מותו של בכיר הרשות הפלסטינית, סעיב עריקאת, הביא לתגובות רבות מפוליטיקאים בישראל, אשר עבדו מולו כחלק מהמו''מ בין ישראל לפלסטינים. היום (רביעי), שוחח יו''ר מרצ, ניצן הורוביץ, עם אראל סג''ל ואבי יששכרוף ב-103FM, ודיבר על יחסיו עם עריקאת: "באופן אישי הוא היה ידיד שנהניתי לדבר איתו". "מי שתוקף איש כזה ואומר שאי אפשר לדבר איתו, לא רוצה ולא יכול לדבר עם אף אחד על שלום", אמר על הביקורת שנשמעה כלפי המספידים.

סג"ל: כתבת שעריקאת היה איש שלום. אתה רואה שזה יצר גל של תגובות קשות וחריפות. הרגיז הרבה מאוד ישראלים הפרידה.
"אני באמת לא מבין למה ואני לא מיתמם, אני מכיר את הפוזיציות אבל סאיב עריקאת, מי שמכיר קצת את המשא ומתן המדיני לאורך 30 שנה יודע שהוא בעל עמדות מתונות, תמך בהסכם עם ישראל, רצה בשיח ודיאלוג. מי שתוקף איש כזה ואומר שאי אפשר לדבר אפילו עם מישהו כמו סאיב עריקאת לא רוצה ולא יכול לדבר עם אף אחד על שלום והאינטרס הישראלי לדעתי הוא שלום עם הפלסטינים".

סאיב עריקאת מסביר את עמדת הרשות הפלסטינית על הסכם השלום בין ישראל ובחריין (צילום: רויטרס)

סג"ל: מדובר באויב.
"הוא לא אויב".

סג"ל: מברך שהידים ואת הרוצח של השר גנדי.
"אני מכיר אותו באופן אישי אז כל הסיפורים האלה לא משפיעים עליי. ישבתי איתו הרבה מאוד שעות לאורך שנים כולל במצבים קשים, ואני שומע ומכיר. אני מביע צער כי הוא היה איש מוכשר רציני שתרם למשא ומתן ראה בזה את פרויקט חייו. הייתה המון התנגדות בצד הפלסטיני לזה, הוא עמד מול זה לפעמים באומץ ושילם מחירים אישיים, ובהחלט אני מביע צער על מותו. באופן אישי הוא היה ידיד ונהניתי לדבר איתו. איש חריף, שנון וחכם הלוואי על חלק מהדיפלומטים שלנו את הרמה של עריקאת".

ניצן הורוביץ על דוכן הנואמים בכנסת (צילום: פול אורן בן חקון)
ניצן הורוביץ על דוכן הנואמים בכנסת (צילום: פול אורן בן חקון)

יששכרוף: הוא היה פרובוקטור לא קטן בלשון המעטה.
"האיש היה פלסטיני ולא ישראלי, ופעל למען הפלסטינים ולא למען הישראלים. אבל הוא הבין שהדרך הנכונה לפעול עבורם זה באמצעות הסדר עם ישראל ולא באמצעות טרור וההבנה הזאת קריטית וחשובה ביותר. הוא לא בדיוק מת עלינו, בוודאי, הוא גם לא היה יהודי ולא ישראלי ולא ציוני, הוא היה פלסטיני גאה ועשה מה שהוא יכול כדי לקדם את האינטרס הפלסטיני אבל לא מתוך כוונה להשמיד את ישראל".

סג"ל: הוא לא הכיר במדינה יהודית. 
"יש פלסטינים שלא מכירים בישראל ויש ישראלים שלא מכירים בפלסטינים ותומכים בלגרש אותם, אני מכיר את הקולות גם אצלנו וגם אצלם. השאלה מה גובר על מה. אדם תומך בשלום רואה את האינטרס המשותף בשתי מדינות בחלוקה, זה לא דבר קל - לא להם ולא לנו. אבל אין ברירה, אנחנו צריכים לחלוק בארץ הזאת כדי ששנינו נוכל לחיות".

יששכרוף: עריקאת ואבו מאזן אמרו כל פעם 'למה אנחנו צריכים להגדיר אתכם'; סג"ל: מי שמזלזל בכוחם של רעיונות ולא מבין שהפלסטינים חסרי נכונות לקבל את העם היהודי על ארצו, ולכן חייבים להילחם על הנקודה הזאת, זו נקודת השבירה.
"יש התעלמות מהמציאות, הרי מה היה הסכם אוסלו? לפני כן הייתה הכרה הדדית בין ישראל, הם הכירו בנו כמדינת ישראל. כן הסכסוך הקיומי שלנו ושלהם, זו הייתה הגדולה של ההסכמים והיה צריך להמשיך את זה לפתרון שתי המדינות .זה הפתרון שנאני מאמין, האופטימלי, לא המושלם אבל האופטימלי".

אם יהיו בחירות הסיפור חוזר לשחק באופן משמעותי? מה לדעתך יקרה עם כניסתו של ביידן? יחזור תהליך השלום עם הפלסטינים?
"אני מקווה שהם יעשו את זה ויתערבו ויחזירו את תהליך השלום, אני מקווה. להגיד אם זה יקרה בקרוב? אני לא בטוח שהמזרח התיכון יהיה בראש האג'נדה שלו, אבל בטח לא יהיה היחס של טראמפ שניסה לדחוף את הפלסטינים לגמרי החוצה מהתמונה ואני חושב שזו הייתה שגיאה. ביידן ככל שמעתי מחויב לשתי מדינות". 

סג"ל: האם אתה תומך שצה"ל יכבוש את הרצועה?
"לא אני לא תומך שצה"ל יכבוש את רצועת עזה".

סג"ל: אז איך תדבר איתם?
"יש לישראל דרכים, כולל גם באמצעים כספיים ואחרים, ישראל היא לא גורם חלש באזור. יש אמצעים ללחוץ על החמאס ולהכניס את הרשות יותר לפעילות בעזה. אני מאמין שהפרטנר שלנו הוא הרשות". 

סג"ל: אני יותר מציאותי ממך.