"נשים הן בעלי חיים עם זכויות": יום לאחר התבטאותו המביכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס שנערך בכנסת לרגל יום המאבק למניעת אלימות כלפי נשים, ח"כ אוסנת מארק שוחחה הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM וניסתה להגן על האמירה המקוממת: "לקחו משפט אחד, הוא גם הסביר את עצמו אחר כך ואמר שאנחנו חומלים על בעלי חיים". בהמשך, התייחסה להלך הרוח הפוליטי והתריעה: "אנחנו הולכים במדרון מאוד חלקלק לכיוון של בחירות".

נתניהו על אלימות כלפי נשים. צילום: ערוץ כנסת

אני רוצה לפתוח במשפט שאמר אתמול רה"מ בכנס בכנסת על מיגור האלימות נגד נשים: "אנחנו חומלים על בעלי חיים. נשים הן בעלי חיים, ילדים הם בעלי חיים עם זכויות. כך הוא אמר אתמול, מה את אומרת על ההתבטאות הזו?
"אתמול פעם ראשונה בכנסת שאנו מציינים יום כזה מאוד חשוב, ואני לקחתי אותו והובלתי אותו יחד עם השרה אורלי לוי".

מה זאת אומרת פעם ראשונה? פעם ראשונה לא היו כנסים כאלה בכנסת? היו.
"היו אבל לא כאלה, וראש הממשלה ורעייתו הגיעו, ותראו מה עשו? לקחו משפט אחד. אחר כך הוא עוד דיבר על זה והסביר 'אנחנו חומלים על בעלי חיים ואין סיבה לא לחמול על בעלי חיים".

לא אבל ההשוואה קצת מוזרה. יכול להיות שברח לו קצת והוא לא היה מרוכז, אבל אולי זה מראה, את יודעת אנחנו מכירים את נתניהו, כשהנושא הוא קרוב ללבו והוא מעניין אותו והוא בתוכו הוא מדייק, הוא חד, הוא רהוט. זה לא קרה הפעם.
"הוא היה מאוד מדויק אתמול".

מה מדויק? נשים הן בעלי חיים?
"לא, במקום לבוא ולומר משהו אחר, הרי יש איזו קבוצה של נשים בתוך הכנסת שכל הזמן זועקות על זכויות נשים, ועד שהן הבינו שבנימין נתניהו מגיע, הן נתנו לי באופן אישי, כולן אמרו שהן מגיעות, ואז בסוף החליטו להדיר את עצמן מהאירוע בגלל שרה"מ הגיע. אז תגידו לי אתן, אם הנושא מעניין אתכן, אם זה כל כך חשוב לכם הנשים?".

לא אבל את לוקחת את זה למקום אחר, את לא עונה. אנחנו מדברים על נתניהו, לא על האורחות האחרות שהיו אמורות להגיע. לא הגיעו, אולי זה לא בסדר, אבל למה הוא אמר את המשפט הזה?
"רק אחרי שיצאנו מהאירוע ראיתי כל מיני ציטוטים בטוויטר. אני שמעתי בקשב רב את ראש הממשלה, הוא גם הסביר את עצמו אחר כך ואמר, שאנחנו חומלים על בעלי חיים".

טוב התבטאות לא מוצלחת, נסכים. אמרנו שבכינוס אתמול השתתפה גם רעייתו של רה"מ והאלימות כלפי נשים וכלפי בני אדם בכלל כוללת גם התעמרות בין היתר, ואני רוצה לקרוא לך ציטוט שאומרת אחרת העובדות במעון רה"מ: "היא, שרה נתניהו אמרה לי לנשק לה את הרגליים, אני כל כך התביישתי, יש לי ילדים ונכדים, התביישתי לספר. אני פה בלית ברירה כדי להגיד את האמת, הכל כתוב ביומן שלי, אני מגיעה בבוקר ואף פעם לא יודעת מתי אני יוצאת. 12 שעות בלי אוכל ושתייה למרות שבשלב מסוים זה הסתדר וקיבלתי הפסקה של 10 דקות". אין פה איזו צביעות ששרה נתניהו עומדת בראש כינוס נגד אלימות כלפי נשים?
"אתה יודע איפה הצביעות הגדולה?".

אצל העיתונאים?
"לא, עכשיו בשידור הזה. זו באמת צביעות. במקום לקחת את זה, להעצים את זה למקום טוב, באנו אתמול עם בשורה לציבור, אז מה יש לכם עכשיו? מצד אחד לנגח את רה"מ, מצד שני לנגח את הגברת שרה נתניהו, לא נמאס מהז'אנר הזה? מספיק עם זה".

זו שאלה לגיטימית, בואי בבקשה תעני עליה.
"זו שאלה לגיטימית אבל אני רק אומר לך, הייתי דווקא מצפה מכם היום לבוא ולשאול שאלות באמת נוקבות".

בשידור הזה יש חלוקת תפקידים, אני שואל שאלות, ענת שואלת שאלות ואת משיבה לשאלות אם את רוצה. יש שאלה, את רוצה לענות עליה?
"בסוף גם אתה וגם אני לא יודעים אם היומן הזה אמיתי או לא, ומי שכתבה אותו היא אמינה או לא".

הייתי מקבל את התשובה הזו אם זו הייתה עדות חד פעמית, אך זו לא.
"אני באופן אישי מכירה את הגברת שרה נתניהו, היא אישה מאוד נעימה, מעולם לא שמעתי אותה מתלהמת על מישהו, צווחת על מישהו כפי שמנסים לדמות לה ולשוות לה איזה דימוי של אני לא יודעת מה".

