ראש המוסד וחבר הכנסת לשעבר דני יתום, הכריז בשבוע שעבר על הקמת מפלגה חדשה, "ותיקי ישראל", אשר תתמקד בדאגה לאזרחים הוותיקים של מדינת ישראל. היום (שני) שוחח יתום עם ניסים משעל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM והסביר מה הוביל אותו לחזור לפוליטיקה: "יש לי עניין גדול לעזור דווקא לבני הגיל השלישי מכיוון שראיתי את המצוקה העצומה שלהם. אני לא רוצה קריירה פוליטית, אני גם לא רוצה להיות ראש ממשלה. בעיית האזרחים הוותיקים קיימת מאז קום המדינה". לדבריו, הוא מאמין כי יעבור את אחוז החסימה, אך לא פוסל חיבור עתידי שיבטיח את כניסת המפלגה החדשה לכנסת ה-24.

מפלגה חדשה?
"נכון, מפלגה חדשה, חברתית".

דני יתום בהשקת ''מפלגת הוותיקים'' (צילום: אבשלום ששוני)
דני יתום בהשקת ''מפלגת הוותיקים'' (צילום: אבשלום ששוני)

בשביל מה אתה צריך את כאב הראש הזה? הרי אתם לא עוברים את אחוז החסימה בסקר שעשינו הבוקר.
"לא ראיתי עוד את הסקר, אבל אני מתאר לעצמי שיש קשיים, ואני מכיר בהם. רק עכשיו השקנו את המפלגה, ממש לפני מספר ימים. אני מאמין שעוד נעלה מכיוון שאנחנו המפלגה החברתית היחידה ששמה לה למטרה לעסוק בדבר שהוא מאוד מוגדר וקונקרטי, לסייע לאזרחים הוותיקים. יש מיליון ו-350 אלף אזרחים כאלה. יש עוד מיליון בני משפחה שמסייעים להם. ומדי יום מתפרסמים סיפורים נוראיים, כמו הסיפור שפורסם היום, על ניצול שואה בשם בוריס גולוד, בן 82, שחי בדירה של 12 מטר מרובע. הוא צריך לחשוב פעמיים אם הוא מפעיל מים חמים וכן הלאה".

כל זה נכון, אבל למה לא להצטרף לפלטפורמה קיימת ולממש את מה שאתה רוצה, במקום להקים מפלגה חדשה עם כל מה שכרוך סביב זה?
"מדינת ישראל חוגגת כבר 73, עוד מעט 74 שנים. ובמשך כל השנים האלה הייתה בעיה שעודנה קיימת, בעיית האזרחים הוותיקים. אף אחד לא טיפל בהם. אז אם אנחנו נחבור עכשיו למפלגה שיש לה באג'נדה, דברים שבעיני אותם אנשים שנמצאים במפלגה הם יותר חשובים, כמו שתי מדינות לשני עמים, לא נתעסק בנושא הזה בכלל".

ההיסטוריה הפוליטית של ישראל מראה שמפלגה כזאת בראשותו של רפי איתן, הגמלאים, קיבלה אז שבעה מנדטים, והם נכנסו לממשלה, לקואליציה והיו להם שם הישגים.
"אמת".

אבל המצב הפוליטי של היום לא מראה בכלל אפשרות, שמפלגה כמו שאתה מריץ תוכל לעבור את אחוז החסימה. המציאות הפוליטית השתנתה.
"ננסה, אני לא יודע ואני לא בטוח שאני אעבור את אחוז החסימה. אני מעריך שאני אעבור את אחוז החסימה. אנחנו רק התחלנו בפעילות, היא הולכת וגוברת ותופסת תאוצה. ואני מאמין שבמדינת ישראל יפנימו, בסופו של דבר כולם, שהבעיה המרכזית שלנו והאיום המרכזי כלפי הדמוקרטיה הישראלית זאת הבעיה הפנימית והאיום הפנימי, החברה שהולכת ומתפוררת, החברה שנתונה בשבר, העובדה שאין אמון בין הציבור הגדול לבין ההנהגה. כל הדברים האלה הם פנימיים, והמפלגות הגדולות תעסוקנה במדיניות חוץ ובמדיניות פנים. אני מכיר את הנושאים האלה, אני עסקתי בזה כל חיי, והנה אני החלטתי לא לעסוק באלה שהם הרבה יותר אטרקטיביים."

אתם האחרונים בסקר שלנו עם 0.2% שזה באמת זניח. אולי תתאחדו עם איזה גוף אחר שיחפש להתחבר?
"אם אני אגיע למסקנה שאכן אנחנו לא עוברים את אחוז החסימה, אז ברור לגמרי שאני אצטרך לנקוט בצעדים על מנת שלא יתבזבזו קולות. אני רק רוצה לומר דבר אחד, אני לא חזרתי חזרה לחיים הפוליטים, שמעולם לא חשבתי שאני אחזור אליהם, כדי לחמם איזשהו כיסא. יש לי עניין גדול ורב לעזור דווקא לבני הגיל השלישי מכיוון שראיתי את המצוקה העצומה שלהם. אני לא רוצה קריירה פוליטית, אני גם לא רוצה להיות ראש ממשלה, אני רוצה לעסוק בדבר שאצל רבים מהאנשים הוא לכאורה דבר שולי, ואצלי הוא דבר עיקרי, ואני מקווה מאוד שנצליח לעשות את זה".

ואם תראה שזה לא קורה, תסגור את העסק עוד לפני שהוא קם?
"אם אני אראה שזה לא קורה, אז אני אעשה הערכת מצב וכל האפשרויות פתוחות".