אלי אבידר (ישראל ביתנו) שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM וסיפר על נסיעתו לאיחוד האמירויות לאחרונה: "אין לנתניהו שום זכות בנוגע להסכם עמם, הכל נעשה בהחלטת דונלד טראמפ". בהמשך התייחס לבחירות בארה"ב ולסבירות שג'ו ביידן ייכנס בקרוב לבית הלבן ואמר: "ביידן הוא ידיד ישראל, אנשים בישראל צריכים לצאת מהאבל". בהמשך נשאל על הטענות לשחיתות במסגרת מפלגתו וענה: "אם יש משהו – צריך לחקור".

ינון: למה נסעת?
"אגיד לך שלא נסעתי לא כדי להוציא עין ולא פגענו בשום עקרון של ממלכתיות. הנסיעה שלי הייתה בגלל המצב שאתה רואה כרגע, זה היה שלושה ימים לפני הבחירות בארה"ב כדי לקיים את השיחות לגבי התרחישים".

ינון: עם מי נפגשת?
"אני נוסע לשם די הרבה זה לא דבר חדש או יוצא דופן. נסעתי כדי להיפגש עם אנשים עום גורמים ואני לא רוצה לספר עם מי נפגשתי אבל הכי חשוב שיצא בעצם פרסום של פגישה אחת עם ראש ועדת החוץ והביטחון שלהם. המטרה היא, קודם כל שיהיה ברור, אביגדור ליברמן מוכר במפרץ ובאמירויות ואנחנו מתחזקים קשרים עם המדינה די הרבה שנים. זו מדינה חשובה מאוד וזו הסיבה שתמכנו בהסכם השלום שהיה איתה, לא שיחקנו את המשחק של אופוזיציה אלא תמכנו באופן מלא וברור זו מדינה מאוד חשובה כי היא נמצאת מול קנה התותח של איראן. היא עוברת כתישה מרגע שפורסם הסכם השלום על ידי איראן, טורקיה וקטאר - כיוון שקטאר מממנת את כל מערכות התקשורת של האחים המוסלמים בעולם, היה חשוב להגיע ולקיים את השיחות, והם מבקשים שנבין אותם. אנחנו מתייחסים אליהם כמדינה שעשינו איתם שלום, רצים לדובאי והם נמצאים במצב לא פשוט ואנחנו לא יכולים להתייחס אליהם כחלק מקמפיין בחירות. צריך לתחזק איתם קשר עם החברים שלנו שם וקשר אסטרטגי".

עימות חריף בין אלי אבידר ויעקב אשר. צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

בן: קטאר לא אחת המדינות הבאות?
"אני לא חושב שקטאר תרוץ לעשות איתנו שום דבר בתקופה דמוקרטית, אנחנו בעצם החזרנו את קטאר ב-2018 כמדינת ישראל למשחק כשאפשרנו להם להתחיל להעביר תשלומים לחמאס וברגע שזה עבר בקבינט ליברמן התפטר מתפקידו כשר ביטחון. בתקופה של טראמפ מההתחלה הם היו בצד של ה'רעים' וטוב שהם היו שם כי מגיע להם להיות שם. הם היו חלק מהתהליך האירני והטורקי לפגוע במדינת ישראל בכל שמונה שנות אובמה שהיו שנים של סיוט למדינת ישראל ואני אומר את זה בצורה הכי ברורה, כי המדינות האלה חבטו בנו בכל הזדמנות אפשרית. וכמדינת ישראל, בגלל אינטרס פוליטי החזרנו אותם למשחק, אפשרנו להם לשחק תפקיד של שחקנים לגיטימיים. הכנסנו אותם לבית הלבן ובוא נראה את החברות שלהם וכשתהיה מפלגה דמוקרטית, נראה כמה חברים הם, והם לא יהיו. אנחנו נתנגד לזה כמפלגה. למה הם משוועים שנבין אותם? אתם זוכרים את הנסיעה של נתניהו לעומאן לדוגמא? זו הייתה נסיעה שהתנגדנו אליה בצורה נחרצת כי עומאן היא החברה של איראן, היא מאפשרת הכנסת נשק למחתרת החותי'ת". 

ינון: צריך להזיז.
"לא הזזת אותם לשום מקום הם ממשיכים".

ינון: לא לעשות איתם שלום?
"עומאן הייתה במצב קטסטרופלי כמו קטאר, מרגע שטראמפ נכנס לבית הלבן הם שיוועו להיכנס למערך המדינות הלגיטימיות ואנחנו נתנו להם את זה תמורת כלום, לא היה מגיע להם".

ינון: אז לא לעשות איתם שלום?
"בוודאי שלא לעשות איתם שלום".

