יצחק לבנון, שהיה שגריר למוסדות האו"ם בז'נבה בשנים 2005-2008 שוחח היום (שני) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM על המגעים שהתחילו עוד בזמנו עם סודן וסיפר על שיחות שקיים עם בכיר סודני, אשר הפגיש בינו לבין שר החוץ הסודני. "הוא דיבר על כך שצריך להקים יחסים ושיהיה שלום בנינו, ושהוא מוכן להירתם לנושא. בהתחלה לא ייחסתי חשיבות לשיחה, אבל העסק הזה התפתח יותר ויותר עד שבאמת בשלב מסוים הוא ועוד אחד הודיעו לי ששר המשפטים הסודני מבקר בז'נבה והוא מעניין לפגוש אישיות ישראלית", אמר.

מה ישראל עשתה בסודן?

"אני לא יודע מה אחרים עשו שם, במדינת ישראל יש הרבה מוסדות. אני ישבתי בז'נבה, האמת היא שהקשר שלי היה עם הנציג שהיה מנכ"ל של הארגון העולמי לקניין רוחני, שהוא במקרה סודני, והיה לי קשר מקצועי איתו בנושא של קניין רוחני. האיש היה משכמו ומעלה, הוא כריזמטי, איש שיח, והוא תמיד הזמין אותי לשיחות בארבע עיניים כדי לדון בנושאים של קניין רוחני, ומפה לשם דיברנו על כל מיני דברים וכך הוא שאל ביוזמתו מה קורה עם ישראל, איפה אנחנו עומדים.

הוא דיבר על כך שצריך להקים יחסים ושיהיה שלום בנינו, ושהוא מוכן להירתם לנושא. בהתחלה לא ייחסתי חשיבות לשיחה, אבל העסק הזה התפתח והתעניין יותר ויותר עד שבאמת בשלב מסוים הוא ועוד אחד הודיעו לי ששר המשפטים הסודני מבקר בז'נבה והוא מעניין לפגוש אישיות ישראלית ושאלו אותי האם אני מוכן לפגוש אותו. על דבר כזה לא אומרים לא בתור דיפלומט, החלטתי למנף את זה, התייעצתי עם שר החוץ דאז וככה יצאה הפגישה לפועל".

איך התרשמת ממנו? דיברתם על ישראל? גישושים?
"אנחנו ישבנו קרוב לשעתיים, זה היה מצומצם, לא הרבה אנשים, אני הייתי עם שר החוץ, היה שר המשפטים הסודני, היה כמובן מנכ"ל הארגון ועוד עבדאללה שעבד איתו באותו ארגון. דובר על ישראל, הם הזכירו את ישראל. ברור שקודם כל דיברנו על הנושאים המקצועיים שלשמם בא שר המשפטים ואני חייב לציין שסילבן שלום וראיתי אותו בפגישות אחרות עם ארדואן וכו' הוא איש שדוחף קדימה, אז הוא דיבר ודיבר על היחסים ומה אפשר לעשות כדי לשמור על קשר ולהתקדם ושר המשפטים ענה ובסופו של דבר, הרי דברים קונקרטיים לא יוצאים אלא אם יש לזה הסכם, סוכם שאני והמנכ"ל נהיה הערוץ בין סודן לישראל ושר החוץ".

היו לזה משמעויות בשטח?
"ממשיות? זו הייתה החלפת דעות, הערכות, לא מעבר. לא שלחנו אנשים או עשינו משהו קונקרטי. ידענו מה זה סודן, היה אל-באשיר שהתחיל להשתנות מהעמדה העוינת שלו טיפה, אבל שר המשפטים וסגן הנשיא שם העדיפו שלא".

לאן הולך השלום איתם?
"בתור מזרחן כל מדינה להערכתי במדינות ערב שונה מרעותה, זה לא אותו דבר, אתה לא יכול להתייחס ממה שאתה רואה באמירויות במה שיש במדינות אחרות. היו לנו יחסים דיפלומטיים עם שבע מדינות אחרי אוסלו בתקופתו של רבין ופרס ז"ל, כל אחד זה שונה".

והתרשמותך מסודן?
"זו מדינה גדולה, עם פוטנציאל, ששינתה והדיחה את אל-באשיר לפני כשנה".

כל עוד הוא היה שם זה היה בלתי אפשרי וכעת זה כן? ניצלנו את האפשרות.
"אנחנו דחפנו אחרי זה, זה כן. אל-באשיר התחיל להשתנות אבל יש עליו גיבנת גדולה של בית הדין העולמי שמאשימים אותו ברצח עם. הסודנים עצמם הדיחו אותו מבלי קשר אלינו ולישראל וכעת הם הקימו כדי להגיע ליציבות מסוימת מעין ממשלה, גוף כזה שמורכב מאזרחים ואנשי צבא כאשר יש בחירות בקרוב".

בעצם זה שהם יצאו לדרך חדשה והכלכלה שם מרוסקת והעוני עצום האמריקנים נותנים להם הרבה כסף ואנחנו עם כל הטכנולוגיות שלנו, הם עושים את הדבר שהכי נכון וכדאי להם וזאת מבלי להוריד מיליגרם מההישג הגדול שלנו אבל זה הניתוח.
"נכון הם עשו חשבון נפש והגיעו למסקנה שלהמשיך בדרך הקודמת של אל-באשיר עם ההגמוניה האירנית לא הביא להם בעצם שום דבר".