ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על התהפוכות הפוליטיות: "המגמה היא נגד נתניהו והיא תלך ותחריף ככל שמערכת הבחירות תמשיך. בסיומה יהיה סיום הקריירה שלו. במערכת הנוכחית יש שינוי אחד משמעותי מאוד שלא היה קודם - יש כמעט הסכמה גורפת שנתניהו הוא נוכל שנאבק על קיומו הפוליטי והאישי והוא מוכן למכור את המדינה בשביל זה". 

בהמשך, עמד על ההבדל בין נתניהו לברק: "נתנניהו הוא פוליטיקאי מוכשר לאין ערוך יותר מברק, למרות שהוא ראש ממשלה כושל והרסני ואדם הרסני ונוכל, אני ממליץ לפניך לקרוא היום את מאמרי בעיתון "מעריב" על כנופית הפשע של ביבי ובעיקר על כמה שיחות שניהלתי איתו שמצביעות על האופי והאישיות המאוסה והבלתי מתקבלת על הדעת של ביבי נתניהו. היו שני קצינים בכירים שדיברתי עליהם – רבין ואריק שרון". 



לא הייתי מספיד את נתניהו, הוא על המגרש והוא עוד יכול להילחם.

"אני לא עסוק בהספדים, זה לא התחום שלי ואני לא סוקר מיומן. אני לא רוצה להיכנס לדקויות הספציפיות לגבי כל אחת מהרשימות אלא לדבר על מגמה. לדעתי המגמה היא נגד נתניהו, והיא תלך ותחריף ככל שמערכת הבחירות תמשיך ובסופו של דבר בסיומה יהיה סיום הקריירה שלו".

תסביר לי את המשפט הזה. 
"אני חושב שהקלפים האלה היו מסודרים די טוב לפני הקורונה, הוא הצליח בגלל מידה מסוימת של חולשה או חסר נחישות או חוסר נחרצות של השותפים שלו לייצר פאניקה שהצליחה להחזיק אותו מעל פני המים ובסופו של דבר לגרום למהפך הזה של מרץ 2020 כאשר גנץ ואשכנזי הצטרפו לממשלה שלו והוא האריך באופן מלאכותי את חייו הפוליטיים.

אבל המגמה ברורה ובמקרה הנוכחי, במערכת הנוכחית, יש שינוי אחד משמעותי מאוד שלא היה קודם לכן. יש כמעט הסכמה כוללת, גורפת שאני לא חושב שהייתה אי פעם, שמייצגת לא את מספר הקולות של נתניהו אלא את מרבית התומכים שלו שנתניהו הוא נוכל שנאבק על קיומו הפוליטי ועל קיומו האישי והוא מוכן למכור את המדינה בשביל זה.

עד עכשיו אמרו את זה יריביו הפוליטיים אבל זה לא בא מתוך הלב הכי מייצג של הליכוד. עכשיו זה בא משם, זה לא בא מאיתנו, זה בא מאנשים כמו גדעון סער, זאב אלקין, שורה של ח"כ המגמה הזאת תחריף".

למרות מה שאתה אומר הוא עדיין מתייצב סביב 28-29 מנדטים ולא יורד.
"אני לא עוסק בסקרים, אני חושב שיש חשש גדול מאוד מללכת שבי או שולל אחר סקרים בשלב הזה שהוא יחסית מוקדם, להעריך איך יתייצבו הקולות. אני חושב שהוא יגמור בפחות מנדטים, ואני לא חושב שיהיה מצב שהוא יקים ממשלה. גם נפתלי בנט ואיילת שקד הם אנשים מן היישוב מה שנקרא, ימניים קיצוניים, לא תומך בדעותיהם אבל הם אנשים שבאיזה שהוא מקום הם קשובים, לא נמצאים בבועה הכנופייתית של משפחת הפשע".

לא הבנתי את המשפט, מה הפירוש?
"נפתלי בנט ואיילת שקד לא חיים בתוך הבועה הכנופייתית של משפחת הפשע, הם חיים במקום בו נפגשים אנשים ממעגלים הרבה יותר רחבים וזה גם הבסיס שלפי דעתי עליו מנסים להישען לקראת מערכת הבחירות כדי להגיע למספר המנדטים שהסקרים היום נותנים להם, הם צריכים יותר מקולות ימין מבוהקים".

למה שלא ילכו עם נתניהו?
"הם יכולים ללכת לקואליציה עם לפיד בתנאים בהם לבנט יהיה ביטוי מאוד משמעותי בממשלה, יכול להיות שתהיה רוטציה בינו ובין לפיד, אינני יודע. אנחנו מתאהבים נורא בספורט הזה של לקחת סקר ביום שישי ולהחליט על תוצאות הבחירות ביום שישי ואח"כ עוד פעם ביום ראשון. אני לא יודע לתת תשובות על כל שאלה, הלוואי הייתי כל כך חכם ואני מניח שאם הייתי כזה היו מציעים לי להגיש תוכנית ב-103fm, עוד לא הגעתי לדרג הזה אבל אני יכול לדבר על מגמה.

