עורך הדין דב ויסגלס, שכיהן כנציג ראש הממשלה אריאל שרון מול הממשל האמריקאי, דיבר הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. ויסגלס הסביר כיצד הנשיא הדמוקרטי ישפיע על מדיניות ארצות הברית ביחס לסכסוך הישראלי - פלסטיני: "יחזיר למדיניות המסורתית, שתי מדינות ונסיגת ישראל לקווי 67' בתיקוני גבול ידועים".

אתה הכרת את ביידן כסנטור, ספר לנו.
"בתקופה בה כיהנתי כמנהל לשכת רה"מ היו לי שעות מרובות, כפי שכבר פורסם בהרחבה למר ביידן. היה לו קשר הדוק מאוד עם מדינת ישראל הרבה שנים, הרבה להתארח בישראל, אירחנו אותו מספר פעמים". 

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

מה אתה אומר על האיש?
"האיש הוא אנטיתזה לטראמפ. הוא נעים, אדיב, עדין, מנומס, הוא שפוי. הוא מסביר פנים, מתון מאוד, לא בכדי 2 הדמויות הללו התמודדו ראש בראש ונבחרה האלטרנטיבה. מבחינת יחסו למדינת ישראל, זה כרגע הנושא, אני מציע להסיר כל דאגה מן הלב, להבדיל מטראמפ שאין לו רקורד אמיתי כבעל קשר למדינת ישראל".

בהינתן כל הצעדים שביצע טראמפ בשנים האחרונות, לאן ייקח את זה ביידן?
"התשובה היא נורא פשוטה, ברורה, לדעתי מובנת מאליה. ביידן יחזיר את ארה"ב אל המדיניות המסורתית שלה בנושא המזרח התיכון והסכסוך הישראלי פלסטיני".

אין צעד חד צדדי?
"מדיניותה כפי שהתגבשה משנת 67 ואילך, שהיא תומכת ודוגלת בפתרון 2 המדינות ונסיגת ישראל לקווי 67 בתיקוני גבול ידועים".

מה זה אומר על הסכם הגרעין, ייקח אותנו אחורה?
"אני לא מספיק בקיא בהתפתחויות האחרונות בנושא הגרעין, אם נושא הגרעין נמדד על פי ההצלחה של הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין, היא לא בלמה את הגרעין האירני אלא להיפך. אינני יודע מה הוא יעשה וצריך לזכור שהוא היה 8 שנים בבית הלבן כסגנו של אובמה ואני מניח כשותף פעיל להחלטות אובמה, היו סמוכים ובטוחים שארה"ב איננה רוצה ואני לא מאמין לא תתיר לעולם גרעין איראני".

אחרי שרה"מ התייצב לצד הנשיא טראמפ, מה זה עושה ליחסים של ישראל והמפלגה הדמוקרטית?
"ישראל תצטרך מאוד מאוד כרגע להתאמץ כדי לשקם את יחסיה, לאו דווקא עם ביידן אלא עם המפלגה הדמוקרטית".

לא עמדנו במבחן הברכה.
"לא פחות חשוב מזה ואולי יותר עם המתחם המרכזי של הקהילה היהודית האמריקנית שרובם דמוקרטים – ליברליים".

אולי פספסנו בגדול כישראלים, היינו צריכים יותר לתמוך בו? טראמפ בא לקראתנו כמעט בכל מה שביקשנו.
"הנושא הזה נרחב מדי ואי אפשר לתחום אותו בקליפת האגוז, אני רחוק מלחשוב כך. אם ניקח את אותם מענקים אדירים שטרמאפ העניק, מרביתם בתחום הרטורי-הסמלי שאני לא מקל בו ראש. בתחום המהותי הדברים לגמרי אחרים".

הסכמי השלום עם המפרציות זה מהותי מאוד.
"הסכם השלום עם המפרציות זה דבר נפלא, אבל הוא תהליך ארוך וממושך".

אפילו העברת השגרירות לירושלים יש לה משמעות מהותית.
"אני לא מתייחס לכל אחד מהמרכיבים אלא אני אומר שארה"ב היום שללה מעצמה לחלוטין את המעמד של המתווך בינינו לבין הפלסטינים, והם לא גרים בסודן או באמירויות, הם 20 דקות מאיתנו".

ביידן יחזיר אותם?
"ביידן יחזיר את מדיניותה המסורתית של ארה"ב שהיא הרבה יותר מאוזנת ופחות נחמדה בראיה הישראלית".