אבל את נמצאת שם כשהיא מחלקת הוראות לעובדות שלה? אז את לא יודעת. זה מגיע לבתי המשפט פעם אחרי פעם, בכל זאת.
"אני לא יודעת גם מה טיב האמינות של המחברת הזו ממנה אתם קוראים או לא קוראים, מי שנתן לכם אותה. יש אנשים שאומרים שיש אמינות כזו ויש אחרת, ואני מכירה את הגברת נתניהו באופן אישי לא מעט זמן, מעולם לא ראיתי אותה, לא צועקת, היא אישה מאוד טובה, עדינה, מסבירה פנים, מחייכת, לא יודעת, יכול להיות שאני רואה משהו אחר".

אין בעיה מבחינתך או מבחינת מי שארגן את הכינוס הזה, ששרה נתניהו הפכה לפחות אתמול בכינוס הזה בכנסת לפנים של המאבק נגד אלימות והתעמרות בנשים.
"אני שמחה שהגברת נתניהו אישרה את הגעתה ובאה ודיברה, והגברת נתניהו במשך שנים פועלת למען זכויות נשים, מסתובבת במקלטים לנשים מוכות. את כל זה התקשורת לא יודעת, אז אתמול שמנו גם אתל רה"מ וגם את הגברת נתניהו, אני בכוונה רתמתי אני חושבת את האדם היחיד במדינה שיכול להוביל פה מהלכים וזה בנימין נתניהו, ושמתי אותו כראשון שבראשונים שהסיפור הזה שנקרא אלימות נגד נשים, אנו נוכל לטפל בה".

הוא יכול היה להוביל את המהלכים האלה כבר מזמן אבל התקציבים תקועים מ-2016 או 2017 ושום דבר לא זז בעניין הזה אז יש בעיה.
"אני מקווה שעכשיו הדברים יזוזו".

העימות בוועדת הפנים בין מיקי חיימוביץ לאוסנת מארק (צילום: ערוץ הכנסת)

אוקיי, פוליטיקה, איך את מסכמת את אתמול? גם גנץ גם נתניהו גם סעודיה גם פאודה?
"בסוף אנחנו הולכים במדרון מאוד חלקלק לכיוון של בחירות".

אנחנו כבר לא שם?
 "אנחנו עדיין לא ממש בבחירות, נכון יהיה שדווקא עכשיו שמתחיל טיפה המשק להתעורר, אתמול הייתה ישיבת קבינט מאוד דרמטית גם בנושא של שווקים וגם בנושא של קניונים ולימודים".

אז עכשיו יותר קל לכם לצאת לבחירות את אומרת?
"ההפך, אני דווקא אומרת, בגלל שעכשיו אנו מתחילים להניע שוב ועוד חלקים מתוך המשק מצטרפים ואנו לא יודעים מה זה עוד יעשה לנו מבחינת רמת תחלואה. אנו מאוד מקווים שרמת התחלואה תמשיך להישאר נמוכה ושנוכל להמשיך לפתוח עוד ועוד דברים, אז לכן חשבתי שזה לא נכון כרגע ללכת לבחירות, אך אם בני גנץ מנסה בכל הכוח להרשים את אבי ניסקורן על חשבון הציבור זה בסדר".

כולל הוועדה שהוא הקים?
"כולל הוועדה, אין לה שום סמכויות, הוא יכול להזמין את מי שהוא רוצה, אנשים יכולים להגיע".

אז למה רה"מ כל כך כועס? אז תנו לוועדה להתנהל וזהו.
"אנחנו לא כועסים על הוועדה, הטרלול הזה כל פעם מחדש. פעם זה בא מספסלי האופוזיציה של סמוטריץ' שמנסה לטרלל את הקואליציה, ואחר כך זה מגיע מהאופוזיציה שבתוך הקואליציה".

הבנתי, כולם מטורללים, רק אצלכם הכל בסדר.
"ממש לא, לא כולם מטורללים, יש הסכמים קואליציוניים ואנחנו רוצים לקיים אותם, יש כאן ממשלה פריטטית. אם אתם לא רוצים לקיים אותם, האלטרנטיבה היא מצוינת, הולכים לבחירות".

בממשלה פריטטית שיש שר ביטחון שהוא גם ראש ממשלה חליפי לא ראוי שרה"מ יכהן אותו בפגישה כל כך חשובה בסעודיה למשל?
"אני לא יודעת אם הוא עדכן אותו או לא".

הוא לא עדכן אותו.
"אין לי מושג, אני לא נכנסת באמת לדברים הענקיים האלה".

שר הביטחון שלו, מה צריך יותר מזה?
"אני לא נכנסת לדברים הענקיים שעושה בנימין נתניהו ואני סומכת על שיקול הדעת שלו, אם הוא היה צריך או לא היה צריך לעדכן אותו, אם הוא עדכן אותו או לא, על אותו משקל אפשר לשאול האם רה"מ החליפי שיש לו שותפים בתוך המפלגה שלו לא היה צריך לעדכן אותו שיש דיל כזה או אחר עם עניין המנכ"לים? אז בסוף אנו לא יודעים מה עדכנו ומה לא, אני יכולה לומר שאני סומכת על שיקול הדעת שלו".

כלומר את אומרת כמו שגנץ לא מעדכן את ראשי המפלגה שלו, כך נתניהו לא מעדכן את גנץ, זו ההשוואה.
"לא זה לא מה שאני אומרת, אלא שבסוף אם רה"מ החליט לעדכן או לא, אני בטוחה שהיו לו שיקולים מספיק חזקים לכך".