. לא הייתה קומבינה בין מנסור ליריב לוין, אני דוחה מכל וכל את האמירה לגבי עסקה או קומבינה, לא היה דבר כזה".

מגל: למה אתה מצטלם עם מחבלים?
"אני אמשיך לעשות את זה, חבריי ימשיכו, הם בני אדם, חלק מהסכסוך הלאומי, וגם אם תצלמו אותנו אלף פעמים זה לא ישנה".

מגל: אבל הם פוגעים ביהודים, באזרחים.
"אני מתנגד התנגדות תקיפה עקרונית ומצפונית לפגיעה באזרחים ורוצה שהסכסוך והכיבוש יסתיים. הטרור הגדול ביותר הוא טרור הכיבוש ואחריו אלימות אחרת".

מגל: אז למה אתה נפגש איתם?
"אני מכיר את המשפחה, יש סכסוך לאומי. אני מתנגד לכך שאזרח ערבי במדינת ישראל ישתמש בנשק או בפיגוע כאמצעי להצגת עמדותיו. אנחנו מיעוט ערבי לאומי בישראל ששונה מאחרים, והעולם הוכיח שבכיבוש יש דיכוי שמביא לאלימות ואלימות מביאה להרג ולשפיכות דמים. צריך לסיים את כל המעגל הזה על ידי קטיעת שרשרת הכיבוש".

מגל: אתה אומר שאתה נגד אלימות ופוגש אנשים שזרקו רימונים על יהודים.
"אני נגד כובשים ולידי בכנסת יושבים אנשים שחיסלו ורצחו פלסטינים, ואני מרגיש גועל לפעמים כשאני יושב ליד אנשים כאלה".