בדרך לנורמליזציה עם ריאד? ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר אתמול בחשאי בערב הסעודית ונועד עם יורש העצר מוחמד בן סלמן, כך על פי דיווחים בארץ ובעולם. הפגישה נערכה בעיר ניאום שלחופי הים האדום. בפגישה השתתף גם ראש המוסד יוסי כהן והיא נערכה בעת ששהה שם גם מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו. בלשכת ראש הממשלה לא מתייחסים לדיווחים. לפי דיווח של ברק רביד ב"וואלה", נתניהו לא עדכן את שר הביטחון, בני גנץ, ושר החוץ, גבי אשכנזי, על הנסיעה המדוברת.

נתניהו מתייחס להסכם עם סודאן. צילום: לע"מ

דבר הביקור נודע לאחר שאתמול דיווחו גולשים על מטוס שיצא מישראל לעבר העיר ניאום ושהה שם מספר שעות. נמדובר במטוס עסקים פרטי שמשמש לעתים את ראש הממשלה. יועצו של ראש הממשלה, טופז לוק, ציציץ הבוקר: "גנץ עושה פוליטיקה בזמן שראש הממשלה עושה שלום". 

אתמול הייתה אמורה להיערך ישיבה של קיבנט הקורונה, אולם היא נדחתה להיום, ייתכן שבשל הנסיעה המדינית של ראש הממשלה. 

הביקור נערך על רקע החשש של ישראל ושל ערב הסעודית מהמדיניות של נשיא ארצות הברית הנבחר, ג'ו ביידן, בנוגע להסכם הגרעין עם איראן. אתמול הזהיר ראש הממשלה, במהלך האזכרה לדוד בן גוריון, מפני חזרה להסכם הגרעין כפי שהיה. "בזכות עמידתנו הנחרצת נגד ההתחמשות הגרעינית של איראן, ובזכות ההתנגדות שלנו להסכם הגרעין עם איראן, מדינות ערביות רבות שינו מן היסוד את גישתן לישראל", אמר נתניהו והוסיף כי "צריך להבטיח שאיראן לא תפתח נשק גרעיני".

זו איננה הפעם הראשונה בה מזהירה ממשלת ישראל מחזרה להסכם הגרעין. קריאות דומות נשמעו מספר פעמים מאז ההכרזה על ג'ו ביידן כנשיא הנבחר של ארצות הברית. בשבוע שעבר, אמר שר המודיעין אלי כהן בראיון ל-103FM כי "אנחנו לא נאפשר התבססות של איראן בסוריה, וכל הפרת ריבונות תענה בחומרה, והדבר המרכזי שצריך לבוא ולשאול את עצמו הנשיא הנכנס בארה"ב - מה בדיוק מחפשת איראן בסוריה?".

נורמליזציה עם ערב הסעודית, אם תושג, תשלים את המהלך שיזם הנשיא דונלד טראמפ בנוגע ליחסים בין ישראל למדינות ערב המתונות, לאחר שאיחוד האמירויות ובחריין כבר חתמו על הסכמים עם ישראל והושג הסכם גם עם סודאן.