בפוליטיקה הישראלית עוקבים בעניין רב ובדריכות אחר המתרחש בבחירות לנשיאות ארה"ב, ושרי הממשלה התבקשו שלא להתראיין ולא להתבטא בנושא בשל רגישות המצב.

הנאום של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

גורמים בליכוד אמרו אתמול: “אומנם מבחינת נתניהו, תקופת כהונתו של דונלד טראמפ הייתה תקופה פנטסטית בהחלט, אך גם ג’ו ביידן נחשב לידיד אמת של ישראל, שאיתו יש לראש הממשלה היכרות אישית רבת שנים. לא מדובר באהדה לנתניהו כמו זאת של הנשיא טרמפ ולא בחברות קרובה, אך השניים מכירים היטב ויש להם שפה משותפת. הוותק בהיכרות שלהם ייצר קרבה אישית, וזה חשוב”.

בכיר נוסף בממשלה העריך בשיחה עם “מעריב” כי ”היבחרותו האפשרית של ביידן תפחית באופן משמעותי את סיכויי הבחירות המוקדמות. כמו בתקופת אובמה, כך גם הפעם - אם הדמוקרטים יעלו לשלטון בארצות הברית, נתניהו יזדקק לממשלה רחבה, למין שכפ”ץ, ואנשי כחול לבן ומפלגת העבודה בתוך הממשלה מהווים שכפ”ץ טוב מאוד. לא הגיוני לפרק את ממשלת אחדות כעת ולחתור לממשלת ימין צרה. ימינה ונפתלי בנט הם לא בדיוק הפרטנר הנכון כשיש נשיא דמוקרט בבית הלבן”.

גורמים פוליטיים נוספים מעריכים כי אם וכאשר ניצחונו של ביידן יתברר כעובדה מוגמרת, החלפת הממשל בוושינגטון תשליך באופן משמעותי על אופי המינויים שעתידים להתבצע בממשלה ובזירה הדיפלומטית בשנה הבאה. זאת, בתנאי שממשלת אחדות תאריך את ימיה ובני גנץ יתמנה לראש הממשלה בנובמבר 2021. “כבר כעת חשוב להשקיע בחיזוק יחסינו עם המפלגה הדמוקרטית, ולהחזיר את הדיאלוג ואת התמיכה הדו־מפלגתית בישראל, כפי שזה היה קודם. בתקופת טראמפ האיזון החשוב הזה נפגע, וכעת עלינו לתקן ולשפר”, אמר גורם דיפלומטי בשיחה עם “מעריב”.