ביקורו החשאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בערב הסעודית ופגישתו עם יורש העצר מוחמד בן סלמן מגיעים על רקע ההכנות לחילופי השלטון בארצות הברית, והחשש בשתי המדינות מכך שממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין עם איראן. פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, צביקה יחזקאלי, אמר היום (שני) לאראל סג"ל וליריב אופנהיימר ב-103FM, כי לא הופתע יותר מדי מהנסיעה. 

נתניהו מזהיר מפני איראן גרעינית באזכרה לדוד בן גוריון. צילום: רועי אברהם, לע"מ

"היה צפוי שיהיה תיאום סעודי-ישראלי בקטע של הממשל החדש. לא הערכתי כמה דחוף זה לסעודים וכמה הם לחוצים על העניין הזה ולפי מה שאני מבין הסעודים דחפו לפגישה הזאת. יש לחץ עצום בריאד מהשלטון המתקרב בארה"ב בעיקר שיסיר את הסנקציות על הנפט האיראני ולהם תהיה בעיה קיומית ברגע שארה"ב לא רואה אותם כבעלת הבית במזרח התיכון בעניין הנפט. כמה סמלי שכבר שעות אחרי שהמטוס של נתניהו עוזב את דרום חצי הערב החות'ים תוקפים עוד מתקן נפט וזו ממש עליית מדרגה".

סג"ל: הם מרגישים שהאמריקאים לא בסביבה והסעודים חלשים.
"יש בעל בית אמריקאי שמתייחס אחרת לסיפור הזה. אפילו טראמפ, בתקיפה על מתקני הנפט, לא ידע מה לעשות עם זה, אז בטח ביידן שרואה באיזהשהו מקום את האיראנים כשותפים. הביקורת הכי גדולה שהייתה לי על הסכם הגרעין זה שאובמה עשה ניתוק - דיברו עם האיראנים כאילו הם לא מפעילים טרור במזרח התיכון. טראמפ רצה לאחד את שני הערוצים ואכן איחד. יש חשש עצום של הסעודים מהיום שאחרי טראמפ, בגלל זה הם קראו לראש הממשלה".

סג"ל: הודיעו שלא תהיה נורמליזציה בלי הפלסטינים; יריב: יש את היוזמה הסעודית שאומרת ששלום ונורמליזציה יהיה אחרי כינון של שתי מדינות. אמש היה סוג של שיא?
"יש ברקס לסיפור, הסעודים הבינו שאין להם למה לתת לישראל מתנה אבל חוזרים למוד הקודם של היחסים - שיתוף פעולה בעיקר עם ראש מוסד וראש הממשלה. האופי הדתי עצמו לא כל כך פותח ידיים לתיירים, לכן הסעודים לא יתנו לנו את הנורמליזציה שאנחנו רוצים". 

סג"ל: יש דיבור על הקמה של עיר מודרנית חדשה, הייטק ותיירות וכו'. גם הסעודים מרגישים שזו התוכנית.
"כי זה הכיוון, זה יקרה אבל לא בקצב שהיה אמור להיות בשלטון טראמפ. אנחנו מעמיקים קשרים לא רק ביטחוניים אלא גם מסחריים, אבל את הפוזה של הנורמליזציה לא נקבל. הסיפור זה ברית הגנה. תבינו כמה המצב של המפרציות היה קשה שהם נתנו לנו להיכנס חופשי כי הם היו צריכים אותנו. הסעודים עדיין צריכים אותנו, נראה התמקדות, לא ננעץ את דגל הנורמליזציה".

יריב: מה המחיר?
"קודם כל אני מסכים שיש מחיר, בהנחה שהמוסד אישר את מכירת תוכנת פגסוס של NSO לסעודיה. היוזמה הסעודית היא היסטוריה לא רק מבחינת היתכנות באזור, אלא גם הסעודים הוציאו את האמת שלהם, ש'הפלסטינים בגדו ולא נעשה עבורם שום דבר'. בערב השקת היוזמה הסעודית, נאמר: 'את זכות השיבה לא נפסיק לדרוש'. היא ירדה מהשולחן כי הסעודים חושבים שהשרידות שלהם היא הדבר החשוב ביותר, הם צריכים אותנו לכן נתניהו בטח נתן משהו להרגיע אותם בעניין של איראן, זה מה שהם היו צריכים מאיתנו. תבינו כמה מצבם קשה שהם לא מכחישים פרסום כזה".