ראיתי נכון את המגמות של מערכת הבחירות בשנים האחרונות מתוך ניסיון. אני חושב שזה הולך לקראת סיום חייו הפוליטיים של נתניהו והוא יצטרך לעמוד לגורלו. נראה לי שהבעיה הגדולה של ביבי לא תהיה להקים קואליציה אלא איך להתמודד עם התהליכים המשפטיים שהוא חייב להתייצב מולם".

איילת שקד, נפתלי בנט (צילום: אבשלום ששוני)
איילת שקד, נפתלי בנט (צילום: אבשלום ששוני)

פגיעה בסמל הרמטכ"ל. אולי איזנקוט קיבל את ההחלטה הנכונה?
"אני חושב שהוא יקבל החלטה נכונה וחכמה מה שמעיד על כך שגדי עשוי קצת מחומרים אחרים, ככל שאני מכיר אותו ואני מכיר אותו. אין בו את היצר הזה להגיע לאיזה שהיא פוזיציה ועמדה, הוא הוכיח את זה גם בקריירה הצבאית שלו .הוא בחור מאופק, מאוזן ואני חושב שהוא ראה את מה שמתחולל סביב והגיע למסקנה שהוא לא רוצה להיות הרמטכ"ל הבא שנשחק בתוך המטחנה האכזרית הזאת של החיים הפוליטיים מבלי שיש לו מספיק ניסיון ויכולת להתמודד.

האמת היא שזה לא צריך להפתיע, אם אנחנו רואים את הקריירה הפוליטית של הרמטכ"לים לשעבר ונדמה לי שהיו 15 רמטכ"לים שפנו לחיים הפוליטיים, וקצינים בכירים ביותר, אני חושב שמכולם היו 2 בלבד שהוכיחו יכולת שהביאה אותם לפסגה, רבין ואריק".

מה עם ברק?
"אהוד ברק סליחה, אבל זה באמת אפיזודה של קוריוז מאשר של תהליך אמיתי, האיש התרסק לפני שהתחיל להיות ראש ממשלה".

אתה יורה הבוקר חופשי.
"ברק הוא איש מאוד מוכשר, הוא היה ראש משמלה כושל הכי כושל שהיה אולי חוץ מגולדה בתולדות מדינה ישראל, שנה ורבע למרות שקיבל 2 החלטות חשובות שאני הערכתי אז ומעריך היום אפילו יותר – יציאה מלבנון והעמדות שנקט בקמפ דיוויד השני למרות שההתנהלות שלו הייתה הזויה".

איפה הוא בהשוואה לנתניהו?
"נתניהו הוא פוליטיקאי מוכשר לאין ערוך יותר מברק, למרות שהוא ראש ממשלה כושל והרסני ואדם הרסני ונוכל, אני ממליץ לפניך לקרוא היום את מאמרי כי אני לא רוצה לחזור על זה בעיתון מעריב על כנופית הפשע של ביבי ובעיקר על כמה שיחות שניהלתי איתו שמצביעות על האופי והאישיות המאוסה והבלתי מתקבלת על הדעת של ביבי נתניהו. היו 2 קצינים בכירים שדיברתי עליהם – רבין ואריק.

רבין נעשה ראש ממשלה אחרי תקופה קצרה וכשל כישלון מוחלט וחיכה 15 שנים בהן הבשיל, למד, היה חבר בממשלות והיה במפלגה ועבר תהליכים עד שהוא הבשיל להבין משהו בפוליטיקה שאפשר לו לחזור לתפקיד של ראש ממשלה ולעשות משהו משמעותי, אריק שרון אותו דבר. נבחר ב-1973 לכנסת בפעם הראשונה והפך להיות ראש ממשלה ב-2001 כלומר זה לקח לו לא מעט שנים".

רון חולדאי ישנה את המפה הפוליטית או רק יפצל עוד יותר?
"רון חולדאי הוא מועמד ראוי, הדבר המרשים בהופעתו של חולדאי השבוע לא הייתה החליפה והעניבה, הוא האיש היחידי מכל המועמדים שהגדיר את הזהות הפוליטית שלו בצורה מדויקת ולא מגמגמת. אמר את הדברים כפי שהם והנוכחות שלו תורגש במערכת הבחירות אני לא יודע להגיד אם זה יהיה במנדטים דו ספרתיים או חד ספרתיים, הוא יהיה והוא ישפיע. אל תספידו את בני גנץ. תזכור מה שאמרתי".