הדד ליין לאישור תקציב שנת 2021 מתקרב, ובכחול לבן ממשיכים להתעקש על העברתו עד סוף דצמבר, בעוד ששר האוצר ישראל כ”ץ (הליכוד) שב ומבהיר כי לא חל שום שינוי בלו”ז וכי התקציב יאושר סופית בכנסת בפברואר הקרוב. על רקע הפערים הלא־מצטמצמים, בסביבתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ מעלים הילוך ולאחרונה התקיימו פגישות בין בכירי כחול לבן לבין ראש האופוזיציה ח”כ יאיר לפיד

גנץ תוקף את נתניהו

הפגישות, אשר אושרו על ידי גורמים בשתי המפלגות, נערכו במטרה לתאם עמדות ומהלכים אפשריים לשבועות הקרובים, אם לא תהיה התקדמות רצינית בהעברת התקציב. לדברי בכירים בכחול לבן, “גנץ לא יוותר, שיהיה ברור. לכן כל האפשרויות הפוליטיות מונחות על השולחן ונבחנות בימים אלה בכובד ראש. אם נבין שתקציב 2021 לא עומד לקרות, לא נהסס לפעול”. 

בכחול לבן כבר הודיעו כי בין האפשרויות הנשקלות: קידום הצעת החוק שלפיה אדם עם כתבי אישום פליליים לא יוכל להרכיב ממשלה, כשהצעה דומה של יש עתיד־תל"ם כבר הוגשה לכנסת לפני כחודשיים ומוכנה לקידום; חוק פיזור הכנסת ותמיכה באי־אימון קונסטרוקטיבי. לדברי בכירים באופוזיציה, התקדמות השיחות תלויה בעמדתו של גנץ, שטרם קיבל החלטה.

“גנץ מקיים ישיבות, נפגש, מתייעץ - אך לא מחליט", אומר גורם בכחול לבן. "קיימים חילוקי דעות בסביבתו הקרובה. מחד, שר המשפטים אבי ניסנקורן, אסף זמיר, רם שפע וגורמים נוספים לוחצים עליו לפרק את החבילה ולהפסיק לתת סיכוי לנתניהו ולממשלה הנוכחית, מאידך – השרה עומר ינקלביץ, הוד בצר (מנכ"ל משרד ראש הממשלה החלופי - א"ב) ועוד כמה חברים סבורים כי צריך להמשיך להתנהל במסגרת של ממשלת אחדות הקיימת ולתת צ’אנס להגעה למועד הרוטציה. אשכנזי טרם הביע את עמדתו, וגנץ ממשיך להתלבט”. גורם באופוזיציה, המעורה בפרטי השיחות הפנימיות, טוען כי “המחנה של ניסנקורן מתחזק ומאיים לערער על יציבות המפלגה. זה אולי האיום היחיד שיכול לגרום לגנץ לקבל החלטה מעשית”.

בקואליציה ממעטים להגיב על איומי כחול לבן ומפלגות האופוזיציה. עם זאת, נעשים צעדים כדי למנוע את המשבר האפשרי. ל”מעריב” נודע כי בכיר בסיעת יהדות התורה נמצא בשיח קבוע עם ינקלביץ החרדית, המקורבת לגנץ, והם שותפים במאמצים למנוע את פירוק הקואליציה והליכה לבחירות המוקדמות.

במקביל, הודיעו גורמים בליכוד כי “ראש הממשלה ושריו עסוקים מבוקר עד ערב בטיפול בקורונה, כשאחרים - במקום להירתם ולסייע למיגור המגיפה - עסוקים בספין של כחול לבן, שמנסים לגרור לבחירות בכל מחיר. בכל פעם הם משתמשים בתירוץ אחר. פעם זה תקציב ופעם זה מינויים". 

מנגד, קרא יו”ר מפלגת ישראל ביתנו ח”כ אביגדור ליברמן לחברי כחול לבן להצטרף לאופוזיציה ולהפיל את הממשלה, בניגוד לדעתם של גנץ ואשכנזי: “הרמטכ”לים לשעבר מתואמים באופן מלא עם נתניהו ומוכנים לתעתע בחבריהם לסיעה ולהשתמש בהם כדי להבטיח לעצמם כיסא ותפקיד מינסטריאלי בקדנציה הבאה. אני קורא לכל החברים בסיעת כחול לבן, תפעלו על פי מצפונכם ובהתאם להבטחותיכם לבוחר, והצטרפו להצעות אי־אמון ולחוק פיזור הכנסת שיעלו השבוע במליאה".