בן בתנאי שיתחייבו להפסיק עם מה שאמרת.
"אני אומר את זה כאן בתור דיפלומט לשעבר, אתה צריך לשאול את עצמך בכול רגע נתון מי החבר שלי ומי האויב. עומאן לא חברה שלנו מרגע שחתכה את היחסים איתנו בשנת 2000, היא הלכה לצד האיראני, האנטי ישראלי. קטאר לא חברה".

ינון: גם סודאן עברה צד; בן לא אותו אזור ולא קשור.
"אני רוצה לעשות שלום עם גורמים שלא יתקעו לי סכין בגב ברגע הראשון".

ינון: אבל שלום עושים עם אויבים לא?
"לגבי עומאן, היא הייתה צריכה אותנו יותר מאשר אנחנו היינו צריכים אותה".

ינון: לא הגיע הזמן לפירגון?; בן: אתה ברדוגו לעניים.
"אני מכיר את האמירויות עוד לפני שנתניהו ידע למקם אותן על המפה, אנחנו לא צריכים אותו כדי להגיע לשם. כאשר מדינה רוצה שידעו שהיית אצלה, היא משחררת מידע על הפגישה, כפי שקרה איתי. הם יודעים שאני אופוזיציה, הם מכירים את ליברמן מימיו כשר חוץ".

ינון: מפרגן לנתניהו על מדיניות השלום?
"אני לא מפרגן לו על כלום בעניין האמירויות. בהסכם עם האמירויות לנתניהו אין שום זכות, מי שעשה את זה - זה דונלד טראמפ, נקודה".

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

בן: מה תעשה הליכתו של טראמפ למומנטום במפרץ?
"זה תלוי בנו וזו הייתה המטרה של הנסיעה. אם נמשיך להתייחס לאליהם כתמונה בקמפיין זה לא יביא שום דבר. זה שביידן מנצח זה לא סוף העולם. אנחנו מתחזקים קשר עם המפלגה הדמוקרטית שנים, גם כשליברמן היה שר חוץ תקפו אותו על זה שהוא אמר שקרי ידיד ישראל, אמרו שהוא נגד. באשר לביידן, להפסיק לשבת באבל שהוא נכנס לבית הלבן, הכול בסדר".

ינון: אתה מצר על כניסתו של ביידן לתפקיד? החמאת לטראמפ.
"לטראמפ מגיעות זכויות גדולות על כך שעזר למדינת ישראל, בו זמנית ואני לא מתכחש לזה לרגע, יש כרגע מציאות, אני לא זה שמחליט מי הנשיא שנכנס לבית הלבן. לא בחרתי את ביידן או טראמפ ולא עשיתי דבר שיכול להשפיע על זה. אני מתייחס לזה כמציאות, אני לא החרמתי את הדמוקרטים לא שיחקתי את המשחק בקמפיין של טראמפ. זה ביבי והוא כרגע לא יכול להיות רלוונטי. 'ביבי יצליח לדבר עם ביידן'? הוא ידיד ישראל ,זה הכול סיפורי סבתא".

ינון: הוא לא יצליח?
"הדבר הטוב ביותר שנתניהו יכול לעשות למען האינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל זה לעזוב כי בביקור הראשון של ביבי לאובמה כנשיא הוא חטף ממנו בעיטה. אם אתם לא זוכרים אני אזכיר. נחת בוושינגטון, היה זחוח 'אני אראה לו', הלך ונפגש בקונגרס בסנאט וכל הדמוקרטים יישרו עמדה עם אובמה ,והוא השפיל אותו בכך שהעלה אותו על המטוס לישראל והתפרסם שיש יוזמת שלום ערבית והוא עדכן את מלך ירדן. ביבי היה בוושינגטון והוא לא אמר לו מילה. אנחנו לא צריכים לחזור לשמונה שנות הסיוט האלה - הכי טוב שיעזוב".

ינון: מה דעתך על הפרסומים של יואב יצחק, בחשד לשחיתות אצלכם?
"לגבי יואב יצחק אני לא קורא את החדשות שהוא מפרסם אני לא מכיר אותו ואני לא יודע מה האינטרסים שלו".

ינון: יצא גם בדה מרקר.
"אני מכיר את גור מגידו טוב, הוא יהודי נחוש וזה בסדר גמור. אני לא קראתי את כל הכתבות שלו ואם יש משהו - צריך לחקור. ישראל ביתנו כמפלגה אמרה בצורה הברורה ביותר שהחשדות שעולים לאחרונה אחרי ההצהרות של דן הראל מחייבות ועדת חקירה והצבענו בעד לנושא הצוללות. יותר מזה? אין לי מה להגיד".